Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Akaidisk till XP?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2006-03-05 15:08

Halloj 99an!

Köpte enapas Akai S2000 i höstas. Men det har inte blivit så mycket gjort med den som jag hoppats faktiskt. Är ju hyfsat van med gamla synthar och sånt fast med samplers testade jag mjukvara före hårdvaran.

Är inte så sugen på att ge mig in i SCSI-jungeln utan hade hoppats att man kunde fixa med samplingarna via PC och disketter och om det finns något program för det. Har hört talas om Akaidisk fast det verkar inte stödjas av XP?

Tycker det känns lite småjobbigt att föra alla trumljuden och sedan göra keygroups på det. Eller finns det något sätt att köra via midi?

Mvh// indigo (newbie på hårdvarusamplers)

  • Medlem
  • 2006-03-05 16:14

Äger själv en Akai S3000XL och har använt i flera år, och det här är vad jag har kommit fram till...

* för att förbereda allt i datorn, dvs samplingar, keygroups och sånt måste du använda deras program som jag har glömt bort vad det heter nu, bara för det. Men det programmet kräver att datorn är uppkopplad med SCSI mot samplern, annars funkar det inte.

* Akaidisk SKA funka i XP, iallafall DOS-versionen... den borde du kunna köra i kommando prompten. om inte annat kanske det funkar med nån DOS-emulator, typ DOSBox eller nåt.

* det går att skicka samplingar med MIDI också, från t.ex. Sound Forge. det är så jag har gjort i alla tider... jag skickar en sampling i taget, även om det tar nästan 2 minuter att skicka ett stråkljud. sen mappar jag ljudet och krånglar i samplern istället, och sparar på diskett. sen laddar jag in från diskett nästa gång jag ska ha ljudet.

Hoppas det hjälper lite

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2006-03-05 18:53

Tackar för hjälpen Kada.

Akai verklar krångligare än krångel själv

Manualen får bli min nya bibel, läsa läsa läsa

  • Medlem
  • 2006-03-05 20:55

Det är lite dykande i menyer, men Akai gör (gjorde?) rätt enkla samplers faktiskt! Man lär sig snabbt.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-03-05 21:02

Jag körde akajdisk förut, minns ej vilekt os det var, tror man kan välja 98stöd på högerklikk på någe vis.

Wavelab kan skicka med midi som sagt, men akajdisk kunde nog göra program och så... borde väll finnas uppföljare.

Krångligt och krågnligt, man kan peppra ihop program snabbt som fään om man gjort det ett par gånger, man kanju gå ner page och mindre steg så är det färre duttningar att hoppa ner.

HMM
Akai S2000 bör ju fixa intern minneskortsläsare så som MPC2000XL - det e ju samma grejj egentligen [S2000 e mkt bättre sampler dokk] då behöver du ju bara slänga i ett KompaktFlash kort!! [det besta e om du finner en SCSI multiCARDreader så har den FETTstöd och bara å köra]

\\jag vet inte om OSet stödjer ATAPIläsare så som MPC[XL]

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2006-03-06 08:00

Då kan denna länk vara intressant

Om man vill få till en intern scsi-anslutning till S2000:

http://www.midicase.com/s2000/

btw, har denna sampler möjlighet att hantera internt flashminne? Går det fortfarande att få tag på sådant?

M v h

Danne

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-03-06 08:32

Min efrfarenhet, skit i allt vad skassi heter, antigen dumpar man midi medans man surfar eller så samlar man in samplesena via inången manuellt har gått snabbast för mig iaf...

1
Bevaka tråden