Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

trummaskin?

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-07-21 10:05

Då ska jag hämta ut den på posten på måndag om allt går bra =D

  • Medlem
  • 2005-07-21 10:19

Ruskigt bra pris, grattis!!!

  • Oregistrerad
  • 2005-07-21 10:25

Hoppas inte jag blir lurad bara :S
Fats jag vet var han arbetar så förhoppningsvis får jag inte en tegelsten

  • Medlem
  • 2005-07-21 10:37
Ursprungligen av hammer:

Hoppas inte jag blir lurad bara :S
Fats jag vet var han arbetar så förhoppningsvis får jag inte en tegelsten

  • Medlem
  • 2005-07-21 12:48

Är 1500:- verkligen så superbilligt för en ES-1? Och då menar jag inte att det var dyrt på något sätt, men på alla här låter det som han fick den gratis...

  • Oregistrerad
  • 2005-07-21 12:56

Helt klart en Tr-808 och kompletterar man med en Juno-106 har man en perfekt uppsättning för både hiphop och electro.

  • Medlem
  • 2005-07-21 14:54
Ursprungligen av krank:

Är 1500:- verkligen så superbilligt för en ES-1? Och då menar jag inte att det var dyrt på något sätt, men på alla här låter det som han fick den gratis...

Med tanke på att du knappt inte hittar en ER-1 för under tusenlappen så tycker i alla fall jag att 1500 bagis är ett bra pris speciellt om man betänker vad mycket mer du kan göra med en ES-1.

Allt under 2000 = gratis

  • Medlem
  • 2005-07-21 16:17

Är det att föredra en Hårdv-trumma före en mjukv-trumma?
finner ingen mjukis som passar mig nämligen.

Ursprungligen av Jonis:

Är det att föredra en Hårdv-trumma före en mjukv-trumma?
finner ingen mjukis som passar mig nämligen.

Just trummaskiner tycker jag lika gärna kan finnas mjukt, i datorn. Tjusningen med hårda syntar är ju att man står o pillar på dem medan man spelar, vilket kanske inte sker så ofta med trummisar (om de inte heter Caroline Corr, förstås :rolleyes: )? Sen äre ju ett bök att spela in tycker jag, om man vill ha separata spår för olika ljud.

På vilket sätt så passar de dig inte? Hårda trummor är mer inspirerande om man gillar hårdvara.. men mycket krångligare att spela in med bra resultat.

Jonis, du svarade på din egen fråga.

  • Medlem
  • 2005-07-21 16:24

Tack, nu känner jag mig som ett ess på drumsen!

  • Oregistrerad
  • 2005-07-26 10:48

OHHHHHHH!!
Es-1 var ju riktigt kul
Fast nu känner jag att jag behöver mer hårdvara

  • Medlem
  • 2005-07-26 11:05
Ursprungligen av hammer:

OHHHHHHH!!
Es-1 var ju riktigt kul
Fast nu känner jag att jag behöver mer hårdvara

Lägg upp lite grooves så vi får lyssna!!!

  • Oregistrerad
  • 2005-07-26 11:06

Vad ska jag köpa härnäst?
Tipsa om nått billigt kul

  • Medlem
  • 2005-07-26 11:38

Priserna är riktigt låga för närvarande, frågan är hur mycket du vill lägga. En Juno-106 är ju aldrig fel.

  • Medlem
  • 2005-07-26 12:33

deadbeat:
Nån bra mjukvarotrumma att rekomendera?
Sen kan ja ibland få känslan att det "inspelade" materialet låter bättre än det midi triggade, om du förstår vad ja menar.

Ursprungligen av Jonis:

deadbeat:
Nån bra mjukvarotrumma att rekomendera?

Nja, har ju inte testat runt skitmycket, direkt. Jag använder själv en gratispryl som heter fxpanssion dr-005. Den funkar så att du laddar den med samplingar och programmerar rytmerna i hosten (cubase, i mitt fall). Den har alltså ingen egen sequencer. Dock kan du panorera, ändra pitchen, skicka ljud till fyra olika ingångar i mixern. Funkar bra för mig, men jag gillar ju att sitta o plocka i Cubase...

  • Medlem
  • 2005-07-26 12:50

Vad gäller "mjukistrummor" gillar jag Waldorf Attack skarpt!

  • Medlem
  • 2005-07-26 13:31

Alltid risken med hårdvara, det ger mersmak

Angående Waldorf attack så påstår jag inte att den är dålig på nå't sätt, men se till att få testa den innan du lägger pengar på den. Tyckte den var grymt oinspirerande nämligen...

  • Medlem
  • 2005-07-26 13:44

@krank: Håller med om att man inte ska köpa grisen i säcken. Jag gillar WA för att den är snabbjobbad och låter riktigt bra. På vilket sätt var den oinspirerande tycker du?

  • Medlem
  • 2005-07-26 13:52

Snabbjobbad tyckte jag verkligen inte den var. Visst, man kan ratta fram ett ljud snabbt men för att få fram ett ljud som man verkligen ville använda fick i alla fall jag slita en hel del. Om jag nu ens kom så långt...

Kan inte sätta fingret på vad jag inte gillade med den. Men till dess försvar så är det inte många mjukisar jag gillar och många tycker Attack är skitbra så det är nog hos mig det sitter...

  • Medlem
  • 2005-07-26 14:39
Ursprungligen av krank:

Snabbjobbad tyckte jag verkligen inte den var. Visst, man kan ratta fram ett ljud snabbt men för att få fram ett ljud som man verkligen ville använda fick i alla fall jag slita en hel del. Om jag nu ens kom så långt...

Kan inte sätta fingret på vad jag inte gillade med den. Men till dess försvar så är det inte många mjukisar jag gillar och många tycker Attack är skitbra så det är nog hos mig det sitter...

Smaken är olika, så enkelt är det...
När det väl gäller föredrar jag också hårdvara eftersom jag vill ha "hands-on" känslan...vilket man inte får med en mus.....

den här är enkel och mycket bra: http://www.e-phonic.com/vstplugins/drumatic_3.html

Ursprungligen av Bionik:

den här är enkel och mycket bra: http://www.e-phonic.com/vstplugins/drumatic_3.html

Den använder jag också ibland. Pyser fint.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-26 14:04

Kan jag använda sequencern på min es-1 för att styra mjukvarusynthar?

Den smäller fint om man vill också, enkelt men dödligt electrovapen

Bevaka tråden