Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Senaste syntinköpet, del 9

Tråden skapades och har fått 402 svar. Det senaste inlägget skrevs .

equinoxe: Går inte cr-78 att bygga ut så att den funkar att pattern-programmera typ 808:an? Jag kan inte svära på det, men har i alla fall för mig att jag har läst om det...

En fin maskin är det, hur som helst!

  • Oregistrerad
  • 2006-02-15 13:55

En snubbe på ett annat forum påstod att CR-78:ornas IC's har en tendens att gå sönder. Någon som kan intyga? Jag har testat två stycken i hela mitt liv och de tickade på utan problem.

  • Medlem
  • 2006-02-15 14:21

Låter obekant. Sen har jag inet forskat så mycket i just cr-78or

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-02-15 16:32

18db: du kanske köper ett par och testar.... bara för skojjs skull1

  • Medlem
  • 2006-02-15 16:45

Tja. Jag har facktiskt funderat på det. cr-78 låter precis som jag vill att det ska låta. men nöjjer mig nog med två till att börja med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-15 17:02

Köpte en drumstation och en juno-2. Kommer nog sälja båda inom kort (kunde inte motstå att handla när priset var så lågt...).

Om ett expansionskort till en JV 2080 räknas så blev det ett SR-JV 04 - vintage för 700:- inkl. frakt, mycket trevligt.

Mvh

  • Medlem
  • 2006-02-16 01:49

Ingen synt tyvärr men mjukvara+samplings-skivor+expansioner:

NI Kontakt 2
Spectransonics Symphony of Voices
SAGE Expanders till Stylus RMX:
Backbeat
Liquid Grooves
Burning Grooves
Metamorphosis
Retro Funk

Får räcka med investeringar nu på ett tag känns det som... Skall nu bara få över mina sequences och samplingar från ASR10r:en så kan man sälja iväg den sedan kanske så får Kontakt överta stafettpinnen på samplingssidan.

SynthX: Grattis till Synthexen (om än sent). Den låter ju så fett så man kan gråta. Instant Jarre lixom

Stylus RMX är en helgrym app. TMB, du får gärna recensera dina expanders när du hunnit jobba lite med dem!

  • Medlem
  • 2006-02-16 20:04

Det hade jag gärna gjort om det inte vore för att jag är urusel på att bedöma sånt här. Jag är ju bara hobbymusiker för bövelen - ingen expert

Jo, Stylus är grymt läcker och jag har säkert bara använt 3-5% av vad man kan göra med den. Tänkte mig dock att försöka gräva ner mig lite mer i den efter jag gått igenom alla tutorialvideos som Eric å co spelat in. Finns mycket göttrigt där har jag förstått från folket på Spectrasonics-mötet på Yahoo Groups.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2006-02-16 21:09

Cool...är själv lite sugen på Liquid Grooves-expandern...

...eller en Sony Ericsson T610. Vad stor 808:an är!?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-17 08:56
Ursprungligen av Real Parakeet:

Vad stor 808:an är!?

Skoja inte. Den är ett monster!
Måtten är ju typ 50x30cm.

Ni vet väl att precis som det gjordes en undervisningsvariant av MS-20:n, en stor motherfucker, så gjorde roland likadant med TR-808:an, en educational edition - DEN är stor!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-17 15:08

Jag har sett Korg-varianten, den fanns på DLX i många år, kanske kvar där eller såld? Kul om big up 808:an... G'morning class, today we're gonna learn about BIG BEAT!

hittade ett oreggat ex reason 1.0 hos päronen i bokhyllan, ingen vet hur den hamnat där..men nu poppar den i classic på pb'n, rätt kul och tar ingen cpu alls!

  • Oregistrerad
  • 2006-02-17 17:21

Lite bilder på mitt kap. Fick hem den idag. Tickar fantastiskt bra och är i fint skick.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-17 18:35

Electribe EA1 = roligheter. Thx 2 newbie:=)

  • Medlem
  • 2006-02-17 19:58

Visst har väl Jarre använt en sådan där CompuRhythm? Hehe, ser fan ut som en gammal radio från 40-talet eller nåt.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-17 20:31
Ursprungligen av TMB:

Visst har väl Jarre använt en sådan där CompuRhythm? Hehe, ser fan ut som en gammal radio från 40-talet eller nåt.

Yesbox, fast bara som gäst. Jarre använde en CR-78 på en remix av Equinoxe VI (tror att den finns med på Images. annars är den med på Place de al Concordesingeln). Den delar dock rollen där som trummis där med den ovanliga EKO Computerhythm.
Det är rätt kul att man brukar säga att CR-78 (1978) var världens första programmerbara trummis eftersom det inte stämmer. Men få tänker väl på EKOs maskin som släpptes redan 1972.

Andra trummaskiner som han använde på den analoga tiden var:

Korg Minipops 7 - Oxygene & Concerts In China
Geiss Rythmi Computer - Oxygene & Equinoxe (i princip en programmerbar Minipops 7)
Korg Rhythm 55 - Magnetic Fields & Concerts In China

Nördfakta... :kaaaka!:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-17 20:04

Jag gick ju och köpte Birds EX7a. Den är riktigt trevlig, ett bra instrument att öva på. Massor av fina elpianoljud. Ska försöka luska ut hur sequencern funkar, likt RM1X månne? Undrar också hur man får den att jobba multitimbralt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-17 21:05

Bättre ord: Trainspotting!

  • Oregistrerad
  • 2006-02-17 21:28
Ursprungligen av PF:

Bättre ord: Trainspotting!

Ja, det säger vi. Det lät lite bättre (trots att min sambo vidhåller min självutnämnda nördstatus).

fan va snygg den är equinoxe gillar verkligen elektronikgrejor grejor som är beklädda med trä... det är lixom så mysigt...

  • Medlem
  • 2006-02-17 22:21

equinoxe: Nördfakta? Sånt där är ju livsviktig info för en Jarre-entusiast Åh, nu blev jag sugen att lyssna på Jarre bara för det.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-02-17 22:44

Ruggigt ball puff å fislåda equinoxe!!!

  • Oregistrerad
  • 2006-02-17 23:18

Psyjazz: Jo, det är något visst med träpanel eller träram helt klart. Undrar varför det blev omodernt egentligen? Önskar bara att jag orkade sätta träpanel på min MS10:a, Ion och sambo också.

TMB: Skönt att man inte är ensam då.

enapa: puff å fis...yesbox och guiron låter prutt. Det hade varit gött och efterlysa en maskin med de egenskaperna på blocket. "Gärna med ett fett pruttljud som jag kan dista" :kaaaka!:

Har verkligen fått tillbaka min kreativitet med detta köp så det var kul. Nu ska jag bara köpa en ny porta och sedan är det inspelningsdags. Jippi!

Hur ligger priserna på gamla rythm/trummaskiner?

Vore kul med lite sunkig bossanova on demand.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-18 01:54
Ursprungligen av Black G:

Hur ligger priserna på gamla rythm/trummaskiner?

Vore kul med lite sunkig bossanova on demand.

Sunkig?

De vanligare trummisarna som Korg KR55 eller Roland CR-8000 brukar väl ligga mellan 1500-2500:- beroende på skick. CR-78 är dyrare, runt det dubbla.
Men det är också de enda trummisar som jag sett ligga ute på annons.

Själv skulle jag gärna vilja ha en Minipops 7 också. Men de växer inte precis på träd i Sverige.

har aldrig fattat det där med att trummisar bara ska väsa och pysa lite försynt?

samt rolands nipponbongos som här tidigare på högkant stående utgjorde [CR8Khandklapp][909hihat][606virvel+SEQ][808bastrumma&kattnys] fult dedikerade och dammiga som fan på resten gällande en massa bonusLjud till övers, eller i o f s nais balkanjazz PREprogramerat- bättre att ha det samlat i samma låda tänkte jag och sålde av hela klabbet

och ja CR78 går nog prima att använda som radio reciver

Bevaka tråden