Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nord Modular-fråga IGEN! (USB)

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ursäkta bombardemanget av Nord Modular-relaterade frågor. Men...

Kan jag ha en Nord Modular kopplad till min framtida Power Book samtidigt som en Mbox2 är kopplad till datorn?

Mboxen kopplas till USB-porten, men ska inte Nord Modularen kopplas dit också? Det finns väl inte två USB-portar på en Power Book? Kan inte hitta info om det på apple.se iaf.

Frågar er för säkerhets skull så att jag inte gör ett dumköp. Men jag tycker det skulle vara konstigt om det inte gick att använda Mbox 2 och Nord Modular samtidigt.

Tackar ödmjukast för svar. Och än en gång: Ledsen för Nord Modular-terrorn
/Martin

EDIT: Nu hittade jag en bild, och det ser bara ut att vara en USB-port. Men jag fattar fortfarande inte...

Nord Modular använder midikablar för att komunicera med editorn och har egna in/ut för detta, alltså behövs det en extra uppsättning midi in/ut interface kopplad till datorn som bara kan användas för editorn utöver ett par andra kablar för "vanlig" midi.
Nord Modular G2 använder usb för kommunikationen med editorn.

Edit: Jag förklar som enkratta. Om Mbox2 har 2 in+ 2midi ut ska det fungera.

jag vet!
den använder sig av midi..datorn är bara en gigantisk editor.
Usb skulle kunna vara inblandat om det skulle vara ljud som skulle skickas, men det är det inte, ljudet kommer in och ut ifrån själva nordmodularen. Du måste altså ha ett midi interface till datorn(pb).http://www.clavia.se/faq/micro.htm

Aha. Hade tydligen fått det där med USB om bakfoten. Läste Clavias FAQ (tack för länken, remsjev). Upptäckte då att editorn inte funkar till OS X, vilket jag kommer använda. Det fanns då något som kallas beta version av editorn som man kunde ladda hem. Funkar den lika bra?

Tyvärr har Mbox2 bara 1 MIDI- in och 1 MIDI-ut. Vad behöver jag skaffa då?

Börjar kännas lite krångligt med kombinationen Power Book G4 + Mbox2 + Nord Modular. Har någon tips, åsikter eller kanske bara lite tröst?

Tack för snabba svar, timothy och remsjev.

Köp en jättebillig gammal PowerBook med OS9 eller en PC att använda som editor. NM1-editorn kräver nästan ingenting av datorkapacitet så det behöver inte kosta många ören. Dessutom kan ju även en gammal dator göra andra roliga saker.

Sawtooth: Menar du att jag ska skaffa en gammal dator med OS9 just för att operativsystemet ska vara kompatibelt (?) med Nord Modularen?

Volantiz: Ja, jag såg att det fanns en betaversion av editorn, men jag förstår inte riktigt om den går lika bra som de till OS9 och PC. Det kanske inte är så mycket buggar, en fick man ju i alla fall tips om hur man kringgår på din länk.

Det går alltså åt några tusenlappar på att skaffa ett MIDI-inteface!?
Tills jag kramat ur dom kronorna ur plånboken borde jag väl kunna använda Mboxens MIDI föra att styra editorn, hitta ett bra ljud och spara som patch,sen koppla ur editorn, använda MIDI till att ev. styra/spela på Nord Modularen och spela in.
Blir ju lite krångligt men inte så himla farligt till en början iaf. Ska inte använda det här i live-sammanhang

"Upptäckte då att editorn inte funkar till OS X, vilket jag kommer använda"

http://www.clavia.se/G2/Nord_Modular_OSX_Editor.htm

Powerbooken har två USB-portar, och det ska inte vara något problem att ha både en MBox2 och G2 inkopplad samtidigt. G2 använder USB för kommunikation med datoreditorn.

Nord Modular Classic (den gamla versionen) pratar midi, och behöver en midiport till sig själv när du programmerar den. Du kan flytta runt sladdarna när du ska använda editorn om du använder en MBox 2, men det tröttnar man nog rätt fort på. Skaffa antingen ett större midiinterface med två eller fler in/ut och kör allt från det, eller bara enklaste möjliga 1 in/ut och kör editorn på det och vanlig midi via MBoxen (eller tvärtom).

Det är inte så krångligt som det verkar, och jag tror att din kombination blir bra. Det enda är att du behöver fler MIDI-portar för att kunna så smidigt som möjligt med Modularen.

Jag använder OS X och Nord Modular, och det funkar bra. Editorn är som sagt en betaversion, och har en del buggar som får den att tvärdyka. Det är dock ganska begränsade buggar (högerklick i vissa situationer tex), och jag har inte haft några problem varken att snickra ihop patchar eller skyffla dem till och från datorn.

Det är lite irriterande när editorn hänger sig, men patchen man jobbar med finns kvar i Modularen, så man förlorar inget mer än lite tid när man startar om editorn.

false messiah:

Citat:

eller bara enklaste möjliga 1 in/ut och kör editorn på det och vanlig midi via MBoxen (eller tvärtom).

Förstår tyvärr inte vad du menar. Mboxen har en MIDI-in och en MIDI-ut. Räcker det för editorn att vara kopplad till en av dom, och att den andra (t ex MIDI-ut) styr Nord Modularen?
Trodde att editorn behövde vara kopplad till både MIDI-in och -ut, och därmed blockerade alla andra MIDI-möjligheter.

Skönt att höra att det verkar funka helt OK med OS X iaf.

Ursprungligen av M i Gbg:

Förstår tyvärr inte vad du menar. Mboxen har en MIDI-in och en MIDI-ut. Räcker det för editorn att vara kopplad till en av dom, och att den andra (t ex MIDI-ut) styr Nord Modularen?
Trodde att editorn behövde vara kopplad till både MIDI-in och -ut, och därmed blockerade alla andra MIDI-möjligheter.

Nord Modular behöver 1 midi in och 1 midi ut för att använda editorn. Så du behöver alltså minst 2 in och 2 ut för att kunna styra Modularen eller andra syntar via midi samtidigt som du använder editorn. Det spelar ingen roll hur du du skaffar fler midiportar, bara du har fler än de som sitter på MBoxen.

Med 1 midiport menar jag 1 midi in + 1 midi ut, vilket förmodligen bidrar till förvirringen.

OK, tack.
Så om jag inte skaffar mig fler MIDI-portar, så kan jag använda editorn och (om jag vill) spela in "live" på datorn samtidigt. Annars får jag spara mina inställningar i en patch, koppla om MIDI-kablarna och låta datorn spela på synthen.
Har jag fattat det rätt då? (Håller tummarna för det, börjar känna mig lite jobbig)

Njae, beror på vad du menar med 'spela in "live" på datorn'.

Editorn använder BÅDE 1 in och 1 ut, så det är portar du inte kan använda när editorn är igång. Du kan spela på klaviaturet på Nord Modularen, eller spela på den via en annan synt, men du kan inte skicka den midiinformationen vidare till datorn, eftersom ingångarna i MBoxen är upptagna av editorn. (Ljudet kan du förstås spela in om du vill via Mboxens ljudingång, men jag antar att det inte är det du menar?)

Men det du kan göra är att göra en patch i editorn, spara den i synten, sedan koppla om sladdarna till de vanliga midi in/utgångarna på modularen och sedan spela in det du spelar hur mycket du vill.

Det senare alternativet funkar alldeles utmärkt, eftersom det bara är när man bygger om större saker i patcharna som man måste ha editorn igång. Man kan vrida på rattarna och peta på en hel del andra saker utan att ha datorn inkopplad, så det är framförallt en bekvämlighetsgrej att slippa flytta på sladdar hela tiden.

I dina skor skulle jag plocka hem modulareditorn så klarnar det förhoppningsvis vad man använder den till. Den är fullt funktionell utan Modularen, det är bara det att man inte hör något eftersom ljudmotorn sitter i hårdvaran.

Jo, det var ljudet jag menade. Men nu är jag med. Tusen tack.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-03 00:05

En Midisport 2x2 lär du väl kunna få beg för ett par hundra. Den är stabil med modularens midi-ström, och då får du dessutom mbox:ens midiportar över tilll annat...

OK, tack för tipset. Men vad kopplas en MIDIport till om den inte ska kopplas till MBoxens MIDI in/ut?
Har letat lite på Vendolin, Blocket och här såklart, men har inte riktigt hittat något.

Skulle t ex en sån här funka: Midipatchpay Akai ME30PII? Eller är jag helt ute och seglar?

Tips på MIDI-portar?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-03 10:43

Midisport 2x2 kopplas till usb porten.

http://www.midi-classics.com/i/p13977.jpg

Jag kan också intyga att OS X editorn fungerar bra i OS X, jag använder endast den eftersom min Powerbook inte bootar i OS 9.

Köp ett beg MIDI-interface, de är billiga och du kommer inte att ångra dig. Ett alternativ till interfacet ovan är Emagics emt-4, det är väldigt stabilt och tight. Jag sålde mitt beg för 400:- du kan nog hitta ett sådant beg någonstans. Med det har du 2 in och 4 ut + mboxen 1 in och ut. Det är bra för framtiden...

Den gamla modularen (jag har key-varianten) har ju fler rattar än G2 vilket jag tycker är så bra. Den går ju att ta med sig och använda som MIDI-controller också. Den är ett av mina bästa köp, jag gav 4000:- runt förra julen.

Powerbooken har ju två USB-portar så det borde inte vara ngt problem med att få dem att räcka heller.

Fint. Tack för tips och info.

Fick just mail om att min Power Book kommit! Ska slänga i mig frukost och rusa till vagnen!

Ha en bra dag allihopa, det tror jag att jag kommer ha iaf!

1
Bevaka tråden