Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Neu! Creamware Prodyssey - ASB

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .

En (om än digital) ARP, läcker. Och jag som redan vart sjukt sugen på moogen :rolleyes:

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-03-28 01:27

Oj! Vilket pris hamnar denna på?

Drääääggel...

Mamma !!!

  • Medlem
  • 2006-03-28 05:46

Helt rätt!

Vad är det för låda längst till vänster på denna bilden då ?

http://www.creamware.de/seiten/bilder/pics/messe6pageE.jpg

Ursprungligen av newbie:

Vad är det för låda längst till vänster på denna bilden då ?

http://www.creamware.de/seiten/bilder/pics/messe6pageE.jpg

Verkar vara denna: http://www.sequencer.de/syns/creamware/System1200_ASB.html

Edit: en Minimax + Pro12 i "ett paket"

Ursprungligen av synthetic:

Verkar vara denna: http://www.sequencer.de/syns/creamware/System1200_ASB.html

Edit: en Minimax + Pro12 i "ett paket"

Undrar sa flundran om de är sammanlänkade, eller om det bara är två smakfullt ihoplimmade kusiner? Om det gick att snabla ljud fram och tillbaks mellan pron och minin skulle det kunna vara superball!

Jag säger bara, KÖÖÖÖÖP!!!

Den är totalt jävla sjukt svinbra...1000ggr bättre än Minimax o Pro12.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-28 08:50

Sjukt cool!

HOLY PANCAKE !! !!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-29 22:11
Ursprungligen av newbie:

Mamma !!!

Ursprungligen av newbie:

HOLY PANCAKE !! !!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-28 09:12

Fan vad nice!!! En sådan skulle jag faktiskt kunna tänka mig att köpa om den låter bra. Jag hade en Odyssey en gång men sålde den tyvärr... saknar den lite faktiskt.

\\Demokid

Oscillatorerna låter ganska stelt jämfört med den riktiga men annars har de lyckats rätt bra. (har haft den till SCOPE)

Ursprungligen av GlobalMotion:

Oscillatorerna låter ganska stelt jämfört med den riktiga men annars har de lyckats rätt bra. (har haft den till SCOPE)

Kan tänkas, jag har aldrig pillat på en sådan "live", men den låter fantastiskt bra, grym spännvidd på ljuden, inte så enformigt som en mini.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-28 10:21

Enformig som mini... vet inte vad för mini du testat men Model D är inte enformig, i alla fall inte min. Visst den har inte alla funktioner men den låter otroligt. Jag hade en Odyssey Mk-II och sålde den för att jag tyckte den lät tunnare och hmm... kan jag skriva skräpigare.
Jag saknar Odysseyn men jag sålde för att ha råd till en Voyager. Det var inte ekonomiskt försvarbart att behålla den då jag sällan använde den och analogisar måste användas för att må bra. Om jag kan köpa en VA som kommer hålla ett tag och har lite av Odyssey soundet är jag jätte glad.

MVH
Demokid

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-03-28 12:19

Smart gjort av Creamware att mjölka ur mer stålars av gammalt mög...fast jag klagar inte. Skitkul med små kloner som poppar upp!

  • Medlem
  • 2006-03-28 16:33

Den här känns faktiskt mest intressant av alla de ASB boxarna, bonus att de lägger in minimax filtret också!

Oj! Det hade jag missat... Man får alltså både ARP- och Moog-filter!?! :kaaaka!:

Synd bara att det är reglar på den här (fast jag antar att originalet hade det), jag tycker att rattar är mycket snyggare...

Denna synthen vill jag ha!

som ägare av sisådär noll synthar kan jag ändå inte låta bli att tycka att det här är ett helt rätt drag av creamware.

efter det TOTALA Noah-debaclet verkar de tagit sig själva i kragen, tonat ner lite på Rolls Royce-ambitionerna och hittat sin nisch.

jag har själv inte hört varken minimax eller pro-12 men de smör och bröd synthar som följde med till mitt gamla Pulsar II lät riktigt bra.
fernissa (pun intended) betyder mycket idag. det känns som att riktiga grejer, som låter bra, med träkanter, till överkomliga priser, är just vad folk vill ha.

bara att gratulera!

Jag är faktiskt riktigt sugen på en sådan här mojäng. Skulle kanske slå till på en sådan där digital Prophet 5, mest för syncleadens skull...

det skulle vara spännande att veta vad dom mer har i "pajpen", det hade varit väldigt trevligt med en Jupiter-8 och MS-20. Fan en Jupiter hade jag köpt direkt

Ursprungligen av spanky:

det skulle vara spännande att veta vad dom mer har i "pajpen", det hade varit väldigt trevligt med en Jupiter-8 och MS-20. Fan en Jupiter hade jag köpt direkt

Fanns allt som de släppt som ASB-moduler tillgängligt till DSP-korten tidigare, eller har nån av de här kommit som ASB direkt "från scratch"? -Om det är det första alternativet så borde man ju kunna få lite ledtrådar...... Pro(T)One verkar ju va en möjlighet...?

  • Medlem
  • 2006-05-29 16:31
Ursprungligen av spanky:

det skulle vara spännande att veta vad dom mer har i "pajpen", det hade varit väldigt trevligt med en Jupiter-8 och MS-20. Fan en Jupiter hade jag köpt direkt

eller en ARP 2600 :rolleyes:

  • Medlem
  • 2006-03-30 11:54

Svårt att tänka mig att de gör en 12 rösters Pro Tone när de har gjort en 12 rösters Pro-12 (konstanterar samtidigt att hittils har alla de 3 ASB syntharna 12 röster).
Det skulle vara om de får för sig att göra en monofonisk Pro Tone men samtidigt ser jag inte nyttan i det heller.

Ursprungligen av eXode:

Svårt att tänka mig att de gör en 12 rösters Pro Tone när de har gjort en 12 rösters Pro-12 (konstanterar samtidigt att hittils har alla de 3 ASB syntharna 12 röster).
Det skulle vara om de får för sig att göra en monofonisk Pro Tone men samtidigt ser jag inte nyttan i det heller.

Ok, så Pro One och Prohet 5 är alltså så lika att det inte vore lönt att göra ASB-burkar av båda?

Då borde alltså DSI MEK va som en Pro One på anabola då i och med att den ju ska ha en del av Prophet5-soundet...?

  • Medlem
  • 2006-03-30 15:50
Ursprungligen av android:

Ok, så Pro One och Prohet 5 är alltså så lika att det inte vore lönt att göra ASB-burkar av båda?

Då borde alltså DSI MEK va som en Pro One på anabola då i och med att den ju ska ha en del av Prophet5-soundet...?

Jag har tyvärr aldrig haft möjlighet att A/B testa en Pro One och Prophet 5 men rent funktionsmässigt så är Pro One i stort sett en monofonisk Prophet 5 (Pro One har några fler modulations möjligheter om jag inte missminner mig).

Angående Mono Evolver Keys så skulle man kunna säga att den är en Pro One, Dave Smith nämner ju detta själv i sonicstate videon från vinter namm. Skalar man ner MEK så visst är den en Pro One, men den är så mycket mer än så.

När det gäller skillnaden mellan Creamware's pro-one och prophet 5 emulationer, så är proTone mycke vassare o fräckare, medans Pro12 är varmare o mjukare. Andra skillnader är att proTone har inbyggd arpegiator och filtret skiljer sig lite mot Pro12 ärligt talat, medans Pro12 har unison och klarar av lite andra ljud. Jag äger både, och skulle inte vilja vara utan vare sig den ena eller andra. Både fyller olika funktioner.

Ursprungligen av android:

Ok, så Pro One och Prohet 5 är alltså så lika att det inte vore lönt att göra ASB-burkar av båda?

Kanske att John Bowen's Solaris kommer som ASB-box, fast i Lite version. Det kanske kan vara nå't

Annars har väl alla dom som släppts som ASB funnits som plug-in's till SCOPE tidigare.

Bevaka tråden