Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Er favorit synt för unika ovanliga ljud/oljud?

Tråden skapades och har fått 77 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-03-21 13:06

Tjenixen.

Har ni någon favoritsynt för att göra unika ovanliga ljud? En synt som skiljer sig ifrån mängden, sticker ut och ger karaktär till en låt. Nått som kanske inte en vanlig smör&brödsynt fixar. Vad jag menar är en synt som kanske är otroligt ovanlig eller har en unik karaktär som andra saknar. Det spelar ingen roll om den kostar 30 tusen eller 300 kronor.

\\Gnutten

DSI Evolver

Jag säger som vanligt: Nord Modular, G1 eller G2 annars är nog Wretch Machine rätt speciell i soundet.

EML200 brukar jag använda för effektljud och texturmattor bakom låtar.. den kan verkligen låta annorlunda
Iofs så brukar den oftast patchas ihop med annat..

Microwave XT, Nord Modular 1&2 i hårdvara. Men mjukvara är bättre på riktigt udda ljud. Steinberg Plex, Antares Kantos, Green Oak Crystal och Reaktor såklart.

  • Medlem
  • 2006-03-21 13:20

Jag brukar använda Yamaha CS-15 för diverse skrik och tjut. Annars är mitt eget hemmabyggda lilla monster standardvalet för konstigheter.

  • Medlem
  • 2006-03-21 13:42

Hårdvara så gilar jag Roland s-330. Mjukvara, en mycket ball mjukvarusynth som har både bra ljud och karaktär, den heter AXS och den är gratis.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2006-03-21 13:39

Waldorf Microwave XT, Clavia G2, DSI Evolver, Technics WSA1, Kawai K5000S/W/R

Blir någon förvånad om jag säger Reaktor?

Men förutom de som redan nämnts så skulle jag säga Yamaha TG77 som kan göra en hel del underligheter.

Och glöm för all del inte alla effekter som man kan köra sina prylar genom. Minsta lilla Technics-keyboard kan låtar argt och trasigt eller bara skumt genom rätt (?) grejer

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-21 14:26

G2 matad genom diverse effektenheter för att samplas i A3000, ompitchas/time stretchas och sedan åter matas genom en mängd effekter.

Haaha kan inte låta bli at nämna DSS-1!!! ultimata sounddesign maskinen,..ett viktigt s t e g i utvecklingen av ljud! annars gillar jag mest soundet av mina grejjer, högtalare, mikkar, osv

  • Oregistrerad
  • 2006-03-21 17:06
Ursprungligen av remsjev:

Haaha kan inte låta bli at nämna DSS-1!!! ultimata sounddesign maskinen,..ett viktigt s t e g i utvecklingen av ljud! annars gillar jag mest soundet av mina grejjer, högtalare, mikkar, osv

Ska du sälja din DSS-1? Det låter som du försöker hypa den.

\\Gnutten

Ursprungligen av Gnutten:

Ska du sälja din DSS-1? Det låter som du försöker hypa den.

\\Gnutten

Ja precis, allt är till salu alltid., 99an är en enda stor hype zone:D. Nej Det är nog mest nyhetensbehag om jag ska vara ärlig,. kan också nämna multitrak'en. som är en grym ljudmaskin

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-21 14:29

V-synth XT o G2

Maplin 4600, som jag köpte igår, låter helt vansinningt vansinnig!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-21 15:39
Ursprungligen av segerfalk:

Maplin 4600, som jag köpte igår, låter helt vansinningt vansinnig!

Ha Ha så det var du som fick den! Fungerar den? Min kompis försökte ringa killen men kom bara till hans mamma. Han försökte få henne att vidarbefodra att han var villig att betala 8 papp... tydligen gick det inte. Men så bor min kompis i Stockholm.

Grattis!!

MVH
Demokid

INte till hans mamma, men sannolikt till hans sambo
Förutom att jag ringde först, så köpte jag dessutom alla hans andra grejor som var till salu, bl a en clavioline rörsynth, ett korg stage echo och lite annat smått och gott. Ibland är extra skönt att bo i skåneland Men 4600:an känns som ett grymt klipp! Dock behöver den lite service, men överlag funkade den ok.

Ursprungligen av Demokid:

Ha Ha så det var du som fick den! Fungerar den? Min kompis försökte ringa killen men kom bara till hans mamma. Han försökte få henne att vidarbefodra att han var villig att betala 8 papp... tydligen gick det inte. Men så bor min kompis i Stockholm.

Grattis!!

MVH
Demokid

Hade en Korg 707 ett tag. Den kunde låta ovanligt (dåligt). För det mesta så ovanligt fnissel-gnissligt-brus att att ljuden inte gick att använda till nått alls...

Annars håller jag med några andra här, Korg MS20 har helt klart sitt eget sound.

När man har "shapern" på kan Virusen låta hur bizarrt som helst... men ändå alltid mulligt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-21 15:07

Virus!

MS-20 för trummor och percussiva effektljud

Cheetah MS-6 för märkliga och sköna ljud ...

Yamaha CS-10 för brus och filtersvep ...

GreenOak Crystal för bizarra mjukvaruaddons ...

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-03-21 15:50

Korg Legacy Cell tycker jag gör jobbet riktigt bra. Sedan så fungerar alltid Mircotonic helt lysande för trum/percussionljud.

Men jag brukar oftast ta ett ganska ordinärt ljud och bearbeta det med effekter och där är effekterna i Powercoreserien väldigt treviga. Filtroid t.ex. är fantastiskt rolig men även Camelphat III är en klart underskattad plugg fär att förstöra saker.

Vore kul att höra lite ljudexempel, speciellt från de lite mer ovanligare apparaterna som nämnts.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-03-21 15:51

Ps. Blir någon förvånad om PF säger Reason...

Jag har en urgammal och gigantisk Fostex-porta som ligger här på golvet och används enbart till feedbackloopar. Aux send 1 och Aux send 2 går in på kanal 3 och 4, så kan man patcha in vad man vill på kanal 1 och 2 och styra rundgången med trackreglar, aux sends och framförallt den svepbara EQn. Brukar mata den med min 606:a och annat smått och gott...

[okej nu fuskade jag, jag vet, det där var ingen synt...]

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-21 16:15

Jag gillar min DX-200 för mera komplexa saker som ambienta pads som växer och förändras som en subtraktiv synth skulle ha svårt att göra. Mjukvara är väl iofs kung på sånt men jag har inte riktigt dykt tillräckligt djupt i nån.

Långa effektkedjor med återkoppling är skoj också.

Men om det gäller cp-knas och knaster så är det min kretsböjda speak&spell som gäller, tror fan inte ens reaktor kan göra vad den kan.

Ursprungligen av makari:

Jag gillar min DX-200 för mera komplexa saker som ambienta pads som växer och förändras som en subtraktiv synth skulle ha svårt att göra. Mjukvara är väl iofs kung på sånt men jag har inte riktigt dykt tillräckligt djupt i nån.

Fördelen med mjukvara är dessutom att det är ganska lätt att ösa på med modulatorer till höger och vänster och dessutom av mer udda karaktär. Men bara att ha 6 operatorer+envelopes kommer man ju långt med.

Citat:

Men om det gäller cp-knas och knaster så är det min kretsböjda speak&spell som gäller, tror fan inte ens reaktor kan göra vad den kan.

Muckar du?

  • Medlem
  • 2006-03-21 16:17

Hade jag orkat programmera den hade jag lätt sagt FS1r, men eftersom jag är en latmask som inte orkar fixa någon datoreditor till den så säger jag Monomachine. MS-20 som god tvåa, gärna kombinerat med MS-10.

Bevaka tråden