Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Korg M1 - Pad-ljud

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-10-27 21:19

Hej,
Har haft Roland analog-synthar tidigare (JX3P, JX8P) och köpte tidigt 90-tal en korg M1, begagnad. Den förre ägaren var duktig på att programmera denna (utan internet) och gjorde en hel del riktigt fina Pad-ljud. Exempelvis piano, med stråkar till bakgrund, olika feta synth-ljud, med stråkar bakom osv... dessa ljud var absolut de bästa ljuden i hela maskinen! Ganska nyligen var jag iväg på 3 veckors semester och när jag kom hem var min gamla M1 helt tom! Batteriet hade tagit slut och rensat hela synthen. Fick alla originalljud inladdade av en butik i stan, men har sedan dess inte rört den! Inte lika kul utan dessa fina Pad-ljud... snyft.. Kontaktuppgifter till förra ägaren har dessutom gått förlorade!

Finns det någon här som har koll på programmering, eller rentav har gjort liknande pad-ljud? Jag är villig att betala en liten slant för riktigt bra ljud till min M1 (för jag orkar tyvärr inte sitta och greja med programmeringen själv).

mvh/

Senast redigerat 2007-12-19 18:49

Lite OT: Du vet att nya legacy collection har M1 med alla expansioner. Tror det finns en hel del ljud med där också, kanske det du söker t.o.m.

Har du kollat på internet? Det borde finnas rätt många ljud till M1 att ladda ned som MIDI-filer eller sysex-data.

hej lance! vet vad du menar,..med att prgr en M1:a. Men med tanke på hur många som har sålts genom åren, även här i landet, borde det ju drälla av programeringproffs på den här maskinen. Dock tvivlar jag på att du kommer att få napp,
dem som var intresserade av synthes och hade en m1:a under dem här åren, kan ju helt enkelt bara inet ha den kvar...måste ju sålt den när någonting som en SY77 eller liknande kom ut några år senare.
Och i fortsättningen numera bara hänge sig åt "äktaanalog"syntes, om dem fortfarande lever...

Du kan ju hoppas på nån ung pigg förmåga som kanske kan ta sig an uppgiften, men då krävs väl lite tur och tålamod.

Sista alternativet är att du försöker fixa det själv,..och Om jag inte minns fel, så var minst en av original patch'ana piano med bakomliggande stråkar, men så "bra" fabriksprgr'ade att dem lät som ett eget nytt typ av ljud.(tänk reese, kms, transmat, bigFuN!!) Nu var det länge sen sist jag fingrade på en m1:a, har inte ägt någon själv, så jag kan inte minnas vad ljudet heter, men men..prova hursomhelst och pilla lite med det ljudet, kanske bara hooka nån slags pedal till den räcker, vem vet..
Jag blev helt plötsligt sugen på en iaf:)

lycka till

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-10-28 13:30

Finns du i närheten av Linköping, så kasta ett PM på mig så kan vi nog fixa det.

1
Bevaka tråden