Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Anadigm

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Försökte göra värsta anadigmtråden igår men av någon konstig anledning gick den inte att posta. Hur som helst.

Jag tycker anadigmchippet verkar vara för bra för att vara sant. Om det nu funkar.. Är det bara ett chip som "styr" analoga kretsar eller är det ett programmerbart ljudalstrande chip? Kan man bygga en synth med enbart anadigmchip? Hur mycket billigare kan en sådan synth bli?

Rätt koolt om jag i den närmare framtiden kan skaffa mig anachips och programmera på datorn. Typ välja hur många oscillatorer, och vilken typ osv och sedan skicka iväg för montering.

Axel W Modulars AB..smaskit!

Vad jag har läst - och det är väldigt lite - verkar anadigmchippet inte vara en hel-lösning utan kräva att man har en del externa lösningar utöver chippet som limiterar programmerbarheten, och att det skulle göra den inte fullt lika användbar som den verkar.

Ursprungligen av axelwaad:

Kan man bygga en synth med enbart anadigmchip? Hur mycket billigare kan en sådan synth bli?

Är inte säker på vad du menar med enbart och vilken typ av synt du tänker på? kan man bygga en synt med enbart en motorola-processor? Hur mycket billigare den kan bli beror helt på vad du ska bygga, vilka faktorer du räknar och vilken synt du jämför med. Jag kan komma på exempel där du förlorar pengar på att bygga själv med anadigmchips.

Ursprungligen av axelwaad:

Rätt koolt om jag i den närmare framtiden kan skaffa mig anachips och programmera på datorn. Typ välja hur många oscillatorer, och vilken typ osv och sedan skicka iväg för montering

Du får det att låta som en modifierad Nord Modular-editor där man lagt till knappen 'skicka beställning' Ladda ner AnadigmDesigner2 och testa.

"Du får det att låta som en modifierad Nord Modular-editor där man lagt till knappen 'skicka beställning"

Det var så jag menade, faktiskt.

"Ladda ner AnadigmDesigner2 och testa."

Såvitt jag förstå så måste jag ha hårdvaran också. Typ ett pcikort. Men kan kolla lite extra.

Lär få hårdgranska lite på sidan.

Skillnaden mellan Anadigm och Motorola är att Anadigm är en Äkta Analog Lösning och inte kod. Hur viktigt det är beror väl på ens tycke och smak. Det lär ju bli billigare än både diskreta komponenter (som Moog) och att utveckla egna kretsar (som Alesis), men är väl knappast tänkt för hemmabyggaren.

Som jag fattar det är Anadigms kretsar en variant på FGPA, dvs programmerbara kretsar. I Anadigms fall handlar det om analoga kretsar där man kan styra kopplingarna via en dator. Det påminner lite om Nord Modular-konceptet, där Modularmjukvaran motsvarar AnadigmDesigner. Fast som sakt, med analoga kretsar i botten.

Ok, tack för svar. Tycker det låter mycket spännande. SKa inte spinna vidare så värst mycket.
Då kan tillverkaren alltså bygga en synth med ett "styrchip", som med kod instruerar hur anadigmchippen arbetar plus arbetarchipen. Mysigt. Ifall de låter bra så måste det ju vara nästa stora grej. En synth med dessa chip blir ju isåfall modulära i dubbel mening. Först kan jag ladda in nya instruktioner genom kod plus att man kan bygga ut synthen med nya chip i smartcardformat. Och så blir de mer kompakta, syntharna.
Och kanske ett pcikort för för musikern med äkta analog ljudkedja styrd av "vst-mjukvara" i sequenserprogrammet.

Ja, det är väl som nån modernare fortsättning på cem o ssm o liknande dvs anadigm skulle tillåta "legotillverkning" i tex kina..så behringer och liknande kan bygga prisvärda analogsynthar,..<och konkurrera ut moog!>?...igen:) -<i r o n i>-

Man kan använda chippen för att bygga en modulär lösning, men man behöver inte, utan man kan göra en vanlig analogsynt med fix arkitektur om man vill. Jag tror man kan göra intressanta saker med Anadigmkretsar, men motsvarigheten har funnits för vanliga digitala kretsar ett tag och inte blivit någon stormande succé. Det låter iofs som något som Buchla skulle kunna tänka sig att använda.

"..någon stormande succé.."
Det handlar nog mycket om hur man packeterar lösningen och marknadsför:)

Vh Axel

"Legosynth für alle"

FM..blev bara lite nyfiken, buchla! Varför skulle dom/han just kunna tänka sig använda det..han om verkligen nischat in sig mer i highendsynth hörnan mer nån annan(förutom serge). Jag menar det skulle ju vara enormt trevligt med billig buchla, så..

Mest för att Buchla är en av de få highend-tillverkarna som glatt blandar analog och digital teknik (200e tex), och programmerbara analogchip skulle dessutom kunna få in mycket funktionalitet på liten plats. Som att ha olika analoga filtertyper i en modul tex. Pratar vi Buchla så skulle det inte bli billigt iallafall.

  • Medlem
  • 2006-03-21 14:29

Vilka typer av byggblock innehåller de där kretsarna? Är det på transistornivå eller förstärkarstegsnivå? Vill man spänningsstyra saker behövs det ju lite speciella kretsar... Jag antar att saker som kondensatorer tex måste kopplas in externt, och så lär ju flexibiliteten begränsas.

(Jag skulle ju kunna läsa på lite själv, men känner mig inte så sugen på att studera datablad just nu...)

Hei!

På tide på komme ut av lurking mode... :kaaaka!:

Jeg har gjort et lite forprosjekt med tanke på å bygge synter med Anadigm chiper. Tenkte det var greit å dele erfaringene med dere. I et annet forum skrev jeg dette på den tiden (er litt lat, så jeg bare sakser):

"...I got going with the Anadigm software, and set out to try making some synthesizer stuff (the software does full simulation). To cut a long story short, I found that the chips aren't very suited to musical synthesis. Everything is clocked, switched cap, short/lo-res parameter ranges and limited design freedom. You would need quite a few of them as well as external components to make a complete analogue synth voice. They're not to analogue what FPGAs are to digital. Perhaps a few years down the road(?)..."

Det at absolutt alt er basert på 'switched capacitor' med et lite utvalg av klokkefrekvenser begrenser ting alvorlig. Det er f.eks. ikke mulig å lage noe som ligner på et klassisk synth filter, hverken i respons eller kontrollområde. Det har seg jo slik at synth elektronikk er ganske ekstremt av natur - f.eks. filtere er av høye ordener og må være kontinuerlig variable over typisk 8 oktaver eller mer.

Av byggeblokker inndeholder den største chipen (http://www.anadigm.com/_doc/UM020800-U002.pdf):
- fire 'Configurable Analog Blocks' (CAB), hver med to opamps, en komparator og 8 programmerbare kondensatorer
- IO blokker med programmerbar gain og anti aliasing filter, single ended og balansert med mux
- en 8 bits LUT + SAR
- klokke kretser, konfigurasjons- RAM og switcher etc.

Grunnen til anti aliasing filteret er at alt som nevnt baserer seg på switched capacitors, m.a.o. analog sampling som er gjenstand for sampling teoremet (heia Nyquist - en ekte svensk helt! ).

Det er ikke mulig å lage noe som tilsvarer en CEM eller SSM chip med én Anadigm chip. Til det vil man trenge mer enn en chip samt endel eksterne passive og aktive komponenter. Hvis en slik konstellasjon skal være fritt konfigurerbar må den støttes av en ekstern switch matrise. Det hele blir meget komplisert og ressurskrevende - det er nok grunner til at ingen har laget en mirakel-synth av disse chipene ennå...

Dette er ikke nødvendigvis 'the gospel' - bare mine erfaringer.

DJ
P.S. Er jeg eneste nordmann her?
--

Wow! Snacka om info!. Man blir ju lite besviken faktiskt på det du kommer fram till.:(

Vet iockförsig inte exakt vad "switched capacitors" betyder men antar att det är någon sorts binär funktion. Fast i det här fallet analogt?
Jaja.

Tack för infon DrJustice!

  • Medlem
  • 2006-03-21 21:27

Det bygger på att man "samplar" signalen med jämna mellanrum precis som vanlig sampling, fast man omvandlar inte varje sample till ett digitalt värde. I stället lagras de som laddningar i kondensatorer. Då får man samma problem med aliasing som vid vanlig digital signalbehandling, fast inga av fördelarna som jag kan se det. I alla fall inte för synthapplikationer.

Ok.

Får man fråga vad motsvarigheten är?

Ursprungligen av false messiah:

Jag tror man kan göra intressanta saker med Anadigmkretsar, men motsvarigheten har funnits för vanliga digitala kretsar ett tag och inte blivit någon stormande succé

Om du syftar på FPGA´s skulle jag vilja veta hur många sålda kretsar som krävs för succé.

Det är mest att jag hörde löften om de fantastiska möjligheter som öppnade sig med FPGA, men de verkar inte ha infunnit sig. Men jag sysslar inte med elektronik, så jag kan ha fel? De utvecklas ju uppenbarligen, så då måste det finnas köpare.

DrJustice: intressant läsning, tackar. Jag förstår varför ingen gjort någon synt med dem (även om Anadigm hade både filter och phasers bland sina exempel på hemsidan).

Det fanns en norsk jente som postade 2-3 inlägg för ett tag sedan, men jag har inte sett till henne sen dess. Andra norrmän har jag inte sett...

OBS! Denna post är inte säkert korrekt.

Bionik & FM: om jag förstått saken rätt så används FPGA mest till produkter med ganska små serier (det är bara då det är billigare än ASIC), och då kan det ju nästan per definition inte bli någon stormande succé. Samtidigt har dessutom microcontrollers blivit allt kraftfullare och ätit upp botten-segmentet i marknaden. De är dessutom mycket lättare att använda i många sammanhang.

FPGAns styrka att vara "omprogrammerbar hårdvara" verkar aldrig ha fått något större genomslag, och jag förstår ärligt talat inte riktigt varför. Möjligheten att skräddarsy flera parallella exekutionsenheter borde kunna ge väldiga hastighetsökningar i t.ex. en persondator, och jag har läst om någon medicinsk-teknisk applikation för sådant, men det verkar som om de flesta tycker att det är Krångel Deluxe. Och utvecklingstid är ju numera oftast den stora kostnaden.

Johannes: Problemet är att det inte har varit särskilt lätt för mjukvaruutvecklare att arbeta mot FPGA:er då man måste ha erfarenhet av att programmera hårdvara (vhdl)

Lundaföretaget Mitrionics har utvecklat ett smidigt sätt för mjukvaruutvecklare att kompilera till FPGA och få massiv parallella processer. Samarbetar nu med bl a Cray och SGI. Men visst handlar det fortfarande om relativt små serier - superdatorer. Men i framtiden kommer det nog att krävas mer parallellism eftersom den traditionella processorarkitekturen är på väg in väggen pga fysiska begränsningar, och det kommer säkert att dyka upp FPGA:er i konsumentdatorer framöver.

Ach ja, dagens bortskämda slynglar till programmerare som inte ens kan debugga i hexadecimal!

Hexadecimal?! När jag växte upp hade vi bara ettor och nollor att jobba med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-23 20:17

Jag och mina polare var nollor redan innan vi växte upp!

Hålkort...jag säger bara hålkort!

1
Bevaka tråden