Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stage, Controller, MacBook, S90, "koncept".

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Oj vad svårt att komma på en passande titel...

Jag skulle bli hur tacksam som helst om någon kom med lite synpunkter på mitt förslag till mig själv.

Jag har för närvarande en Yamaha S90, men är utan dator. Jag har sneglat på en iMac pga att jag inte ansett mig ha råd med en macbook. Fråga nr 1 är vad man kan tänka sig är ett rimligt pris på en S90 mint med skräddarsytt Hardcase allt i bra skick. Pengarna skulle då hjälpa till att finansiera en MacBook Pro...

Ja, då skulle jag ju stå utan klaviatur. Så frågan är vad S90 då ska ersättas med? Eftersom jag i mitt framtida scenario skulle ha en bärbar dator antar jag att det går mer än bra att köra synt-ljud genom datorn och skulle då vilja ha en avskalad S90 som enbart har ett bra klaviatur och möjligtvis ett bra pianoljud (just för att det kan kännas lite kruppigt att sätta igång hela systemet bara för att plinka lite). Jag är klassisk pianist och ändå hyffsat kräsen vad gäller klaviaturet, men det behöver kanske inte vara fullt så bra som S90. Vill gärna hålla nere priset något. Vad bör jag tänka på för övrigt vad gäller controller-möjligheter?

Sammanfattningsvis:
1) Rekommenderat säljpris för S90 mint med Hardcase?
2) Rekommenderad ersättare för S90, med hyffsat klaviatur, hyffsat pianoljud, ev. controllermöjligheter?

Sedan återkommer jag säkert vad gäller val av sampler till datorn mm.

Oerhört tacksam för svar!

Tjena

Jag har för mej att Yamaha släppte de sista exemplaren av S90´n för 12 eller 13 lappar, så mitt tips är runt 10 för maskinen och ett par till för casen. Ett beggat Roland A-90 kanske kan vara ett alternativ, Kurzweil PC88, eller ett stagepiano ur P-serien från Yamaha? Min personliga favoritklaviatur... Yamaha KX88, men då behöver du ju någon form av pianomodul.

CME har en del billiga klaviatur med vägda tangenter, men jag vet inte hur de känns. De har kontrollers också. Då behöver du å andra sidan köra ljuden från datorn - den har inget sånt inbyggt.

Oj. Det var inte så bra andrahandsvärde. Tiden går ju iofs så himla snabbt. Var ju några år sen jag köpte den nu när jag tänker på det. Men en värdeminskning på 18000? Kanske känns lite onödigt då när jag tänker efter. Jag får fundera på saken. Låter det i övrigt som en bra idé? Är det nödvändigt att ha en "arbetshäst" typ som S90 i riggen, eller klarar man sig lika bra med en laptop?

Tack för svaren!

Jag skulle nog behålla S90´n!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-18 10:33

Absolut behålla, precis. Prylarnas ekonomiska andrahansvärde är tyvärr uselt. S90 finns fortfarande att köpa ny men jag tror marknaden är liten. Men gav du så mkt som 28' så borde du kunna prova sätta ut den på 18-20 och se om nå'n nappar. You never know.

1
Bevaka tråden