Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sustain-pedal problem?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en sustain-pedal som jag har haft till en Korg (synt). Nu tänkte jag använda den till en Roland (synt) men upptäckter att den gör tvärtom vad den ska göra: Kort ton när man trycker ner pedalen, lång ton annars (Ska ju vara tvärtom). Går det här att fixa till eller måste man ha en pedal som är anpassad till Roland?

Jag är inte jätteinsatt i ämnet. Men jag har en pedal med en switch, så jag kan byta funktion, antingen kort eller lång ton när man trycker ner.

Jag använde min pedal på en casiokeyboard och den funkade utmärkt där, sen på min Edirolkeyboard gjorde den fel, jag switchade funktionen och det funkade rätt.

Så jag tror Roland bara vänt på signalen för att kunna sälja sin svindyra specialpedal (700 kr, mot min 100 kr).

  • Oregistrerad
  • 2006-03-24 14:21

går detta att ställa in?

har en pedal till mitt midiklaviatur å för ett tag sedan ballade den ur å blev tvärtom utan att jag hade rört den, sen en dag började den funka igen

  • Medlem
  • 2006-03-24 14:22

Går att ställa in på en del syntar, inte alla. Går det inte att ändra så får du skaffa en Roland-pedal, eller öppna din existerande och fixa det själv.

Nej min har inte det på baksidan...det är möjligt att det har funnits.

Ursprungligen av jgb:

Går att ställa in på en del syntar, inte alla. Går det inte att ändra så får du skaffa en Roland-pedal, eller öppna din existerande och fixa det själv.

Är det svårt att fixa själv?

  • Medlem
  • 2006-03-24 14:39

Borde vara att byta plats på två sladdar, men eftersom jag inte vet exakt hur din pedal ser ut/funkar så kan jag inte säga mer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-24 14:40

TheQuo: Var finns du? Jag sitter i Umeå med en Yamaha-sustainpedal som fungerar fel för min Z1, skulle gärna byta med dig om du finns i närheten!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-24 14:49

Så vitt jag har förstått så är sustainpedaler bara en brytare som antingen sluts eller öppnas när man trycker ner den. Beroende på hur själva switchen ser ut (har aldrig öppnat nån) så kan det gå att koppla om den, men att bara byta plats på plus och minus lär inte göra nån skillnad.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-03-24 15:15

Japp! Jag har lött om en antal Rolandpedaler. Öppnar man upp dem finns det ett litet kretskort med tre hål varav två e lödda. Enkelt att byta.
De synthar som kan switcha polaritet på pedaler brukar ha det i System-/Utilitymenyn (eller liknande).

1
Bevaka tråden