Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

80-tals smäll?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2005-07-26 22:50

I gammal 80-tals synth och new wave, förekommer det ofta ett slags smäll-ljud, om ni vet vilket jag menar. Tänk tidiga Depeche Mode, Visage, Gary Numan.
Vad är det för ljud? Hur framställdes det? Har någon av er en liknande liten sampling ni skulle vilja dela med er av?

Mvh// indigo

  • Medlem
  • 2005-07-26 23:06

Orchestra hi kanske? En kort sampling av en stor symfoniorkester som krämar på alld vad de kan typ... Ett av ljuden i Fairlights bibliotek användes flitigt på 80-talet. Sök efter det på google så lär du nog hitta något. (Om det nu är det du letar efter...)

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2005-07-26 23:09

Tror jag vet vilken du menar men det är tyvärr inte den jag letar efter.

Tänker du på mattpiskljudet med ett maffigt reverb?

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2005-07-26 23:13
Ursprungligen av Dalleponken:

Tänker du på mattpiskljudet med ett maffigt reverb?

Japp exakt! Du råkar veta var man kan hitta sampling på det?

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2005-07-26 23:16

PF: Tror du det går åstakomma något liknande med en juno 106 eller går det bara med en gammal arp?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-26 23:10

analogsynt på noise osc + resonans - "pschiuuuuu", kombinera med en trumma för attackens skull.

Du kan göra det själv! Ta exempelvis ett handklapp (de flesta ljud med bra attack och aningens decay funkar bra), ta bort bas och diskant, vrid upp mellanregistret med hög Q, panorera, och lägg på ett skönt reverb med lång decay. 0:42 in på den här låten har jag gjort en variant av "80-talssmällljudet".. Opium

Edit: Lite vitt brus med lite Q och en snare-liknande volymenvelope funkar helt utmärkt!

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2005-07-26 23:28

Får testa mig fram lite. Tog ett tag att höra smällen i din låt, trodde du skulle mixat den som i 80-talsproduktionerna det vill säga över allt annat

Ja, det var kabnske inget bra exempel i den låten. Antar att du kör hårdvara? Med en mjukissynth är det i alla fall busenkelt. Ta ditt handklapp eller brus, kör lite monoreverb på inserten, lite kompressor och radio-EQ. Därefter panorerar och lägger lite send-reverb i stereo.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-26 23:34

Finns lite låtar med OMD som har pisksnärten jag menar också... Tesla Girls t ex.

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2005-07-27 00:08

Var och varannat band hade det ljudet på den tiden konstigt att det bara dog ut sådär?
Boys say go med DM har härligt ljud på sin "snärt". Lyssnade lite på Tesla girls, tror det var en remix?, lite surt, eller ska den låta så?

Roland System 100 säger jag bara Har en kalasfin sampling nånstans på en sån där noisesmäll, som jag tror du menar. Finns dock inte ombord på laptopen för tillfället. Kan dock ordnas!

Man kan väl höra ett rejält fett sådant ljud i "Total eclips of my heart" va?

I "Time Machine" med S.P.O.C.K finns en finfin sådan smäll med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-27 13:36

Mitt bidrag: http://www.unease.se/mp3/Unease-Dont_Go_replica.mp3

Det är som sagt bara brus genom ett filter med lite lagom resonans där cutoff moduleras av en envelope för att få en snygg uttoning. Alla ljud kommer från min Pro-One.

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2005-07-27 14:24

Oberfunker: Det vore guld värt!

tommyc: Yazoo?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-27 14:34
Ursprungligen av indigo:

tommyc: Yazoo?

Ja, jag hade precis köpte en Pro-One och ville prova att återskapa ljuden från deras Don't Go.

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2005-07-27 16:23

Härligt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-27 16:26

Pet Shop Boys har en fet jäkla smäll i "It's A Sin". Den är grym; både smällen och låten

1
Bevaka tråden