Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Machinedrum eller MPC 1000 ??

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungälv, Sweden
  • 2006-02-22 21:57

Tjo!

Nu äntligen blir det dags för trummaskin, börjar tröttna smått på att programmera alla trummor på min nord modular. Vill ha nåt som är lite mer"hands on". Vilken av dessa två ska jag införskaffa tycker ni? Jag vill ju ha en någorlunda bra sequencer, vet inte hur det är med den saken i MPC:n? Jag antar också att möjligheterna till att skruva till ljuden är störst i Machinedrum. Samplingsmöjligheter i Machinedrum är ju obefintliga eftersom jag isåfall vill ha SPS-1, tycker de samplingsmöjligheterna inte är värda 4000 extra.

Vad tror ni? Vad är fördelarna och nackdelarna med de båda?

Tack på förhand!

//Emil

Äpple eller rostat bröd?

(Det är två så sjukt olika maskiner att man inte kan jämföra, alltså. )

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-02-22 22:05

MDn är nog roligare skulle jag tro, men mpc är ju en sampler som måste matas med ljud, så den kommer ju låta som du vill....

Harinte testat nån av dom, men mpc1ooo brukar folk dissa, mdn är mer sällan dissad...

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-02-22 22:53
Ursprungligen av enapa:

... men mpc1ooo brukar folk dissa...

Ursäkta?!? Har bara sett postitiva kommentarer sedan senaste OS:et. Jag tror (har inte testat MPC1k) att Akaien e bra mkt roligare. Du kan ju t.ex. sampla å återanvända dina NM-ljud. Dessutom tror jag att den e ngt billigare.

  • Medlem
  • Kungälv, Sweden
  • 2006-02-22 22:59

Prismässigt är det hugget som stucket för min del. Men MD verkar det som att man kan "leka" fram grejer på lite enklare. Hur fungerar sequencern på MPC? Spelar man på plattorna rätt upp å ner eller? Finns det någon annan billigare maskin som liknar MD med sequencern? Känns som att klassisk trummaskin-inmatning är modellen

Fast folk dissar bara MPC1000 jämfört med (vissa) andra MPC:er. Det är en viktig aspekt av det hela.

gillar du TR-XoX inmatning och ljuden från en MD så e det vellan inte så mkt att orda om...?

MPC1ooo/2oooXL = midi sequencer med trummsampler
--helt en annan grej som sagt, och ja man bankar som oftast in grejer i realtid på plattorna men det finns stegSequencer på dom också [men då inte XoX-liret] --vet inte om 1ooo har kommit i kapp 2ooo på just Seq-delen ännu med nyare OSet, lär ha varit lite osmidigt tidigare iaf vid editering m.m...

annars, en billigare och roligare [?] variant överlag e ju electribeSamplerna från KORG där går det att skruva ljud... en annan e yamaha SU700 men den trillar nog lite från ämnet

SU700 är väl lite väl bisarr och begränsad jämfört med de uppräknade maskinerna. Eller någon som har annan uppfattning?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-02-23 13:12

Mja, jag har haft en SU700 å den var ganska tung i ljudet. Dessutom var effekterna riktigt schyssta. Ganska livevänlig vill jag minnas. En MPC-variant med undermålig display å diskdrive (kanske fanns möjlighet till Yamahas sunk-SCSI dock, minns inte).

  • Medlem
  • 2006-02-23 13:16

Svar på grundfrågan:

Det beror på två saker.
1. Vilken arbetsmetodik trivs du bäst med, MPC eller MD?
2. Vilka ljud vill du jobba med, samplingar eller syntes (ok, MD kan lira samplingar också, men rejält begränsat)

Tror egentligen att bägge skulle passa, men bäst är om du själv kan prova bägge maskinerna hemma hos någon som kan dem och kan visa vad de kan.

  • Medlem
  • Kungälv, Sweden
  • 2006-02-23 16:34
Ursprungligen av jgb:

Svar på grundfrågan:

Det beror på två saker.
1. Vilken arbetsmetodik trivs du bäst med, MPC eller MD?
2. Vilka ljud vill du jobba med, samplingar eller syntes (ok, MD kan lira samplingar också, men rejält begränsat)

Tror egentligen att bägge skulle passa, men bäst är om du själv kan prova bägge maskinerna hemma hos någon som kan dem och kan visa vad de kan.

Jag gillar ju helt klart metodiken i MD, så egentligen borde jag väl frågat om samma möjligheter finns med MPC? Egentligen är det ju väldigt syntetiska ljud jag är ute efter. Men samtidigt så finns ju möjligheter att hitta samplingar med syntetiska ljud. Men möjligheterna att skruva till ljuden och nåt liknande parameter locks finns väl inte i nån MPC-maskin?

nope MPC e inte direkt i närheten - men viss parameterlock finns ju

- du får inte direkt ut nån styrka i grejen, att skruva så mkt över lag - har vellan rätt så begränsade filter och standard multiEffekter som hjälpmedel för det... så de krävs mer att du redan innan har ljuden \ samplingarna åt de håll du vill ha dem...

- MPCarbetsmetodiken e väldig enkel och grymt snabbjobbad -men det kan vara en tröskel du måste ta sig över först helt ärligt innan den flyter på lätt

går inte in på andra grejer \ eller burkar nu då du verkar bestämt dig

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-02-27 00:18

Vill bara säga att du kan "banka" in patterns i realtid på MD också. Håll nere Rec och tryck till Play och du kommer till realtids-läge. Då blir knappraden längst ned som ett klaviatur och du kan knappa in beats som på en skrivmaskin ungefär.

Den största nackdelen som jag ser det med Machinedrum är att man måste ha kunskapen att kunna få fram till exempel en baskagge. Det är väldigt enkelt att göra en baskagge, men att få den att verkligen pumpa kan vara svårt om man inte vet hur osv. Det är iofs en sak som man lär sig och samtidigt är dess styrka, eftersom den då inte blir förankrad till ett visst sound som till exempel svartrock.

hmm, men endå låter det bara "svartrock" om den hur ni en gör?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-02-27 03:04

Hahaha! Det roligaste jag hört om mitt trumsound var sagt av en bekant som sysslar med elektronisk musik: "Tolvtusenkronors trummaskin och det låter fortfarande skit." Personen har skadat mig psykiskt för all framtid och lever nu under skyddad identitet.

1
Bevaka tråden