Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Joy Division-sound

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

..okej, ARP-stråkarna är ju lätt-identifierade. Men vad är det där "dropp"/"harp"/arpeggio-soundet i refrängen på "Atmosphere" egentligen? Har inngen aning själv alltså - det är ingen gissningstävlnig utan en fråga...

Kom igen nu, jag vet ju att ni är svartrockare allihop.....egentligen.

Chimes?

antagligen chimes igenom en Marshall Time Modulator

Har fått för mej att det är Ian Curtis svinfula gitarr med inbyggda effekter.

Antagligen inte, men stämningsfullt är det...

Alltså, chimes är det inte....det är nåt elektroniskt ju.

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2005-11-07 20:16
Ursprungligen av mikkejohansson:

Alltså, chimes är det inte....det är nåt elektroniskt ju.

tycker också det låter elektroniskt. Och detta var väl lite före samplerns tid?

Förutom en Arp Omni 2 så använde dom en Transcendent 2000 monofonisk synth & sequencer, och det låter ju som om det skulle kunna vara källan tilll ljudet du tänker på.

Micke

Inte chimes, men den där andra prylen som består av solida stänger i stället för rör.

Bell tree?

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-11-07 18:48

Belltree är klockor på en pinne - hence Belltree!

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-11-07 18:56

Oh, belltree måstre det nog vara...letat efter ljus och lykta efter något som kan låta som ljudet på atmosphere. T o m frågat här tidigare.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-11-07 20:40

Kan ju vara draget genom någon effekt...ett högpassfilter med mycket resonans till exempel...ska hursomhelst undersöka belltree-prylen.

Jag har spelat orkester och så länge och hört både chimes och belltree.....jag är tveksam....tycker det låter alldeles för "långt" (sustain) och elektroniskt.

Kan ingen ringa och fråga?

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-11-07 21:10

Belltree sustain regleras med en skruv - iofs var det inte min gissning, jag har inte ens hört låten i fårga, jag bara kommenterande ovanstående inlägg...

Ljudexempel!?

Jag tror fortfarande att det är något, kanske stallet på en gitarr(?) genom en Marshall Time Modulator och en sjuhelsikes massa reverb

jag har inte hört nån marshall time modulator (är det en flanger?) men om man vill härma det coola ljudet i atmosphere skulle jag föreslå (visserligen utan att ha testat själv, ännu) ett högt kort percussionplink (som säkert med fördel kan vara akustiskt -en "mute:ad" triangel eller gura bakom stallet etc) och sen ett delay med nedåt pitch-shift i feedbackloopen. alltså varje ekosvar blir en lägre och lägre tonhöjd, och så blir varje svar suddigare och skummare. kanske?

Okej..efter att ha lyssnat ett par gånger på "dropp"-grejen så är min teori att någon drar med ett plektrum över strängarna mellan sadeln och stämmskruvarna på en gitarr.

Sen så ligger det säkert lite chorus, reverb/delay på det hela också.

Okej jag tar tillbaks det där...första gången låter det som det jag trodde men de andra gångerna så låter det som mer "strängar"...så kan det kanske vara en harpa eller rent utav en autoharp?

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-11-08 00:05

Min teori är att gitarristen "fepplar" med vänsterhanden på strängarna, samt släpar högerhanden över alla strängarna, vår gitarrist på 80-talet gjorde det på en singel vill jag minnas...

Kul effekt med små medel.

Zwopper - Jag tror jag vet vad du menar för något...men det är väl mer en sån sak som metal-gitarrister brukar göra?

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-11-08 00:31

...dessvärre har jag det bara på kassettband, men jag ska se vad jag kan göra...

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2005-11-08 01:04

Ljudklipp

Har man inget bättre för sig så :rolleyes:

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-11-08 14:37
Ursprungligen av indigo:

Ljudklipp

Har man inget bättre för sig så :rolleyes:

Nått sånt här kanske...

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-11-08 01:31

Ok...nu när jag lyssnat på det igen, så tror jag att det är två ljud som kanske är mixade ihop på ett snyggt sätt. Det ena är belltree (eller något liknande), och det andra är en diskret pad som har ett lågpassfilter som sluter sig långsamt.

Alternativt tror jag även att det kan vara belltree genom ett reverb som sedan har ett lågpassfilter på sig...känner för att testa detta alternativet på någon låt faktiskt.

Även alternativ tre är att reverbets diskant avtar på ett snyggt sätt, bara för att det är ett bra reverb.

Det där ser ut som ngn typ av orkester-rörklockor men jag tror knappast att dom använde sådana på "Atmosphere" och dessutom så låter dom inte som ljudet ifråga.

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-11-08 16:29

Det är solida stavar, 15-22 cm långa.

1
Bevaka tråden