Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Senaste syntinköpet, del 9

Tråden skapades och har fått 402 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-21 14:20
Ursprungligen av SynthX:

En Oberheim Xpander blev det senaste för min del, nu fattas bara en two eller fourvoice för att ha en så komplett Oberheim samling som man behöver

Men först jaga vocoder och sedan Elka Synthex och sedan .... Pust tar det aldrig slut ??

Wow grattis!! En Xpander skulle jag inte tacka nej till! Så du har en komplett Oberheim samling? Du har möjligtvis inte en manual till OB-8:an? Det är så att jag har en OB-8 men manualen är en dålig kopia av en kopia.
Jag skulle behöva en bra in scannad del utav Page-2 funktionerna då min OB8 saknar Page-2 screen print... gärna en HiRes bild av front panelen.

Vet du var man kan få tag i detta? Har sökt på nätet men hittar bara min usla manual.

MVH
Demokid

Ursprungligen av SynthX:

En Oberheim Xpander blev det senaste för min del

Aaah! En av få "dyr-syntar" som jag verkligen skulle vilja ha!

  • Medlem
  • 2005-09-21 18:26

Visa lite bilder på skönheten vettja.

Ursprungligen av SynthX:

En Oberheim Xpander blev det senaste för min del, nu fattas bara en two eller fourvoice för att ha en så komplett Oberheim samling som man behöver

Men först jaga vocoder och sedan Elka Synthex och sedan .... Pust tar det aldrig slut ??

"en så komplett Oberheim samling som man behöver" <- förtydligande

  • Medlem
  • 2005-09-21 19:08

jag vill ha en 12 bit sampler!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-09-21 20:54
Ursprungligen av synthetic:

]Har du Oberheim DPX också? Sample-player som läser bl.a. E2 diskar...

Nej tyvärr, har inte tänk köpa den eftersom jag inte har en EII ej heller ägt några
äldre samplers. Skulle inte ha någon nytta av den med andra ord ..

Ursprungligen av Demokid:

Wow grattis!! En Xpander skulle jag inte tacka nej till! Så du har en komplett Oberheim samling? Du har möjligtvis inte en manual till OB-8:an?

Tack! Nja jag har inte en komplett Oberheim samling, utan jag har de maskiner som jag tycker att jag behöver från Oberheim. Jag har OB-X, OB-Xa, Xpander och Matrix-1000.

Som jag ser det så täcker OB-X en hel del funktioner som finns på OB-1, ställ in OB-X på en röst så är det i princip samma sak (Ja jag vet att en del funktioner inte finns på OB-X som finns på OB-1). OB-Xa som låter helt annorlunda än OB-X. OB-Xa täcker behovet av OB-8. Vill man ändå göra OB-8 ljud passar kanske Xpander lite bättre eftersom den låter aningens tamare än OB-Xa. Xpander är ju en 6-rösters Matrix-12 så M-12 går genast ut ur leken också. Matrix-1000 är ju samma sak som Matrix-6/6r så dessa behöver man inte heller.

Det enda som återstår då är någon SEM baserad Oberheim, OB-Mx vilken är allmänt känd för att låta tunt och trist och möjligvis Marion Prosynth som i för sig påminner en hel del om M-1000 modulationsmässigt men ej ljudmässigt, den låter lite mjukare och finare/snällare än M-1000. Om man nu absolut måste så kanske en OB-1 kan vara värd att jaga efter också då ..

Men som sagt, nästa synth jag köper av märket Oberheim skall nog vara en SEM baserad sådan.

Jag hadde en OB-8:a ett litet tag, men tyckte den var för mjäkig man var tvungen att programmera den på ett digitalt sätt (dvs, snedstämma oscillatorerna) för att den skulle låta fet. Vad jag kommer ihåg så fick jag inga manualer med den, så enda möjligheten är om jag kanske har en PDF någonstans på min dator. Ska se efter...

Kan till lägga att jag inte letar efter trummaskinerna eller sequencern som Oberheim gjort eftersom det är att slänga pengar i sjön för min del.

Volantiz se ovan ...

Ursprungligen av 18db:

Visa lite bilder på skönheten vettja.

Japp, det skulle jag väll kunna göra när jag har tagit några bilder på den
Ska den posera tillsammans med något annat ?? En Waldorf Wave kanske

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-09-21 21:11
Ursprungligen av SynthX:

Ska den posera tillsammans med något annat ?? En Waldorf Wave kanske

Nej, snälla låt bli...jag blir bara avundsjuk...på Wave:en alltså... :hmmm:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-21 21:12

SynthX:

Jo OB-8:an låter kanske inte lika fläskigt som OB-X/OB-Xa. Hade en 8 rösters OB-Xa en gång i tiden men jag hade så mycket problem med den så jag sålde den. Jag gillar OB8:an väldigt mycket... Den har lite P5 sound vilken är min vavvo polysynt, dessutom har OB8 den MIDI med SysEx dump. Har gjort några riktigt sköna DM ála Construction Time Again/Broken Frame ljud... men det är inte så svårt eftersom dom använde den flitigt.

Synd att Expandern inte använder samma CEM chip som OB-Xa/Ob-8, den använder CEM3372 Signal Processor, CEM3372 Filter/Mix/VCA och CEM3374 Dual VCO... har inte samma muff som gamla hederliga CEM3340 VCO, CEM3320 VCF, CEM3310 EG och CEM3360 Dual VCA

MVH
Demokid

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-09-21 21:34
Ursprungligen av Demokid:

Jo OB-8:an låter kanske inte lika fläskigt som OB-X/OB-Xa. Hade en 8 rösters OB-Xa en gång i tiden men jag hade så mycket problem med den så jag sålde den. Jag gillar OB8:an väldigt mycket... Den har lite P5 sound vilken är min vavvo polysynt, dessutom har OB8 den MIDI med SysEx dump. Har gjort några riktigt sköna DM ála Construction Time Again/Broken Frame ljud... men det är inte så svårt eftersom dom använde den flitigt.

Ok, vad var det för fel på din Ob-Xa ? Min Ob-X var i jätte stort behov av diverse service, Än så länge har jag bytt ut alla trimpottar i hela synthen dvs de som sitter i synthen, tror det var något på närmare 100 st totalt, jag har bytt diverse kablage i synthen, tantal kondensatorer, bushings på tangentbordet (är som nytt nu), installerat Encore midi kit vilket ger 120 minnes platser och andra häftiga funktioner. Det enda som återstår är att få röst nummer 6 att fungera fel fritt, resonansen på filtret stämmer inte alls, hur man än kalibrerar den.

Ursprungligen av Demokid:

Synd att Expandern inte använder samma CEM chip som OB-Xa/Ob-8, den använder CEM3372 Signal Processor, CEM3372 Filter/Mix/VCA och CEM3374 Dual VCO... har inte samma muff som gamla hederliga CEM3340 VCO, CEM3320 VCF, CEM3310 EG och CEM3360 Dual VCA Demokid

Jo, dessutom är Xpanderns chip inte lätta att få tag i. Vad jag vet så finns det 5st CEM3374 hos de som säljer MOTM. så vida man inte snubblar över en Chroma polaris kan det bli lite svårt att fixa om de går sönder. Men jag uppskattar nog Xpander ljudet ändå fast det inte är CEM3340, det är alldeles för många synthar som använder dessa chip. Det är kul med något som inte direkt låter som en Prophet-5. När jag hör Xpandern tänker jag direkt på Skinny puppy av någon anledning...

Ok Lasselu, inga frestelser postas här då ..

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-09-21 22:34
Ursprungligen av Demokid:

Synd att Expandern inte använder samma CEM chip som OB-Xa/Ob-8, den använder CEM3372 Signal Processor, CEM3372 Filter/Mix/VCA och CEM3374 Dual VCO... har inte samma muff som gamla hederliga CEM3340 VCO, CEM3320 VCF, CEM3310 EG och CEM3360 Dual VCA

MVH
Demokid

Jag hängde med rätt bra ett tag, men du tappade mig helt här... :rolleyes:

"Volantiz se ovan ... "

Jag citerade mest för att det såg ut som att vissa inte läste det sista av just den meningen. Jag läste det och förstod vad du menade. <- förtydligande 2

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-09-21 23:50
Ursprungligen av Volantiz:

"Volantiz se ovan ... "

Jag citerade mest för att det såg ut som att vissa inte läste det sista av just den meningen. Jag läste det och förstod vad du menade. <- förtydligande 2

Ah, jag förstår. Trodde du menade att jag skulle förklara vad jag menade först ..

"Synd att Expandern inte använder samma CEM chip som OB-Xa/Ob-8, den använder CEM3372 Signal Processor, CEM3372 Filter/Mix/VCA och CEM3374 Dual VCO... har inte samma muff som gamla hederliga CEM3340 VCO, CEM3320 VCF, CEM3310 EG och CEM3360 Dual VCA"

Frågan är om det verkligen är en nackdel ändå. Imho så har matrix-seriens storhet inte mycket alls att göra med "muffighet". Om man är ute efter sådant så finns det ju mer lämpliga syntar. Synd om alla hade låtit ungefär likadant..

Fick tag på en Korg Ex-8000, rackversionen av Dw-8000 ( fast utan det kassa klaviaturet) ska användas mest till feta sololjud och basar!!

  • Oregistrerad
  • 2005-09-28 20:08

Räknas mjukisar?

Stylus RMX 1.2
Garritan Personal Orchestra

Väldigt trevligt med lite vettiga instrumentpluggar i datorn hemma och i hemstudion med...

Nu återstår bara en mjuksampler sen är jag nöjd för detta året.

---

"du är aldrig eller nåt"

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-09-28 20:33
Ursprungligen av Don:

Garritan Personal Orchestra

Garritan Personal Orchestra är riktigt fint för de pengarna som man betalar. Gjorde ett test med en vän som spelar i Göteborgs-symfonikerna (spelar cello och är riktigt duktig) med stråkarna och de imponerade på honom. Han tyckte att det låter inte som att nån sitter intill honom, med tanke på monitorer och teknik osv, men han blev ändå grymt imponerad. Det enda jag inte gillar så mycket är flöjterna och en och annan trumpet har jag för mig.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-09-28 20:11

Bytte till mig en Boss DR-110 från Herr Vogel...

  • Medlem
  • 2005-09-28 20:23

Det senaste jag köpt är sbx-80 från Waveterm och en tr-666 (666). Snart även lite multikabel och KANSKE några neutrik patchbays.... Sen så har jag ju även snart fått min fatman

  • Oregistrerad
  • 2005-09-28 20:28

vad är det för patchbays och till vilket pris? Letar litegrann efter patchbays med!

---

"du är aldrig"

  • Medlem
  • 2005-09-28 20:54

Tjaa.. Det är väll av model bättre. Jag köper dom beg så jag har tyvär ingen koll på vad dom kostar nya. Om jag skulel gissa så kanske 6-800? Vem vet. Inte jag.
http://www.neutrik.com

Tascam gör hyfsade enligt mej.
Fostex ska väll vara helt ok med.
Behringer/Alto = budget men funkar väll.

Ursprungligen av Don:

vad är det för patchbays och till vilket pris? Letar litegrann efter patchbays med!

---

"du är aldrig"

Electribe Er-1 och Es-1! Riktigt sköna maskiner båda två, nu blir det beats för hela slanten.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-28 21:04

Det låter billigt för att vara neutrik, vad ger du för dom du köper? Vilken konfigurering har dom? Får du en över som du kan tänka dig att sälja?

Risken med beggade är att jackarna är slitna om dom patchats mycket med, guld är om man hittar som suttit i en fast installation i nåt skåp på en teater eller nåt som ändras endast när det är ny uppsättning eller nåt sånt...

---

"du är aldrig..."

  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-28 21:11
Ursprungligen av Don:

Det låter billigt för att vara neutrik, vad ger du för dom du köper? Vilken konfigurering har dom? Får du en över som du kan tänka dig att sälja?

Det är jag som säljer dem. Jag har åtta stycken Neutrik sammanlagt och så många behöver jag inte, särskilt inte när jag har några Switchcraft med lödanslutningar också. De har alla använts väldigt, väldigt lite.

400 kr/st säljer jag dem för, men 18db har första tjing. Vet inte säkert hur många jag vill släppa heller, men vill du bara ha en så skall vi nog kunna ordna det ändå.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-28 21:30

Åhå!! Har vi lite modellbeteckningar nånstans?

Fan nu saknas bara adatbryggan och en mjukvarusampler sen är projektstudion upp o snurrar på allvar ...

---

"du är aldrig tuffare än din sista patchbay"

Köpte nyligen en Matrix-1000
Gött, har inte haft en på många år nu. Kanske jag äntligen kan börja använda editorn till atari som jag aldrig testat..

SY22 och CZ-1000

ea-1.
inte hunnit testa så mycke dock, pga en rasad studio.

bytte till mig en AKAI XR-10 från lasselu, superfin grej tycker jag men krånglig att knappra på, om nån sitter inne med en manual av nåt slag får ni gärna PM:a mig

förra veckan köpte jag även en Octapad 2...

AKAI+Octapad=sant

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-09-30 08:55
Ursprungligen av herr Vogel:

AKAI+Octapad=sant

Ooooh...schysst kombination...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-29 22:54

*knapper,knapper,knapper*

Bevaka tråden