Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Böcker om synthar

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skulle vilja ha lite tips om detta. Jag vill helt lära mig mer om hur synthar fungerar...helt enkelt.
Det var någon här som postade ett tips i en tråd..."Synthesizers" tror jag att boken hette. Nu vet jag inte om denna är rätt för mig, är för övrigt väldigt svår att få tag på. Men skulle helt enkelt vilja lära mig lite om hur det hela hänger ihop på ett tekniskt plan, oscillatorer, LFO osv.....

Kanske finns en bra sida på nätet men någon fprm av resurs där man kan lära sig grunderna....jag sneglar nämligen på en nord modular och det krävs lite hur det hela hänger ihop har jag förståt....

Om du inte har gjort det så tycker jag du skall plocka ner G2-demon: http://www.clavia.se/g2/demo/index.htm

Med den kan man verkligen lära sig mycket.

ja g2-demon är både ett bra instrument i sig och hjälp-texterna är som värsta synthskolan...

och dessutom förstår man inte hur saker verkligen verkligen hänger ihop förrän man patchar en modular (även om den är mjuk)

  • Medlem
  • 2005-09-30 18:50

Här är PF´s tips: http://www.99musik.com/forum/showpost.php?p=71594&postcount=2

Den är verkligen en bra grundbok, läste den själv 92 och den är en bra start...

"Syntens A - Ö" av Kalle Dolk och Magnus Borud är mycket bra. Den har lärt mig mycket. På biblioteket brukade jag låna några böcker när jag var gröngöling. Det viktiga är att man läser dem om och om igen. Jag kunde i i stort förstå principen i olika ljud bara genom att läsa hur de skapades men inte själv kunde prova. Jag hade ju bara en Yamaha V50 på den tiden och kunde inte testa hur till exempel oscillatorsynk lät. En bok jag brukade låna hette "Synthesis" rätt och slätt.

Sedan finns det en bra bok som jag har för mig heter "Synthesizer" och är skriven av Johannes Leyman. Dess omslag pryds av en söt tjej som spelar på en Dx7:a (någon som vet något om den tjejen?)

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-10-01 14:29

Annars släppte Roland en bokserie(4 böcker) om syntar & dess uppbyggnad, med konkreta exempel, fina diagram, illustrationer med mera i.
Serien heter kort & gott "The Synthesizer".
Pga dubletter så har jag den i oblädrat skick för 500:-
Skicka PM!

1
Bevaka tråden