Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp att konvertera khz

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-01-11 17:06

Hej,

Jag satt och gick genom lite cd-rskivor med material jag fört över på gamla inspelningar och upptäckte en grej. Vi fick lite mixar gjorda till en singel vi släppte för länge sedan och på DAT bandet så låg grejerna inspelade i 48khz. Problemet skapade jag själv då jag tydligen synkade DATen från datorn i, 44.1khz... Jag brännde sedan ner filerna som en audiocd i godan ro.

Nu, år senare, upptäcker jag att det naturligtvis är fel. Cdskivan är naturligtvis i 44.1khz men musiken går lite för långsamt. Så vad jag måste få hjälp med, eller tips om hur jag gör, är hur jag får dessa mixar att bli rätt igen. Det är tre mixar vi pratar om här. Någon som kan hjälpa mig eller tipsa hur jag löser mitt problem?

Tacksam för hjälp!
D.

• Medlem
  • International user
  • 2006-01-11 17:55

I t.ex. Soundforge är det inte svårare än att importera spåren och sedan ändra sampleraten (i properties eller ALT-ENTER) från 44.1 till 48, så spelas de upp i 48 kHz - dvs i rätt hastighet. Vill du sedan konvertera till 44.1 kHz i rätt hastighet får du resampla materialet till 44.1 kHz. Är förhoppningsvis lika lätt gjort i andra ljudediteringsprogram.

1
Bevaka tråden