• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-29 00:41

Jag står i valet och kvalet om jag ska byta livesynt. Så här är det:

Jag har länge kört med en nordlead 2 eftersom jag (hittills) använt endast "syntljud" live. På skiva använder vi endast massor av olika analogsyntar men med nordleaden har jag kunnat skruva in ljuden väldigt likt originalljuden och varit ganska nöjd med det MEN det är så att jag saknar lite av värmen och punchen, ja ni vet det där subjektiva som alla gillar med analoga syntar!

Därför har jag börja snegla på samplers så jag kan sampla in mina underbara struliga ömtåliga halvtrasiga ostabila monster som jag inte vågar använda live. MEN jag känner mig inte alls sugen på nån gammal EMU/ALESIS/YAMAHA rack med operativsystem och hårddiskar å laddningstider å ombootningar å allt det kan innebära. Jag gillar också att ha allt i en keyboard å slippa massa rackar på scen! Där kommer Triton in.

Triton använder ju SmartMedia kort (snabba och stabila), och jag får effekterna inbyggda! (slipper använda externa effekter som jag kör nu). Jag har några frågor till er som har koll på denna "maskin"!

1. Kan jag lägga upp "performances" så jag kan välja en uppsättning ljud (t.ex en låt) och snabbt kan växla mellan dessa? t.ex ett performance per låt där jag har ett triton-piano, ett samplat syntbasljud och ett splittat triton-stråke/samplad synt? Som jag växlar mellan jättesnabbt?

2. Kan jag ladda från SmartMedia kortet jättefort eller måste jag typ "meny-ladda-performance-minljudmapp-nyalåten-version3-load" när jag ska ladda en ny låt/nytt performance?

3. Andra synpunkter på synten i fråga? Andra lösningar?

Kommer säkert ha fler frågor, men de kommer då!