Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Battle of the groovebox.

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Halloj.

Eftersom det nu skall börja studeras till hösten och datorn min kommer bli rensad ifrån all sorts onödig programvara (spel, trackers, waveeditors och så vidare) och Legacy packas ner under en liten tid så känner jag att jag ändå skall ha möjligheten att plinka och plonka bara lite då och då.

Billigaste alternativen är ju då att skaffa en begagnad groovebox men då kommer man ju till frågan, vilken groovebox skall man satsa på? Ljudkvalité etc. är inte det viktiga eftersom jag vill bara kunna leka loss lite grann i 10 minuter sedan återvända till det en vecka efter. Vill ha en maskin som är "mångsidig" (dvs inte som RaveOlution 309 då styrkan mest riktar in sig på beats).

MC303, MC307, MC505, D2, RM1x och så vidare. Vilken? Varför? Pris?

Nu bryr jag mig inte om att MC303 är nån leksak av bästa sort utan är lite mer ute efter "leksak". Priset får gärna hålla sig under 2k-strecket då böcker och annat studiematrial inte är gratis.

Möjligtvis MC505, om de verkligen går under 2k. De kan vara kul (jag vet inte), många artister har gjort hela skivor utan annan ljudalstrare än 505:an. RM1x är ju en bra sequencer och duktig på flera vis men ljuden är lite tröliga och det finns inte så många lekfunktioner (som 505:ans d-beam, eller vad den heter).

Behöver du inte kunna göra follgoda produktioner kanske en Korg EM-1 kan vara intressant? Liten, snabbjobbad med bra ljud. Lite trist att bara få två entonssyntparter, dock..

  • Medlem
  • 2005-07-14 17:10

MC505 verkar ju duga rätt bra åt M.I.A. som roterar ganska frekvent på MTV för tillfället Den har rätt mycket bra trumkit och köttiga ljud, kanske främst för "dance" och dylikt dock... kompisen äger en sådan sedan flera år tillbaka och säger sig vara helnöjd med den. MC303 däremot tycker jag inte är särskilt mycket att hänga i granen. Den låter faktiskt rätt skit... jag har själv haft en sådan som jag lämnade tillbaka efter bara några dagar.

MC505 har jag sett börjat gå ner i pris, men är inte riktigt där ännu (2000:- strecket). Kanske om nån har en i riktigt slitet skick kanske men sitta och leta efter sånt är inte riktigt min grej.

Hörde av en kompis ang. D2 skall vara riktigt rolig -> som MC505:a, lite underliga funktioner etc. Man kan till och med använda MC505:ans editor för att editera ljuden och man behöver ingen annan kontroller även om det underlättar otroligt mycket. Det såg ju ut som en maskin som kan vara rätt skoj att ha som en leksak.

ASR-X är kanske ett alternativ? Eftersom det är en sampler är den mer flexibel än romplervarianterna. Verkar lite buggig och omständig att jobba med, men ligger väl runt din prisklass. (Volantiz har en till salu här på forumet också.)

  • Medlem
  • 2005-07-14 17:23

Jag fattar ändå inte grejen. Kan inte dina musikprylar vara kvar bara för att du ska plugga?

Jo. Har pratat lite grann med volle ang. det - men just checking what's out there just nu. Vad man kan se för alternativ helt enkelt.

Krank: Eftersom jag skall studera på distans och sitta vid datorn så vill jag inte ha mer störningsmoment än just internet. Jag vet hur jag funkelerar och får jag en chans "att bara spela CS en tio minuter" eller "Jag skall bara skruva klart det här ljudet" så blir det inte mycket studier och jag vill verkligen plugga helt enkelt.

Om jag har tur så får jag låna en fet laptop och då slipper det problemet med störningsmoment men varför inte leka med hårdvara när äntligen övertalat tjejen att en ny leksak är på sin plats hos mig.

Köp en gitarr

korg electribe S (ES-1) old skool MK1 (grönSilverSamplern) den kan du använda senare också... pris 1300-1800 beg??

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-07-14 18:57

Jag har es-1 och rm1x, skulle jag välja nån av dom så.... hmmm... es1 är guld på trumman, rm1x låter inge vidare men funkar hyggligt som seq, jag tror att man kan göra en hel del kul med internljuden i rm1x om man tex bara har den så duger den säkert men är minddre instant-skojj så-att-säga.

Jag tror att en eleäktrajb är mer berikande ifall du bara vill lajja, em1 har ju alla juden ju! Har bara träffar mc303 men 505 är säkert rätt kul... D2 är ju kulig till utseendet... Clase har en-..

Jo. 909:an skulle vara ett alternativ om den inte kostade så mycket (eller mycket och mycket allting är väl relativt men har lite andra prioriteringar just nu också.. Möbler, lite renovationspryttlar och böcker till pluggelito)

Tycker du själv att den är värd priset nu när du haft den i dina ägor ett bra tag Herr Spanky?

Ursprungligen av agoraph0bia:

Jo. 909:an skulle vara ett alternativ om den inte kostade så mycket (eller mycket och mycket allting är väl relativt men har lite andra prioriteringar just nu också.. Möbler, lite renovationspryttlar och böcker till pluggelito)

Tycker du själv att den är värd priset nu när du haft den i dina ägor ett bra tag Herr Spanky?

Ay ay, jag missade det sista stycket i din text... Jag måste säga att den är prisvärd faktiskt. Med tanke vad man får för pengarna (begagnat) det finns egentligen bara ett problem med 909an och det är att den har oförtjänt dåligt rykte (ifrån mc303 och mc505) det är en helt annan grej verkligen. IMHO

Jag vet inte riktigt vad jag gav för min, jag böt den mot lite grejjor som jag bytt till mig. :hmmm:

Blarfgh. Om jag ändå hade haft nånting roligt att byta den imot men det finns tyvärr inte.

snackar vi den prisklassen kan man ha lika kul med en MPC typ .. men .. en sampler varför då (?)

- därför att man inte målar in sig i hörnet med en sån - du väljer eller kastar bort ljuden själv! BIGpoint imho ; )

Det är sant, dock så är jag inte så mycket för hålla på sampla etc. hrumph

kanske en AN200! Nån som lekt med den? Jag har en fast midistyr den bara....

Nej, inte AN-200.. den låter riktigt bra (syntdelen) men har världens sämsta sequencer; 16 fasta steg och.. ja, det är allt. Jag har en sådan och är jättenöjd men det beror på att den styrs från min RM1x.

AN200 = AN1x? Gillade inte alls hur AN1x:an lät när jag ägde en sådan.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-15 16:18

Varför kan du inte bara ha två olika användarkonton på datorn då? Logga in som musik / musik eller plugga / plugga... Kanske en tredje; spel / spel...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-07-15 16:43

Eller skaffa en asagammal laptop med endast ReBirth i och en midikraffs, det är en jäkligt kul grovlåda!!

  • Oregistrerad
  • 2005-07-15 17:01

saeljer en groovebox haer .... en mc505 ... den har jv syntarnas strukturer med, den skulle jag behalla, men vill skaffa bra ljudkort om jag far den sald ... hit me med prisfoerslag, den har bara anvaents hemma ...

Tänkte först dela upp med olika konton som du säger PF. Men eftersom vi sitter med nätverk så blir det lite jobbigt att gå igenom allt igen. Och min router är oehört grinig och gillar inte underliga inställningar så den kan blocka mig ifrån Internet ibland pga utav den får krupp på min dator.

Tänkte med laptop också, men orkar inte med nåt gammalt åbäke utan vill ha nånting nyare isånafall men då sitter jag där igen "framför" datorn och nu även i sängen. Eftersom jag både tänkte använda maskinen lite grann som lägga sig i sängen och softa (sömnproblem gör ingen glad).

Nihad: Troligen så ligger den beyond min gräns på 2000:-, annars hade jag bjudit på den.

Pengar är ett stort faktum här aswell - Så mest bang for the buck letar jag efter också.

För ärlighetensnamn så är det inte bara möbler, böcker och renovationskostnader jag måste tänka på utan även det simpla faktum att jag skall gå och bli pappa i Januari och som sagt det kostar ju lite pengar det också att få barn.

AN200 har väl 16 steg i VARJE pattern? Sen länkar man ihop dem, precis som man gjorde i trummaskiner förr... de som påstår att An1x är dålig har då inte lekt med den mer än i musikaffären och dess sura grundljud.

Jag hade min AN1x i över ett år. Skruvade och skruvade både med editorn och utan och jag fick inte ut ett vettigt ljud som jag verkligen kunde säga att jag gillade till 110%.

jag gillar den inte heller särskillt mycket..

snicksnack okay att jag e halvblöt nu men vafasen en sampler med jox som du stoppar i själv e vellan bettre en ett paket kex för 2000kr?

sorry, men jag tänker så...

Men om man.. då skulle "settle" för en ES-1.. är det en fullvärdig "groovebox" så att säga? bara leka leka leka typ

hörru du kan göra färdiga produktioner med en es1 den e fasen bättre än gamla MPCserien - men saknar separata ut(tillval på akai_suget) och styrkan lixom...i SEQ...m.m

Bevaka tråden