Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Yamaha CS60

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-10-18 22:25

Hajk!

Tröttnade på Juventus kassa fotbollssparkande och sufrade ut på vendolin. Där fanns en annons om en cs60, den har jag precis köpt och fört över pengarna i cyberspace!

Men vad är då denna manick? Tydligen drev en av de 8 rösterna lite i tonhöjd?
Är det en skit som ser maffigt ut. Elle är det bara jättekul, har den ickeresonanta filter? Är den bra på pads. Någon som har en?

/S

  • Oregistrerad
  • 2005-10-18 22:34

Det är en halv Yamaha CS80. Man får gratulera.

Den kan låta lika fett som sin storebror i vissa lägen och fungerar bra på både leads, pads och även basljud. Det bästa med de syntharna måste vara att de har tryckkänsliga tangenter. Nackdelen är att de kan bli dyra att serva.
Jarre använder en på Equinoxe.

  • Medlem
  • 2005-10-18 22:38

Lyssnade på Bluesynth. Finns lite ljudexempel där, jag är kär!

Jag har en CS-60 som jag inte använder så där kalas mycket...Har använt portamento/arpeggiogrejen en del och ribbon controllern men i övrigt så har den fått vara ifred en hel del...

Jag tycker inte att den åldrats så där kalasbra kanske...

http://www.roth-handle.nu/instruments/synths_cs60.htm

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-10-19 10:11
Ursprungligen av Roth-händle:

Jag har en CS-60 som jag inte använder så där kalas mycket...Har använt portamento/arpeggiogrejen en del och ribbon controllern men i övrigt så har den fått vara ifred en hel del... Jag tycker inte att den åldrats så där kalasbra kanske...
http://www.roth-handle.nu/instruments/synths_cs60.htm

Sälj den till mig vetja om du inte har användning för den !
Kan hosta upp 5000 för den på en gång.

Jag köpte den för 5 eller 6000 för två - tre år sedan. Då funkar den perfekt också...

Jag vet inte..det känns som den hela tiden hamnar mellan olika ljud stolar i min studio i alla fall...Men jag brukar använda den någon gång i halvåret för något så den stannar nog hemma hos mig. Jag har spelat in ett band två gånger som älskar den...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-10-19 12:15
Ursprungligen av Roth-händle:

Jag köpte den för 5 eller 6000 för två - tre år sedan. Då funkar den perfekt också...

Jag vet inte..det känns som den hela tiden hamnar mellan olika ljud stolar i min studio i alla fall...Men jag brukar använda den någon gång i halvåret för något så den stannar nog hemma hos mig. Jag har spelat in ett band två gånger som älskar den...

Ok, va synth att du inte vill sälja den. Skulle du ångra dig i framtiden så PMa mig, jag köper direkt såvida jag inte håller på att köpa något annat vid tillfället.
Kan till och med tänka mig att ge 6000 om det skule vara så ...

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2005-10-19 00:33

Du Steve.. Jag ringde 10 min efter dig på den.
Skulle du ångra dig så är den min. (du vet väl att den är vääldigt tung och dyr att frakta, och vad som helst kan paja i frakten..) :rolleyes:

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2005-10-19 00:53

Den har ickeresonanta filter, är ok till pads (inte jättebra) men har en bra ringmodulator och rolig ribboncontroller.

Det där med pitchen som driver KAN vara skit. Jag fick byta MASSOR av kondningar i en CS60 för längesedan innan den mådde bättre. De åldras ju som bekant, och en del kan behöva bytas ut låter det som.

Jag har alla servicemanualer till den om du vill låna.

Den är "the synthesizer from hell" inuti. Inga kontakter här inte, utan alla kabelhärvor är tight lödade som fan, och har helskumma märkningar.

Den har ett av de tyngsta kabinetten som någonsin blivit gjorda till en 8-rösters synth. Helt sjukt tung faktiskt.
Där är ingen direkt botten i ljuden, men desto mer uppåt.

  • Medlem
  • 2005-10-19 09:45

Låter ju helt underbart, nu blir jag ännu mer sugen på den!!!

Det är som leadsynt den lockar, med polyfonisk aftertouch. Hörde ett gäng helt underbara ljudsnuttar i går kväll....jag ryser av välbehag fortfarande. Just detta med att den låter gammal i soundet är det jag söker. Som jarretok
känns den än mer rätt!!

  • Oregistrerad
  • 2005-10-19 11:51

Christoffer Lundqvist i Brainpool lär visst vara riktigt kär i sin CS60 också.

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2005-10-19 20:07

Den har INTE polyfonisk aftertoutch. Det är faktiskt en liten glödlampa som lyser på ett fotomotstånd inuti till vänster om klaviaturen, som sköter den funktionen.

1
Bevaka tråden