Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Battle of the groovebox.

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-07-17 04:13

Jag har faktiskt en D2 som jag körde med live på förra 99festivalen. Det var många som undrade vad det var och hur jag scratchade beaten live med den. Den är riktigt rolig och funkar till att styra externa grejer också. Ett tag var den min huvudsequenser och arbetade enbart som det ibland. Det enda som jag kan säga är dåligt med den är att dess midi-klocka svajar liiiiiite och den trivs inte med att jobba som slav. Då kan den krångla riktigt mycket. Den kan bugga ur ibland om man spelar in midi-data på den från extern sequenser då den är slav, och så länge den infon ligger inne så kan den balla ur. Högst märkligt, men sant. Man måste programmera allt i den "själv" eller hur man ska säga det. Få se nu...vilka fler dåliga saker finns det med den...ja just det ja...den är orange. Nej, allvarligt talat, jag ångrar innerst inne inte att jag köpte den. Den är värd varenda krona så inutiv som den har blivit för mig, och d-field'en är ganska användbar så väl man kommer på hur man ska utnyttja den. Dock så vill man gärna ha en extern midikontroller till den, men de är ju billiga på begmarknaden nu ändå så. Själv använde jag länge en microkorg för att ställa in cutoff och envelopes när det behövdes mer finlir.

ah e det den som e orangefrukten!? Clase - kool
hmm till es1 behöver man inte manual det e bara rent intuitivtÅKANDE! jag läste i manual på väg ner till malmö först nu, som lektyr om man missat nått (haft es1 till och från i en massa år nu) och det e inget man missat! man satt och bara och jaha jo - jaha jo och packade ned häftet sen

men hörru du väljer själv typ av burk - men Res1 kör ju nån miniSpeldosa QYxx .. anteckning typ, men i full vigör för produktion!

Grooveboxar är lurigt, alla har sitt arbetssätt, vilket innebär att om man inte är kompatibel med det kommer kärlekshistorien att bli kort.

Här kommer mina korta erfarenheter av olika grooveboxar. Om du ser något som passar ditt sätt att arbeta bättre än mitt kanske det kan vara värt ett försök? Ta mina åsikter för vad de är - personliga erfarenheter.

MC303 låter inte särskilt bra och är buggig. Jag skulle tyvärr inte rekommendera den ens som en liten "ha skoj i fem minuter"-låda.

MC505 är inte dum. Mycket spontan och snabbjobbad, gillar gränssnittet mycket. För mig blev problemet att den är stenhårt patternorienterad - jag vill gärna sätta ihop patterns till en låt och sedan lägga linjära spår över (eller/och svep och annat ratt) men det går icke. Dessutom använder den antika SmartMediakort (som Sound On Sound trodde skulle finnas "för all framtid" :I ) vilket innebär att du i praktiken måste använda mididump för att spara över patterns. (Vilket för mig innebär att den blir full och sedan stående för jag är lat)

RM1X har den bästa sequencer jag jobbat med, hands down. Minnet är också icke-förgängligt dvs när du bootar den är låtarna kvar. Minuset är att den låter inte *riktigt* lika bra som konkurrenterna och dessvärre inte heller har separata utgångar. Och så är den ful Jag var dum nog att byta in den mot en.... (ingen som har en billig till salu??)

RS7000. Jag trodde sampling skulle bli kronan på verket, men så blev det inte. RS7-an är plötsligt inte längre batteribackad, så nu måste du ladda alla låtar och samplingar när du startar den (eller aldrig boota ned den). Samplingsdelen är rolig och kreativ, men som med all hårdvara hjälplöst långsam och seg jämfört med dator. Dessutom kraschade den ungefär en gång av tio när man skulle klippa loopar = allt jobb förlorat. Det som ytterst sänkte den för mig är att den också är så fet - bökig att ta med någonstans, bökig att bara sitta och jobba med (glöm att ha den i knät). Och padsen var en stor besvikelse också, hårda och stumma som trä.

QY70 (jag tänker inte ens nämna de stygga QY10 och QY20) har ett lite annat koncept. För mig krävde de för mycket att man måste bygga upp en formulärlåt först - ackordföljd, vers, refräng, brygga osv. Om man gillar det arbetssättet är de kanon, låter bra och kompetenta. (Detta märks på att storebror QY700 fortfarande betingar ett absurt högt begagnatpris). Jag gjorde många skisser i soffan på QY70 men ledsnade på att bli intvingad i formtänket. Nu har jag en QY300, det är en intressant outsider. Mycket spontan och rolig sequencer.

Emu Command Station (MP7/XL7/PX7). Kanske utanför din budget, men vansinnigt roliga, och låter väldigt bra. Har själv en PX7 med expansioner, och den är väldigt kreativ att jobba fram loopar och skisser med. Känns tyvärr lite mer kryptisk än RM1X som ändå är mer överblickbar med bättre display, men ljudkvaliteten är i en annan dimension.

MPC1000 var en stor besvikelse. Hade själv en ASQ10 som huvudsequencer i min studio i många år och blev helt ställd när jag insåg att MPC1000 hade en *bantad* sequencerdel! Tala om att marknadsavdelningen velat segmentera produkterna hårt. Dessutom var det samma problem där också, att man måste ladda (eller sätta upp autoladdning) av ljud och låtskisser när den bootar, och då blir det genast bökigt. Stort plus för hur lätt det var att föra över filer dock. Fan, det var synd att de hade pajat sequencerdelen, gillade verkligen konceptet. Liten och kompakt är den också

Ursprungligen av The Introvert:

MPC1000 var en stor besvikelse. Hade själv en ASQ10 som huvudsequencer i min studio i många år och blev helt ställd när jag insåg att MPC1000 hade en *bantad* sequencerdel!

Va?

Det är ju inga funktioner som finns på ASQ-10 som inte finns på MPC1000,
däremot är de lite kryptiska om man inte vet var de befinner sig, de flesta ligger ju dock under window-knappen, som lyser upp om man står över en parameter som man kan få upp flera alternativ på. Anledningen till denna bantning torde ju delvis vara att man inte riktigt hade världens plats att stoppa på en massa olika knappar på den pga storleken.

Sen ligger många extra alternativ under de olika edit-menyerna.

Jag kommer inte på en enda funktion ASQ-10an har som inte MPC1000 har, däremot tvärtom. Den är dessutom snabbar på att hantera CC och sånt, den strular inte och sackar så som ASQ-10an kunde göra i vissa situationer.

Vilka funktioner är det du säger inte skulle finnas på MPC1000?

Sen, angående stabilitet etc så var den ju så jäääävla strulig första rundan när den var ny och där ger jag dig helt klart rätt,
men sen de kom upp lite i OS-versioner så har i vart fall inte min hängt sig en enda gång, och jag använde den extremt mycket under en längre tid.

Ursprungligen av j antoni:

Va?

Jag kommer inte på en enda funktion ASQ-10an har som inte MPC1000 har, däremot tvärtom. Den är dessutom snabbar på att hantera CC och sånt, den strular inte och sackar så som ASQ-10an kunde göra i vissa situationer.

Det är säkerligen som du säger, att MPC-n patchades upp bättre och bättre med nya OS, jag orkade bara hänga med ett drygt halvår, men Akai ska ha cred för att de fortsätter utveckla prylarna (och ett minus för att de ibland släpps ofärdiga, tänk bara på S5000/6000 :hmmm: )

En sak som jag tyckte var allvarlig var att den inte kunde ställa nivå på spår, vare sig via midivolym eller velocity (vilket gick på ASQ). Fick den en sådan funktion till slut? Jag tyckte också det var synd att det inte fanns något enkelt sätt att koppla ett program change till ett spår. Jag saknade också en del knappar (och datahjulet, suck) från min ASQ rent gränssnittsmässigt.

Hade själv aldrig problem med ASQ och CC däremot, intressant! 4 MIDI var inte heller fel. Generellt bottnade nog min besvikelse i att sequencern från 2002? visade sig vara i stort sett identisk med sequencern från 1986 minus åtminstone en (för mig) viktig funktion. Det kändes som att displayen kunde använts till att presentera informationen betydligt bättre med dagens kunskap. Old school för sakens skull?

ASR-X. Ensoniq kunde ha dominerat grooveboxvärlden och snott en del av glansen från Akai om de hade gjort den här rätt. Jag har gjort hela låtar på den, effektdelen och syntesdelen (med expansion) var högklassiga, och sättet att arbeta med resampling var då banbrytande och förbaskat skoj. Men de fick den aldrig stabil.... sequencern är otight, den var oerhört seg när man letade efter ljud, ibland (ganska ofta) kraschade den, ibland spelade den upp tinnitusljud på maxvolym i dina öron, ibland pajade den zipskivan där du hade alla ljud. Det var väldigt tråkigt att sälja den, det är en av de mest inspirerande och kreativa prylar jag ägt, men det gick bara inte att jobba med den till slut.

Jag har ibland sneglat lite när de dykt upp billiga på nätet, men jag vill inte gå den vägen igen

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-07-17 12:06

agora: kolla in overthrusters skiva på gnashed, interlooper/infiltrator ... gjord på es-1, viserligen lofistuket men den går ju att ladda in vilka ljud man vill....
Annars finns ju ap-mode... ett sätt att jamma live med den,... man fyller den med patterns som man gillar... sen daskar man till valuehjulet.. så får man en slumpvald beat som man kan mangla med delay och effekter...

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-07-17 14:39

The introvert nämde något som jag glömde nämna om roland d2. Man kan göra riktigt långa patterns om man vill, vilket är skönt för man kan göra en lång vers med ett pattern und so weiter... Dock är den begränsad till att minst göra ett patern på 4 takter. Detta är något som verkligen passar mig hursomhelst, för jag är en sådan där som gillar att trycka på record och sedan bara spela iväg. Jag kämpar oerhört mycket med min monomachine samt machinedrum för att få något gjort med deras korta patternlängd måste jag erkänna.

En annan sak med den, som är väldigt märklig och som jag mer eller mindre vant mig vid är att det ligger en massa demopatterns i den som man inte kan ta bort för att avlasta minnet. Roland borde där faktiskt skämmas... Egentligen borde jag dra iväg ett mejl till dem och höra om det verkligen inte går att bli av med alla ibiza-låtar...

Koolers, Stort tack till Clase unt The Introvert för soft information.

enapa: har kollat in den musik, låter lite småkool - väldigt minimalistik och lofi. men i can dig that.

Introvert: nais av dig att du tog dig tid för txt!
borde dra en ES-1 review när jag årkar : )

enapan och volle ska vi inte skriva ihop oss om den där ES-1 maskinen, hyllad vare flera men tillika ont rockande vette tusan??!

blev lite nyfiken nu av "QY700recensionTIP"... hmm!

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-07-18 17:13

Johan: Sant! Den där "Window"-knappen e lurig även på mpc4k! Trycker man på den i vissa fönster (med ngt valt t.ex. TC) så får man upp en massa kul andra inställningar (som att man kan "previewa" kvantiseringar).

Blarfgh. Beslutet blir bara svårare och svårare för varje dag som går.

Äh. Köp något billigt. Gillar du inte prylen så sälj den och köp något annat. Enkelt. Se bara till att få ett bra pris från början så att du inte förlorar pengar, gå på priset i första hand (fast köp ingen MC303:a ).

Det har jag också förstått att jag inte skall satsa på - såklart man vill ha det nyaste och ballaste ala MPC60000000 men som sagt med en budget på runt 2.000:- så känns det som ens alternativ inte är speciellt många.

Och hittar man nån som säljer nåt roligt så är det "hämtas" och just nu är alla på semester så har ingen som kan hjälpa mig hämta det så det hinner säljas av innan jag får chansen att plocka upp det.

Man måste älska sin panikångest och agorafobi.

"Hämtas" är trist ja men visst är det väl en och annan som skickar? Är det någon som säljer mot hämtning i Göteborg så kan jag fixa det åt dig.

Man tackar för erbjudandet sisältää (därför 99:an måste vara bästa forumet. man får alltid hjälp med sina problem och kunskapsbasen är ju extremt stor - tips ifrån börja röka cigarrer till skruva fram det dära leadljudet du-hörde-i-en-låt-som-du-inte-kommer-ihåg-titeln-på-men-folket-förstår-vad-du-menar-ändå! 99:ans längsta mening hittills? )

Hehe.

Gå in på vendolin och sök efter rm1x.. flera exemplar säljes och mer än ett under 2000,- (så lågt som 1300, even :eek: )..

Jo. Såg det nu - försökte ringa till den på 1300:- men inget svar. Får testa imorrn. Det är ju ett väldigt fint pris för en oehört bra sequencer åtminstonde.

Men har blivit otroligt sugen på en ES-1:a/"liknande sampler" pga av att många säger att en sådan är riktigt schysst.

Skulle vara roligt att äga en ES-1, EA-1, ER-1:a och leka loss. Eller byta ut EA-1 mot EM-1:a. Men men då kliver man lugnt över budgeten.

En ES-1 tar ju hela din budget men annars får du nog både en EA-1 och en ER-1 för strax över 2000,- .. som att ha en EM-1 fast med oscillatorer hela vägen istället för samplingar.

  • Medlem
  • 2005-07-19 08:40

En DX200 då? Kan inte helhjärtat rekommendera den, men visst har den sina kula sidor.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-07-19 11:47

Jag har kopplat ur midiinterfacet ur datorn och sequnesar rubbet i rm1x nu, det är vissa grejjer som är irriterande men otroligt snabbjobbat ändå, och ändå har jag inte hittat alla trix och hittat ett sätt som funkar perfekt. Smidigt att ha en burk istället för datorn som tar förmycket av koncentrationen, nu rm1xar man sig tills det blir som man vill. Men den har inte ljudkabel inkopplad.... Gav 2lax för den..

DX200 har samma problem som AN200: för dålig sequencer.

  • Medlem
  • 2005-07-19 12:36

Tycker inte sequencern var så jättedålig. Den funkade väl för ändamålet, tycker jag. Däremot var gränssnittet lite sådär och man kunde råka bryta program mitt i allt av misstag o.s.v. Men synthdelen är ju bra mycket mer spännande än AN200, tycker jag.

Introvert:
sänka/höja volym (velocity) för ett separat spår man spelat in i förhållande till ett annat spår man spelat in med samma ljud/sample/program har jag för mig att man får gå in i step edit och välja increase eller decrease för just velocity fältet.

Angående programchange för ett separat track vet jag faktiskt inte.

Ett datahjul finns det ju dock på MPC1000

Men jag håller med dig,
det är nog oldschool för oldschools skull.

Problemet är ju att folk som sitter med MPCer också är purister, det var ju så när MPC4000 kom som har så bizarrt mycket nya funktioner;
massor av människor klagade för det var så långt ifrån en MPC3000/2000XL, det var ingen "riktig" MPC bla bla bla.

krank: Nja, jag är kanske bortskämd. 16 orubbliga steg per pattern och tvånget att bläddra fram rätt trumljud för varje enskillt slag gör den till den sämsta sequencer jag någonsin varit i närheten av.

  • Medlem
  • 2005-07-19 13:07

Jo, jag förstår vad du menar. Just det där med att leta fram ljud till varje steg var faktiskt rätt jobbigt - hade helt förträngt det. Men gick det inte att editera flera steg samtidigt? Har för mig det, men det var ju ett tag sedan man sålde den nu.

Men dom 16 stegen kunde faktiskt bli 12 och 8 också

Men jag tycker det ligger lite i grooveboxarnas natur att dom är begränsade. Man kan ju bara trycka in visst mycket funktionalitet i en och samma burk. Man får alltid kompromissa med något...

12 och 8 ja, helt sant. Vad jag menar är dels att man inte kan göra ett pattern längre och dels att man inte kan lägga toner mellan stegen så som man kan på den inte alls så begränsade grooveboxen RM1x.

  • Medlem
  • 2005-07-19 14:02

Jag har precis köpt en EM-1 för runt tusenlappen och jag måste säga att jag är väldigt nöjd hittills tack vare att den är väldigt snabbjobbad och låter helt OK om än lite cheesy ibland. Passar i alla fall bra ihop med den musik jag gör!

Bevaka tråden