Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Korg ER-1 + dator

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

En vän till mig har precis skaffat en sådan där liten burk och han kommer över till mig ikväll så ska vi leka. Jag skulle vilja låta datorn styra tempo och uppspelning på trummaskinen (alternativt tvärtom). Det jag vill uppnå är att jag vill kunna lägga på lite basgångar och annat roligt i Cubase (SX3) som spelas upp samtidigt som ER-1 spelar och min vän vrider på rattar och ändrar patterns osv. Kanske går det att läsa om i manualen, men jag hade uppskattat om någon som vet hur man ska göra vill förklara lite snabbt.

Ah, visst ja, det finns ytterligare ett problem till det här. Jag har en midi in och en midi ut på mitt ljudkort. Midi in är upptagen från min keyboard och midi ut är upptagen av en synth som jag ämnar använda. Kan man lösa detta genom att använda sig av midi thru på något sätt? Annars får jag helt enkelt skippa antingen synthen eller keyboarden.. :\

Tacksam för svar snarast, det vore fint om någon har Svaret som löser allt så jag bara kan plugga in och ställa in och köra på ikväll.

midi ut - synt thru - er-1 in..

Men hur ska jag sedan få cubase att styra ER-1:an?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-03 12:31

Thru-kopplingen gör att du kedjar vidare MIDI till nästa maskin. Du kan styra upp till 16 MIDI-kanaler / instrument (om så önskas) på varje MIDI-utgång. Se bara till att synten och ER1:an inte svarar på samma kanal.

jag har nästan glömt all midi-tech. men du ställer vilken kanal i ER du ska använda. den tar väl typ 2kanaler? ex 1 och 2. sen väljer du det i cubase, på ditt spår. och då ska ER spela.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-11-03 12:53

Vill du spela på ljuden eller styra sequencerdelen i ER? Det senare behöver en MIDI Clockpuls från datorn (tror inte ER har MTC). Rätt kopplat så börjar ER trumma när du trycker "Play" på datorn.

Ja Mårre, jag vill styra sequencerdelen som du säger. Midi clockpuls säger du.. får ta och kolla upp det där. (Vad betyder MTC?).

Tack för svaren.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-11-03 19:31

De två sätten att styra med (MIDI) är Midi Clock och Midi Time Code (MTC). Efter att ha googlat lite verkar det som ER-1 har Midi Clock men inte MTC.

1
Bevaka tråden