Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alesis Micron, ny FW

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-11 11:01

Alesis har nyligen släppt nytt firmware till Micron. Version 1.10. Finns att tanka ner på deras hemsida. Så om ett par tre år kommer säkert den utlovade editorn och runt 2010 får väl ION ägarna en uppdatering...

  • Oregistrerad
  • 2005-10-11 11:35

Jag undrar vad de pysslar med på Alesis då det gäller uppdateringar till sina maskiner.
Jag var sugen på en Micron men avsaknaden utav en editor skrämde bort mig. Undrar om de bara är lata med uppdateringar eller om det är extremt svårt att programmera sådana? :hmmm:

  • Oregistrerad
  • 2005-10-11 11:53

Mailade alesis för några månder sedan, då avfärdade de allt snack om en editor.
så enligt dom själva ska det aldrig komma någon...

Mycket lustigt, första budet var ju att den *bara* skulle gå att editera från dator! Sen ändrade dom sej tydligen radikalt. En editor är förhållandevis enkel att göra, men Alesis har nog väldigt tight med resurser...

  • Oregistrerad
  • 2005-10-11 14:09

Tråkigt är det iaf. Micron är ju annars en väldigt snygg och välljudande synth. Nu har jag beställt en Ion istället. Men jag hade gärna sett att de fixade en uppdatering till Ion med effekterna från Micron. Lite fler filteremulationer (Prophet 5 och CS80) hade också varit kul.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-11 17:09

inga problem att editera direkt i synten dock .. men säkert ändå snäppet skönare med en editor om man sitter framför datan ..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-12 11:36

Förresten, vad gör firmwaret?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-12 13:14

Det finns en README-fil på sidan där man tankar ner firmwaret, det är lite smågrejjer, bland annat så skall kontrollknobben uppföra sig bättre när man skruvar fort och så skall man kunna ställa in så att LFO:n inte statar om när man trycker ner en ny tangent.

Men, jag har inte lyckats peta in FW:en in min synt ännu. Jag får en felmeddelande precis när uppladnningen skall vara klar, dessutom tycker synten att det inte är 100% då. Mycket märkligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-12 15:12

Frebrik, är du som mej, har svårt med skillanden mellan lilla d och b?

Tack för svar. Det enda som ja stört mej på med min hittils är att om man spelar in en phrase och spelar upp den genom att hålla ner en tangent och samtidigt lattjar med rattar coh modspakar, så ställs effekterna till de läge de man spelat in dom med efter varje phrase-omstart.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-12 15:22

En fråga... Hur tusan för man över uppdateringarna till synthen? Har inte hittat någon fakta om det på alesis.com?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-12 15:33
Ursprungligen av equinoxe:

En fråga... Hur tusan för man över uppdateringarna till synthen? Har inte hittat någon fakta om det på alesis.com?

Det står aldeles tydligt på hemsidan ju!
Bara att tanka ner manualen och slå upp sidan 107... :kaaaka!:

Jag har för mig att man håller inne de två översta knapparna ovanför knobben samtidigt som man slår på synten. Då kommer den att berätta vad det är för fw i just nu och vänta på att du skall spela upp .syx-filen för den.

/F

  • Oregistrerad
  • 2005-10-12 15:39
Ursprungligen av Frebrik:

Det står aldeles tydligt på hemsidan ju!
Bara att tanka ner manualen och slå upp sidan 107... :kaaaka!:

Jag har för mig att man håller inne de två översta knapparna ovanför knobben samtidigt som man slår på synten. Då kommer den att berätta vad det är för fw i just nu och vänta på att du skall spela upp .syx-filen för den.

/F

Ok.

Fast jag tänkte mer på vägen från dator till synth. Vilka program kan skicka sådan programdata till synthen? (var lite otydlig innan...)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-12 15:34

Öhm, betona gärna _på_ i stället för _slå_ när jag skriver "slå på synten"...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-12 15:57

Vilket program som helst som kan skicka MIDI. Det är bara att packa upp zip-filen och stoppa in sysex-filen i ditt program för ändamålet.

Det finns gratisprogram till både pc och mac som är excellenta. Jag använder sysex librarian:

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/13726&vid=72054

Hur smidigt som helst.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-10-12 16:02

Använd Freeloader som finns på Alesis sida.
http://www.alesis.com/downloads/software/freeloader/

  • Oregistrerad
  • 2005-10-12 16:03

Hittade något som heter Freeloader som ska testas. Tack för hjälpen.

Mårre: Oj..så det fanns på Alesis hemsida också? Har missat totalt!

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-10-12 16:08

equinoxe: ja, man kan undra om Alesis glömt bort det? Varför inte lägga en länk i downloads så att folk hittar rätt direkt? Konstigt...

  • Oregistrerad
  • 2005-10-12 17:01

Vad glada för att ni får uppdateringar. Alesis kommer inte släppa några uppdateringar till Andromedan trots att det finns buggar. För mig gör det inte så mycket, inga buggar som stör mig direkt och den låter fantastiskt och är analog. Men man kan tycka att det borde vara bättre support på en sådan dyr synt.

\\Gnutten

  • Oregistrerad
  • 2005-10-12 18:45

Undrar när nästa uppdatering till Ion behagar att trilla in?

1
Bevaka tråden