Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DAF - alles ist gut.

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-09 17:12

Har ni koll på vad det är för syntar på den skivan? Allt låter otroligt sjysst..nästan så att man vill börja spara till nån gammal analog synt.

Har hört att gamla DAF bara bestod av sång, trummor och MS20, men det kanske bara är "rykten"...?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-09 17:26

Stämmer!Det är inte mkt mer än sång trummer och nått enstaka syntspår i varje låt. Ms-20 alltså .. intressant.

  • Medlem
  • 2005-11-09 18:16

Less is more alltså!

Tycker DAF har kommit lite i skymundan, konstigt. De har ju ett unik sound.

  • Medlem
  • 2005-11-09 18:55

Har hört (och sett) att de använder fler synthar än bara ms-20 Minns bara inet vilka. Ska se om jag kan minnas alt. Kan ha varit arp någonting.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-09 22:53

Använder de inte Pro-One också?

Pro-One definitivt. Kanske ARP Odyssey.

  • Medlem
  • 2005-11-10 00:47

Dessa är sk "hjältesynthar"

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-11-10 01:20

Jag har för mig, enligt en intervjuv i MM för några år sedan att de på senaste plattan enbart körde med MS-20 som de lade en massa pluggar på, men jag kan ha fel. Har knappt hört något med dem så jag kan inte riktigt utala mig.

Ursprungligen av Clase:

Jag har för mig, enligt en intervjuv i MM för några år sedan att de på senaste plattan enbart körde med MS-20 som de lade en massa pluggar på, men jag kan ha fel. Har knappt hört något med dem så jag kan inte riktigt utala mig.

Jo, det var nog i MM jag läste det också.
På Arvika-spelningen i somras hade de dock en plastig silvrig Korg-synth istället... -Snacka om besvikelse!!

pro-one, har jag också hört.
fasen, jag köpte mig en gammal skruttbil härom dan o i den satt en likaledes gammal bandspelare! rotade alltså fram nån kassett ur en låda i förrådet, och den bestod av just DAF, blandat med Cabaret Voltaire - fan inte hört på år o dar!! det blev hög mysnivå på den åkturen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-10 08:46

MS-20 ska vara den enda synthen de använde på den skivan enligt vad jag läst på flera ställen. Den plattan har verkligen en speciell stämning!

Tyckte de var oväntat bra live på Tinitus också, de lyckades återskapa mycket av råheten och stämning från deras tidiga skivor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-10 10:14

Mycket ARP Odyssey på dom tidiga skivorna... oftast basen.

MVH
Demokid

Citat:

På Arvika-spelningen i somras hade de dock en plastig silvrig Korg-synth istället... -Snacka om besvikelse!!

Varför besviken? Lät det inte bra?

Ursprungligen av sawtooth:

Varför besviken? Lät det inte bra?

Jodå, visst lät det bra!
Jag var bara besviken på synthvalet. Hade förväntat mig åtminstone en MS20, och så var det bara en triton eller nåt åt det hållet...

Lite samma sak som senast jag såg SPOCK (också på stora scenen i Arvika)... En av grejerna med dom var ju att åtminstone en av dom alltid hade nån gammal härlig analogsynth, men helt plötsligt var det bara nya silvriga Korg-synthar..

  • Medlem
  • 2005-11-10 12:01

Sisst jag såg DAF(-DOS dock) så hoppade deras playback-cd. Det var en besvikelse.

det var ju röj på arvika!! ALLE GEGEN ALLE

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-11-10 12:12

såg dom på tinitus förra året, riktigt gött
Enda tråkiga med den spelningen var att dom gjorde en rätt tråkig version av der sheriff.

mm var lite synd att de spelade på en så stor scen på arvika. hade varit ännu bättre på en mindre scen!

  • Medlem
  • 2005-11-10 12:15

Men Liaisons dangerous då? Måste försöka få tag på vhs´en. Massa godis på den.

  • Medlem
  • 2005-11-10 12:36

Spock är ju annars föknippat (enligt mej) med ms-serien. Billing är ju såld på korg.

Ursprungligen av 18db:

Spock är ju annars föknippat (enligt mej) med ms-serien. Billing är ju såld på korg.

Jo, det var precis det jag menade. Gick liksom lite utför enligt mig när han slutade...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-10 14:17

För att snacka lite om hur analoga å virituelt anloga låter olika..

Det e ju nått med basspåren i tex "tanzen moussolini" eller "als wars das letze mal" tycker jag. Kan dock inte riktigt sätta fingret på vad det är! Kanske låter lite mer oexakt och enkelt, nästan lite ostämt ibland. Men nästan lite mer levande,eller hur man nu ska förklara de, i jämförelse med mkt av de ja hört. Hmmm nån som e me på vad ja dillar om? Låter hursomhälst helt otroligt ballt. Kanske detta folk menar med det den analoga känslan. Kan man få moderna grejer att låta så här?

Sätt en långsam lfo på pitchen.

Citat:

Jodå, visst lät det bra!
Jag var bara besviken på synthvalet. Hade förväntat mig åtminstone en MS20, och så var det bara en triton eller nåt åt det hållet...

Jomen, om det låter bra så låter det väl bra, vare sig MS-20 är där fysiskt eller i samplad form?

Jag skulle aldrig släpa med mig mina analogklenoder på flyg och buss och tåg och bil med slarviga roddare, illvilliga flygplatsgrobianer osv. Saker går sönder på turné. Dessutom är det fett opraktiskt att behöva ratta om inställningarna manuellt mellan låtarna.

Det verkar ju konstigt att ta dumma risker med unika maskiner bara för att ett litet fåtal analogtalibaner tycker att det ser koolt ut på scen.

Ursprungligen av sawtooth:

Det verkar ju konstigt att ta dumma risker med unika maskiner bara för att ett litet fåtal analogtalibaner tycker att det ser koolt ut på scen.

Haha, jo det ju iofs är helt sant!

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2005-11-10 16:49

Om jag inte missminner mig så var det en MS2000 dom körde med på Arvika Kunde väl varit värre, tänk er DAF med en triton istället

Eller en K2000.

  • Medlem
  • 2005-11-10 18:37

d-50

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-11-10 19:37

Eller en sådan här...

Bevaka tråden