Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

maelstrom....

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Diskuterade på min datakurs om det fanns nån hårdvaru-synt som har samma syntes som reasons maelstrom, granular-syntes om jag inte misstar mej....en hävdade att det skulle finnas....

Så nån här vet garanterat sa jag....

  • Oregistrerad
  • 2005-10-20 04:09

det finns många .. i reaktor ex. har du grainstates-synten...
malström tror jag dock är wavetables .. inte hundra ....

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-20 04:15

jo jag tror nog nihad har rätt... oscilliatorn är väl en samplingsspelare mer än en sinus/såg/square ritare... tja... som jag skulle utrycka det då.....

sen går det ju att tweeka dom samplingarna som jag kann förestella mig att det ska gå på riktiga med.... kräver väl bara en sampler med lite roliga parametrar?

ser framemot utväckling av dena tråd.....

Reaktor är inte en hårdvarusynt och malström kör på granulärsyntes.

Jag kan inte komma på någon hårdvarusynt som är en ren "granulärsynt".

Neuron, hade inte den granulärsyntes? PF?

Nä.. men det är väldigt möjligt att man kan emulera det i den till viss del. V-synth känns iofs ganska så rätt. Men jag är osäker på om den verkligen kör just så.

Kyma?

Maelstrom kör på någon egen variant på granulärsyntes blandat med wavetable, så eventuellt kan du komma i närheten med en Waldorf *wave av något slag. VSynth möjligen. Undrar om det går att plocka ut vågformerna på något sätt och se vad som händer om man petar in dem i tex Reaktor?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-20 13:11

jo det går nog att plocka ut... om du lämnar alla inställningar på initial och håller C3 tonnen, kommer den ju ut hel och oomformad... och då ska det väl gå att bounca dom oxå....

Någon som vill göra det? Jag skulle kunna göra det själv, men det känns som overkill att plocka hem demon bara för det.

  • Medlem
  • 2005-10-20 13:50

Kan inte Nord Modular G2 leka med granularsyntes? Har för mig det.

Nej, till största delen. Den har inga möjligheter till att sampla, och då är det svårt att göra granulärsyntes. Varför "till största delen"? Jo, man kan använda delaymodulerna för begränsad granulärsyntes, men jag skulle säga att det mer är kuriosa än något som faktiskt är användbart.

  • Medlem
  • 2005-10-21 17:11

Varför skriver folk Maelstrom? Den heter Malström! Om ni nu vill skriva utan svenska tecken så skriv Malstroem för tusan!

Malström har en hybridsyntes som heter "Graintable" och det är en blandning av Wavetable samt granukärsyntes. Om man ska jämföra med någon hårdvara så finns det helt klart Microwave XT drag hos den men mig veterligen så finns det ej någon hårdvarusynth med Graintable syntes.

1
Bevaka tråden