Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Delay kompensation på auxobjekt

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-01-08 23:08

Jag tänkte det kunde vara bekvämt att använda auxobjekt för att ta emot signal från externa objekt. Om jag kör med realtidsbounce så får jag ju ner låten till fil i ett enda pass.

Men jag får alldeles för stort delay på auxobjektet 15 ms.
Hur tusan ordnar jag till detta?

Kortare kablage och lägre latency på ljudkortet. En bättre lösning vore om logic har någon automatisk fördröjningskompensation som man kan ställa in för olika enheter.

Logic har inte kompensations av fördröjning på aux/bus, enbart ljud och instrumentspår.

Ingen hjälp, men tänkte bara nämna så du inte letar dig fördärvad efter något som inte finns.

• Oregistrerad
  • 2006-01-24 15:48
Ursprungligen av Katzenjammer:

Logic har inte kompensations av fördröjning på aux/bus, enbart ljud och instrumentspår.

Ingen hjälp, men tänkte bara nämna så du inte letar dig fördärvad efter något som inte finns.

Logic har sedan version 7.1 full delay kompensation även på aux och bussar, för plug-ins dvs...

...annars kan du skicka alla kanaler utom "live Aux" kanalerna, till t.ex Bus 1.
På Bus 1 insertar du sedan logic's "sample delay" och anger det värde i samples som 15ms motsvarar. (räkna ut det får du dock göra själv..)

Vips så har du "fördröjt" resten av kanalerna och dina Auxar kommer inte längre släpa efter.

Kortare kablage volle? ljusets hastighet?

• Oregistrerad
  • 2006-01-09 09:26

Om det är externa synthar så kan du ju alltid använda minusdelay på midikanalen. Är det annat så får du göra som basshole säger. Andra alternativ finns nog inte.

• Oregistrerad
  • 2006-01-09 12:53
Ursprungligen av killwithskill:

Om det är externa synthar så kan du ju alltid använda minusdelay på midikanalen. Är det annat så får du göra som basshole säger. Andra alternativ finns nog inte.

OK, ingen missad parameter således. Jag kan ju också såklart spela in effekterna på ett spår och sedan mixa ner, verkar enklast när det nu är som det är.

Konstigt nog får jag fortfarande ett latency på ca. 56 samples (1,3 ms/44.1 kHz) - då kopplar jag alltså direkt ut->in på ljudkortet med en sladd, för att testa. Alltså inspelning på en helt vanlig ljudkanal utan aux eller bus inblandat. I det fallet trodde jag man skulle få sample precision. Måste man manuellt själv ställa in kompensation för ljudkortet? I så fall var?

Logic 7.1.1
PPC 2x1 GHz
Tiger
Motu Traveler

Finns det inte inställningar för latency där du kan skriva in 56 samples manuellt bland de andra ljudinställningarna? Det kan vara så att Travelern inte meddelar rätt latency.

• Oregistrerad
  • 2006-01-09 13:53
Ursprungligen av false messiah:

Finns det inte inställningar för latency där du kan skriva in 56 samples manuellt bland de andra ljudinställningarna? Det kan vara så att Travelern inte meddelar rätt latency.

Jo, nu har jag hittat rutan under Audio Drivers.

Om Motun meddelade rätt latency skulle jag se det som ett förinställt värd på denna parameter då? Alltså värdet skilt från noll?

Jag har inte Logic 7, men det är väl bara att testa och se vad som händer? Men i tex Ableton Live kan man skriva in egna siffror om latencyn inte stämmer.

1
Bevaka tråden