Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mitt möte med Herr Sågtand

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tänkte skriva en mininovell om mitt första möte med en analogsynth och dess inverkan på mitt liv. Men jag orkar inte för tillfället. Det skulle vara trevligt att få ta del av er andras första möten och intryck.

"..var det en förändring för mig i mitt tänkande och min syn på mig själv, då jag första gången hörde klangerna från den synth som ligger mig varmast om hjärtat. Det kändes liksom rätt, som om något hade fattats i hjärtat och nu hade funnit sin plats..."

Se där, nu har jag tillochmed fixat ett citat från en novell som jag inte ens börjat på.

Ni kan säkert bättre..

Mvh Axel W

(Det behöver ju inte vara något långt men nått så man förstår känslan liksom)

Öh... nähe.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-30 13:45

Min första synth.

själva formen. grå, lite klumpig, med som allra koolast, dioder.
ingen display... ska man välja hur många step måste man räkna fortsom fan medans man willt trycker på en liten knapp. Har man tur lyckas man äntligen återkomma till 16 step. för det tar ju ett tag innan man lyckas ta sig ur dom där 13 eller 6 stegen som man knapprandes misslyckande framsteller.... rythmen blir liksom ett interface.

det härliga suget i magen tar sig neråt neråt neråt.... nu när det sitter där i pungen drar jag på env mod, decay, resonans, och börjar stiga med cutoff.......... som en våt och syrlig kyss på trummhinnan, morrar bassmaskinen så clockrent som det är möjligt. Och knapparna finns, på riktigt.

Av någon konstig anledning är det nog fyrkanten som är favorit, sågtanden, är för vass. Så jag antar att den får vänta tills den första tjatats ur. Mer mage i fyrkanten, mindre tryck i sågtanden.

Min tb-303 är så sexig och fin.
Jag måste lära mig mera!

Känner mig som en Ignorant Savant.
är en.

Mitt första och enda möte med analogsyntar var hemma hos Janne. De såg så delikata ut att jag inte vågade röra men Janne drog lite kablar hit och dit på sin MS-20 för att visa hur fint brus kan vara. Ganska fint.

ms20n har särskilt vackert brus

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2005-08-02 02:30

Tre år sedan. Visste sedan innan att det var analoga synthar som var tuffast. Plötsligt en dag dök det upp en Roland Juno 106 för 2000:- i annonserna i lokaltidningen. Förstod direkt att den ville jag ha. Övertalade min mamma att låna mig pengarna, sa till henne att det var ett mycket bra pris. Ringde sedan killen som sålde den, jo den fanns kvar men en annan kille var också intressad. Snabbt övertalade jag min pappa att skjutsa mig de sju milen till killen som sålde den. Väl hemma hos honom satt jag mig ner i hans vardagsrum med hörlurar inkopplade till synthen och föll för den direkt, vilket sound. Slog till direkt.
Synthen hade legat 15 år i hans källare och var i mint-skick, till och med kartongen såg ny ut. Köpte även ett 12-kanals mixerbord med trä-sidor och VU-mätare för 250:-

Efter detta gick jag och smålog i en vecka!

  • Oregistrerad
  • 2005-08-02 07:55

kan ha varit en 4 år sedan... en juno 106. vi hade den i en gemensam studio, själv var jag inställd på datorer och sånt, men gillade att pilla på junon

Man kunde leka william orbit framför den, hans "pieces in a modern style" innehåller sjukt mycket juno

De klassiska juno-padsen är något som man myser av än idag

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-08-02 08:45

Mitt allra första möte med en analogsynt var med en av de stora (i alla möjliga meningar) klassikerna...nämligen en Yamaha CS-80...
Den stod i en affär vid Odenplan (den finns inte kvar nu...affären alltså) och såg ut som instrumentbrädan på rymdskeppet Enterprise...
Begrep inte ett smack av den men killen som stod i affären var hur hjälpsam som helst och visade hur den fungerade...och så var synt-lågan tänd...
Hade önskat att jag fått med mig den hem men priset var liiite för högt..istället blev det en hyrd Yamaha CS-5 i månad...lite skillnad kan man säga...

  • Oregistrerad
  • 2005-08-02 15:08

Mitt första möte med en analogsynth var på min gamla gymnasieskola där de hade en Juno 60 ståendes. Den var sällan använd för ingen fattade vad alla reglar och knappar gjorde. En dag hade jag en lång håltimme och av någon anledning började jag pilla med den och lyckades få till rätt schyssta Nintendo-ljud. Efter ett tag kände jag att jag ville ha en sådan och bestämde mig för att köpa en för mina sommarjobbspengar.
Efter sommaren fann jag en annons på en Korg MS10 för 4000:- som jag åkte och tittade på. Den saknade träsidor till min besvikelse men hade ändå tillräckligt med knappar för att få till diverse egendomligheter. Den fick följa med mig hem och jag tror nog aldrig att jag kommer att sälja den.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-08-02 15:23

Min första träff med analogis är min egen Mono/Poly som var min första synt desutom, fick en db9a med som även den är analog. Jag testade korgen i en snubbes kök, fattade ente ett jota vad man skulle göra, lät jätte basigt och fett... vred på en ratt, filtretscuttoff... mmmm.... tog den på stört!!

När jag kom hem var den trasig.... trodde jag iaf hade slagit på massa modulation och stämt om den i frakten, fick den att låta normalt efter ett tags rattande.

Juno106 här med.. tjackade en.. sålde ganska så kort därefter. Man kan väl säga att jag inte direkt fastnat för roland-soundet. Den såldes efter att jag tjackat mitt första pulsar2-kort som innehöll bland annat en juno-klon. Nu har jag en juno här igen sen något år tillbaka som jag aldrig använt och antagligen aldrig kommer att använda.

  • Medlem
  • 2005-08-02 15:38

Edit: Första analogsynth skulle det ju vara... Glöm mitt puckade svar nedan :rolleyes: :hmmm: :eek:

För min del var det en Yamaha DX-27 som jag fick låna hem från skolan över en helg. Det här måste ha varit under 80-talets sista skälvande minuter... Jag kommer ihåg hur fascinerande det var med alla parametrar som jag inte hade en aning om hur dom funkade, men som ändå triggade min fantasi. På sätt och vis är det tråkigare nu när jag har lite mer koll på hur synthar funkar. Den där magiska känslan infinner sig inte på samma sätt längre...

  • Medlem
  • 2005-08-02 15:52

lasselu: Vad gick den på CS-80:n?

Mitt första möte med en analogsynt (som lät) var min Korg Polysix från -81 eller -82 som jag har kvar än idag. Köpte den ohörd och opetad på men lyckan var total när man hämtade den på musikaffären. Syntljud å arpeggion fick man till så det stod härliga till. Enda smolket i glädjebägaren var att det inte var sliders som på Roland-syntarna utan vridpottar som kändes lite retro på den tiden

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-08-02 15:57
Ursprungligen av TMB:

lasselu: Vad gick den på CS-80:n?

Tyvärr så kommer jag inte ihåg det...:(...men ett par år tidigare, 1979, så läste jag en artikel om keyboardkillen i Factory (Efter Plugget om ni kommer ihåg den) och där stod det att han hade köpt en synt för uppåt 60 000:- och jag tror att det kan ha varit en CS-80...

  • Medlem
  • 2005-08-02 19:42

Finns här ingen som jag, som är en totalsucker för sequencern på SH-101an?

Ursprungligen av cryo:

Finns här ingen som jag, som är en totalsucker för sequencern på SH-101an?

Jo.

  • Medlem
  • 2005-08-02 21:37
Ursprungligen av Dumb Dan:

Jo.

Ja jo det visste jag

Minns tyvärr inte vilken som var den första analoga jag testade, jag var ju inte så analogfrälst i början.. Däremot var en Korg MS10 den första jag köpte.. kan ha varit -86..

  • Medlem
  • 2005-08-03 00:31

Lasselu: Suktade ju hårt efter en CS-80. Man hade ju tittat på Fame med Bruno, serru. Shoshoshoshoshoshoshorovsky...

Man får kanske nöja sig med pluggen istället...

Min var en halvtaskig Polysix. Jag har kvar den än och den har tappat nästan alla skruvar och plywooden håller på att trilla isär. Minnet funkar inte heller. Och den är ostämd. Men jag tänkter aldrig, ALDRIG göra mig av med den. Jag kanske är tokig, men jag har aldrig spelat på en mer levande synth.

Mvh Axel W

1
Bevaka tråden