Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Senaste syntinköpet, del 9

Tråden skapades och har fått 402 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2006-01-02 19:42

Drar iväg och handlägger en Juno 106 senare ikväll.

  • Medlem
  • 2006-01-02 20:37

Blev Allen & heath mixern. 168 versionen.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-01-03 13:50

Edirol PCR-1 och Deep Bass Nine (den senare har dock inte kommit än).

Fick hem en Yamaha EX5 igår.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-03 14:42

Mårre borde ha sin db9 i slutet av veckan beroende på postens handlingskraft! Jag fick ett Virtualizer reverb precis för 150 kr. Jag som inte skulle ha mer grejor!

Superdigital: hehe...men när flyttar du då?

Mitt senaste köp är en Juno-2, inte fått den ännu men...den ger ifrån sig sköna ljud tycker jag.

  • Medlem
  • 2006-01-05 22:51
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-01-05 22:53

Fint!!

Fick en död bejsstejtion idag av deadbeat, hoppas den vaknar upp eller går att laga...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-06 00:05

BMX
Fint! Men köp en programmer till om du inte fick med det!

http://cgi.ebay.co.uk/Roland-MPG-80-rack-programmer-for-MKS-80-Super-Jupiter_W0QQitemZ7379961780QQcategoryZ18051QQrdZ1QQcmdZViewItem

Jag lovar dig, det är värt pengarna...

Ursprungligen av enapa:

Fint!! Fick en död bejsstejtion idag av deadbeat, hoppas den vaknar upp eller går att laga...

hoppas ja mä! skaka liv i den lille rackaren så bilturen lönade sig!! tala om om de händer så ska jag se till att manualen (som ligger här under en fåtölj) kommer över den också

  • Medlem
  • 2006-01-06 00:12

Amino: Med min nuvarande plånka blir det till att peta runt med mjukvara

Roland JX 305 och D-70

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-01-08 23:05

SynthX har köpt en Elka Synthex

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-08 23:25
Ursprungligen av SynthX:

SynthX har köpt en Elka Synthex

Jippii!!
Bild och ljudfiler tack

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-01-08 23:07

Hurra!!

Vad snajdigt!!

Härligt SynthX!

SynthX: monstruöst!

Då är det bara till att gratulera herr SynthX. Äntligen dags att leva upp till sitt alias. Dags att skaffa riktiga parakiter för min del då. Ja ja, de är säkert billigare än en Elka Synthex.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-09 00:36

SynthX:

Grattis! Åh vad avis jag är... en sådan skulle man vilja ha! Var köpte du den, sverige, Ebay??

MVH
Demokid

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-01-09 15:27
Ursprungligen av Demokid:

SynthX:

Grattis! Åh vad avis jag är... en sådan skulle man vilja ha! Var köpte du den, sverige, Ebay??

MVH
Demokid

Jag köpte den av en norrman som heter Ingar Onsager, han har en hel del synthar till salu, tyvärr till väldigt höga priser men vill man absolut ha en speciell synth så som Synthexen kan det väll vara värt det. allt som allt gick min synthex på c:a 30 000 SEK eftersom det är väldigt dyrt att köra bil i norge (Jag hämtade den personligen). De har ju sådana bommar som i stockholm längst hela kusten och bensinen i Norge kostar ungefär som här fast i NOK. Restaurang mat är dyrt också, 260:- för KinaLunch är inte ovanligt. Det är ren tur att jag känner en Norrman i Oslo trakten så jag fick i varjefall sovplats gratis. Men det var en tröttsam resa, vägarna i Norge är kamera bevakade, polis bevakade och hastigheten på vissa sträckor nedsänkt till 60KM/h på motorväg, Åkte iväg typ 9 på morgonen till Kristiansand och var tillbaka i Oslo typ 3 på natten. (700Km T&R).

Lite bilder och ljud exempel kommer snart

  • Medlem
  • 2006-01-09 09:34

Då finns det minst två Synthex-ägare på 99musik.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-09 10:48

Jag köpte en Boss pc-2 av SynthX på 99:an Efter lite felsökning hittade jag felet, och nu funkar den perfekt!

Laserljud, here we go!

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-01-09 16:37

SynthX: du har klarat av en exklusiv semester oxå då?

låter fint att du räddade elkan från norge, grattis, hurra!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-01-09 18:42

Hallå igen,

Nu så lite bilder på mitt inköp och ett kort ljud demo:

Den fyrkantiga lilla lådan med hål i till vänster om Synthex logon
är fläkten, och den avger littet brumljud ifrån sig ... Det luktar verkligen gammal elektronik om Synthexen när man har den på kan jag säga

Denna Synthex är möjligen en utav de 200 sista Synthexarna att bli producerade för den har MIDI interface som standard, alla andra hadde ett annat större "SCSI" interface som man hägnde på en liten låda för att få midi kontrol över synthen. Så jag antar att detta är en Synthex Rev.C.

Här är tre mycket välkända ljud från Elka Synthex plus två egna snabb tweaks

Så, vad tycker jag om Synthexen då ?

Den ser deffenitivt maffig ut och har ett skönt keyboard att spela på. Det känns som hög kvalité på något vis. Rattarna är stora och kanske lite plastiga, Synthex väger c:a 25 Kg och verkar rubust i sin konstruktion. Den är större rent fysiskt än en Memorymoog eller Prophet-5, faktum är att Synthex och Wave är ungefär samma storlek !!

Ljuden då ? Ok, för det första en Synthex ska man inte försöka göra basar på, Enveloperna är så slöa och filtret har inget "bett" så som typ moog. Synthexen är utan tvekan en Stråk och pad synth enligt min mening. Det finns ingen knapp för unison läge däremot kan man sätta Synthexen i Unisonläge på ett annat vis via gömda funktioner. En konstig grej som jag märkte var att PWM verkar ha en egen förinställd LFO på sig.... Eller så är dt jag som inte riktigt har koll på vad jag gör med den riktigt ännu. Filtret låter bra men som sagt, har inget bett i sig. Jag tror jag måste köpa mig en preamp någon dag eftersom även Synthexen har en låg volym på utgångarna. Hur som helst, det är kul med en Polyfonisk synth som har mer än standard LP. Synthex liksom många Oberheim synthar kan ha två ljud antingen på varandra eller split, vilket ju kan vara bra om man vill göra super feta stråkar eller pads. Choruset är också en kul liten detalj. Men det kommer nog att ta en liten tid innan man vant sig vid editeringen av Synthexen eftersom alla synthar har lite egenheter som man behöver vänja sig vid.

PS. Jag fick hem min Korg MS-20 idag också .... Jag tror inte jag någonsin sett en Korg MS-20 i så bra skick som den här var i .. Helt otroligt !!! Den var dock 110 Volt så jag fick med en sådan konverterings mojäng på köpet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-09 20:38

Apa vad snygg den är och vilka ljud! Vill verkligen ha en sådan. Jag gillar stora åbäkiga syntar med många rattar och fett ljud! Grattis!

Ursprungligen av SynthX:

PS. Jag fick hem min Korg MS-20 idag också .... Jag tror inte jag någonsin sett en Korg MS-20 i så bra skick som den här var i .. Helt otroligt !!! Den var dock 110 Volt så jag fick med en sådan konverterings mojäng på köpet.

Det är väll inte min MS20 du köpt, måste gå och kolla...

Nä den står kvar. Den är typ i nyskick. Köte den av en gammal gitarrist som köpte den ny för att använda som gitarrsynt men han fattade aldrig hur den funkade.
Den stor i en gaderob med handuk över sig tills jag köpte den 1997 för 2500kr.

Grattis än en gång till Syntehex:en ni kommer få många sköna stunder tillsammans.

MVH
Demokid

PS.
Bra att du köper tillbaka lite kultsyntar ifrån norrbaggarna.
DS.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-01-09 18:56
Ursprungligen av remsjev:

låter fint att du räddade elkan från norge, grattis, hurra!

Ja precis !! Nu finns det vad jag vet tre Ekla Synthex här i sverige och en i Norge.

Ursprungligen av mårre:

SynthX: du har klarat av en exklusiv semester oxå då?

Jag vet inte om den var så exklusiv Den största delen av min Norge visit gick till att tillbringa tiden i en blå Volvo 240. Men Oslo var kul att se, har aldrig varit där förr.

Ursprungligen av jgb:

Då finns det minst två Synthex-ägare på 99musik.

Japp, och en tredje snubbe i sverige som har en också. Så åtminstone tre i sverige just nu.

Ursprungligen av real parakeet:

Då är det bara till att gratulera herr SynthX. Äntligen dags att leva upp till sitt alias. Dags att skaffa riktiga parakiter för min del då. Ja ja, de är säkert billigare än en Elka Synthex.

Jo jag tackar, äntligen en synthex !! Synd att det inte finns några fågelnamn synthar .. eller finns det det ?? en Fenix kanske ?? Du vet den modulära grejen ..

Ni andra tack för kommentarerna, japp det är en monstruös maskin (Till storleken IAF). Hoppas mitt synthställ inte packar ihop under vikten

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-09 19:32
Ursprungligen av SynthX:

Ni andra tack för kommentarerna, japp det är en monstruös maskin (Till storleken IAF). Hoppas mitt synthställ inte packar ihop under vikten

Äh, den landar ju mjukt

Alltså syncljuden låter sååå jäkla bra! Det måste ju vara DCO:erna som gör det..

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-01-09 18:50

Huga!!!

Du fick ju en bett-apparat att koppla den till, syntex genom ms20.... det är rejäla grejjer!!!!

Bevaka tråden