Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Begagnade syntar

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej allesammans, vad finns det för bra köp/sälj sajter för begagnade syntar?

mvh,
David

www.blocket.se och www.vendolin.se brukar funka bra

www.ebay.com, den är bra

  • Medlem
  • 2005-07-17 11:29

Ebay är billigt och finns mycket

Hej

Intressant, menar ni att ni handlar från amerikanska ebay?

mvh,
David

  • Medlem
  • 2005-07-17 13:01

Ebay i stort. Man man söka på alla ebay siter sammtidigt. Men typ ja. Eller det har blivit mer å mer så den senaste tiden.

Det finns mycket där, men är ni som köper aldrig oroliga för att ni får något som inte fungerar? Finns det över huvud taget några möjligheter att få rätt om man betalat för en defekt vara (eller ingen vara alls)? Om köparen hävdar att varan var hel när han postade den, vem har bevisbördan - köparen, säljaren eller posten? Jag vet att man kan lämna negativ feedback men det känns ju lite klent om jag betalt 10 000 för 15 kilo värdelös plåt och sladdar. Visserligen har ju särskilt USA stark lagstiftning vad det gäller "mail fraud" men frågan är väl om det gäller internationell handel?

  • Medlem
  • 2005-07-17 14:03

Detta har tagits upp i tidigare trådar.. men ok..

Beror på vad du menar med värdelös.. Visst vill man att den ska vara i förväntat skick, men även en maskin som SER bra ut och är frisk som en nötkärna föruom just DET DÄR LILLA är ju värd 95% av värdet.. Det kan ju vara allt från en död konding eller rentutav en säkring osv. Lättfixat. Fine, man kanske loosar någon timmes arbetstid och kanske någon 100lapp men det kan det kanske vara värt på 10-15k.

Är det större fel så det ju illa. Antagligen så har säljaren undanhållit felet och luras. Där kommer feedbacken in i bilden. Ha alltid en korespondans med säljaren om det är möjligt. Fråga efter kända fel/skavanker och underligheter.

Om det är transportskador så bör man alltid betala RÄTT försäkringen och inte skriva ner värdet.

Nu är jag ingen erfaren ebay-köpare så jag vet inte hur vanligt det är med bedrägerier osv.
Har någon här blivit riktigt lurad någon gång?

Inga andra svenska?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-07-18 16:57

www.iol.se
Fast det brukar vara i stort sett samma som på Vendolin/Blocket.

  • Medlem
  • 2005-07-18 18:07

Sedär! Volantiz droppade några (för mig) okända... Tack för det!

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-07-18 18:09

Samma här! Upptäckte att jag hade en gammal annons från maj på en av dem dessutom (som jag inte kan plocka bort). :kaaaka!:

Fint tackar

Jo ena anledningen att jag fråga är att jag håller på att göra mig av med en del prylar, andra anledningen att jag fråga är att jag håller på att göra en sida som samlar ihop syntannonser och länkar till dom, och nu är första versionen uppe iallafall.

Uppdatera den mycket oftare så kan vi nog lägga in en länk här från forumet
Kommer du lägga till effekter, mickar, monitorer, mixerbord, whatever och sådant sen?

Uppdatera oftare?

Den scannar av andra sajter efter nya annonser automatiskt per dag, och jag kommer att lägga till mer funktionallitet. är det okej att publisera länken till den här?

Jag har för mig att jag läste på sas-listan att den uppdateras ungefär 2 ggr per dag.. vilket inte är särskillt ofta.

"är det okej att publisera länken till den här?"

visst!

www.syntmarknad.se är adressen, jepp 2 ggr plus några manuella, men jag har ändrat det till än gång i timmen nu.

Hur funkar det där med scanningen, hur gör du ?

Jag skriver ett litet skript för varje sajt, som hämtar hem annonssidan och klipper ut den intressanta informationen ur html-koden. så det är lite meck med det och om dom ändrar sin sida kan skripten sluta funka. men nu börjar det bli lite offtopic, skicka ett privatmess om du vill veta mer.

Jag gjorde en liknande sak för nån månad sedan.. då med .net. En rad kod i C#.NET så har man all info från valfri sida och kan börja rensa ut det intressanta

1
Bevaka tråden