- Gäst
- Oregistrerad ●
Tjenixen.
Har ni någon favoritsynt för att göra unika ovanliga ljud? En synt som skiljer sig ifrån mängden, sticker ut och ger karaktär till en låt. Nått som kanske inte en vanlig smör&brödsynt fixar. Vad jag menar är en synt som kanske är otroligt ovanlig eller har en unik karaktär som andra saknar. Det spelar ingen roll om den kostar 30 tusen eller 300 kronor.
\\Gnutten
Blir någon förvånad om jag säger Reaktor?
Men förutom de som redan nämnts så skulle jag säga Yamaha TG77 som kan göra en hel del underligheter.
Haaha kan inte låta bli at nämna DSS-1!!! ultimata sounddesign maskinen,..ett viktigt s t e g i utvecklingen av ljud! annars gillar jag mest soundet av mina grejjer, högtalare, mikkar, osv
Ska du sälja din DSS-1? Det låter som du försöker hypa den.
\\Gnutten
Ska du sälja din DSS-1? Det låter som du försöker hypa den.
\\Gnutten
Ja precis, allt är till salu alltid., 99an är en enda stor hype zone:D. Nej Det är nog mest nyhetensbehag om jag ska vara ärlig,. kan också nämna multitrak'en. som är en grym ljudmaskin
Maplin 4600, som jag köpte igår, låter helt vansinningt vansinnig!
Ha Ha så det var du som fick den! Fungerar den? Min kompis försökte ringa killen men kom bara till hans mamma. Han försökte få henne att vidarbefodra att han var villig att betala 8 papp... tydligen gick det inte. Men så bor min kompis i Stockholm.
Grattis!!
MVH
Demokid
INte till hans mamma, men sannolikt till hans sambo
Förutom att jag ringde först, så köpte jag dessutom alla hans andra grejor som var till salu, bl a en clavioline rörsynth, ett korg stage echo och lite annat smått och gott. Ibland är extra skönt att bo i skåneland Men 4600:an känns som ett grymt klipp! Dock behöver den lite service, men överlag funkade den ok.
Ha Ha så det var du som fick den! Fungerar den? Min kompis försökte ringa killen men kom bara till hans mamma. Han försökte få henne att vidarbefodra att han var villig att betala 8 papp... tydligen gick det inte. Men så bor min kompis i Stockholm.
Grattis!!
MVH
Demokid
Hade en Korg 707 ett tag. Den kunde låta ovanligt (dåligt). För det mesta så ovanligt fnissel-gnissligt-brus att att ljuden inte gick att använda till nått alls...
Annars håller jag med några andra här, Korg MS20 har helt klart sitt eget sound.
MS-20 för trummor och percussiva effektljud
Cheetah MS-6 för märkliga och sköna ljud ...
Yamaha CS-10 för brus och filtersvep ...
GreenOak Crystal för bizarra mjukvaruaddons ...
Korg Legacy Cell tycker jag gör jobbet riktigt bra. Sedan så fungerar alltid Mircotonic helt lysande för trum/percussionljud.
Men jag brukar oftast ta ett ganska ordinärt ljud och bearbeta det med effekter och där är effekterna i Powercoreserien väldigt treviga. Filtroid t.ex. är fantastiskt rolig men även Camelphat III är en klart underskattad plugg fär att förstöra saker.
Vore kul att höra lite ljudexempel, speciellt från de lite mer ovanligare apparaterna som nämnts.
Jag har en urgammal och gigantisk Fostex-porta som ligger här på golvet och används enbart till feedbackloopar. Aux send 1 och Aux send 2 går in på kanal 3 och 4, så kan man patcha in vad man vill på kanal 1 och 2 och styra rundgången med trackreglar, aux sends och framförallt den svepbara EQn. Brukar mata den med min 606:a och annat smått och gott...
[okej nu fuskade jag, jag vet, det där var ingen synt...]
Jag gillar min DX-200 för mera komplexa saker som ambienta pads som växer och förändras som en subtraktiv synth skulle ha svårt att göra. Mjukvara är väl iofs kung på sånt men jag har inte riktigt dykt tillräckligt djupt i nån.
Långa effektkedjor med återkoppling är skoj också.
Men om det gäller cp-knas och knaster så är det min kretsböjda speak&spell som gäller, tror fan inte ens reaktor kan göra vad den kan.
Jag gillar min DX-200 för mera komplexa saker som ambienta pads som växer och förändras som en subtraktiv synth skulle ha svårt att göra. Mjukvara är väl iofs kung på sånt men jag har inte riktigt dykt tillräckligt djupt i nån.
Fördelen med mjukvara är dessutom att det är ganska lätt att ösa på med modulatorer till höger och vänster och dessutom av mer udda karaktär. Men bara att ha 6 operatorer+envelopes kommer man ju långt med.
Men om det gäller cp-knas och knaster så är det min kretsböjda speak&spell som gäller, tror fan inte ens reaktor kan göra vad den kan.
Muckar du?