Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

modda en poly 800!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-03-28 17:19

hallå där!
nu är det så att jag köpt en poly 800 II och den är skön och så, men oj vilket tråkigt filter!
så nu tänkte jag kolla, är det någon som kan tipsa om bra filter att sätta in.
det jag är ute efter att bygga in är cutoff, resonance och noise level.
om någon har tips på filter och gärna schematik så skulle jag bli överlycklig.
jag hittade bilder på ebay där någon byggt in precis detta, lägger till en bildlänk om det är till någon hjälp..

http://i34.photobucket.com/albums/d108/knivolle/02_1.jpg

Ehh, finns inte de parametrarna i 800'n redan?

kompisz har väl bara gått in och satt potentiometrar på just de parametrarna(?)

  • Medlem
  • 2006-03-28 17:48

Kolla här:
http://synthmod.net/korg/moog_slayer/

Det är inget nytt filter, men man får rattar för cutoff och resonans. Jag tror resonansen går att ställa in mer extremt också! Det verkar vara en väldigt enkel mod i alla fall.

jag skickade precis en synt med sån mod till en annan på 99musik.com.
det var dock ex-800, vilket ju är poly-800 i tabletop.
med rattarna kan du få filtret att låta annorlunda än du kan i vanliga fall.
resonansen är direkt farlig om man så vill.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-28 18:28

Budgetmodden är att bara trimma upp resonansen så den kan självoscillera, då blir den helt vild och distar helt brutalt
Som sagt så kan man ju även byta ut trimpotarna mot riktiga om man vill kunna vrida på dem i realtid.

Går det att modda en juno alpha på linande vis?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-28 22:20
Ursprungligen av axelwaad:

Går det att modda en juno alpha på linande vis?

Alpha Juno använder ett filter per röst istället för ett filter för alla röster som Poly800 - vilket betyder att det blir en separat ratt per filter/röst. Om jag minns rätt är det sex röster, vilket ger dig i alla fall 12 rattar på panelen...

Ursprungligen av mush:

Alpha Juno använder ett filter per röst istället för ett filter för alla röster som Poly800 - vilket betyder att det blir en separat ratt per filter/röst. Om jag minns rätt är det sex röster, vilket ger dig i alla fall 12 rattar på panelen...

Presajs...

Ok fattat o klart. Men går det inte att koppla en pot till allihopa. Finns det någon pot som klarar det? vill verkligen ha hands on på den. En för cutoff och en för resonans.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-29 09:44
Ursprungligen av axelwaad:

Ok fattat o klart. Men går det inte att koppla en pot till allihopa. Finns det någon pot som klarar det? vill verkligen ha hands on på den. En för cutoff och en för resonans.

Den äter inte CC då? Så du kan styra den parametern från någon annan burk? Eller är det så att man måste ha den där PG-xxx kontrollen för att få det att funka?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-29 10:10
Ursprungligen av axelwaad:

Ok fattat o klart. Men går det inte att koppla en pot till allihopa. Finns det någon pot som klarar det? vill verkligen ha hands on på den. En för cutoff och en för resonans.

Problemet är att det är trimpottar som har en funktion - du kalibrerar varje filter individuellt så att de ger likadan respons. Använder du en ratt kommer responsen på filtret ändras mellan varje röst vilket inte låter så vackert - särskilt inte om du spelar ackord, vissa toner kommer då dränka andra.

Bästa sättet är att skaffa en midi-controller-box som kan hantera sysex och styra filtret därifrån. Eller köpa en Juno106...

Jag har försökt med CC. Men jag hittar inte rätt eller så kanske det inte funkar?
Men det skulle vara roligt att liksom ha en ratt för det på synten.:)

Den äter vissa CC som aftertouch t.ex. (vilket man kan få att styra cutoff).

Annars vill den helst ha SYSEX.

1
Bevaka tråden