Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på hård sampler

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu har jag börjat funderat på att skaffa en hård sampler och skulle i så fall vilja använda den till trummor, syntljud och div skruvade ljud. Nyckelordet i sammanhanget är iaf trevliga filter. Jag kommer inte använda den till "realistiska" ljud. Pianon och stråkar kan jag köra i EXSen. Den får helst vara i rackformat och vara lättjobbad (för annars kommer den bara att stå. Jag känner mig själv ). Det var väl allt. Är det någon som har tips på vad jag söker? Tacksam för svar.

Tjenare!

billigt är väl En EMU ESI 32:a eller en ESI 4000 (Där finns ett trevligt filter i ESI32:an om man har Calamari bordet)

sedan är det väl billig med en AKAI s3000 eller liknande med deras filerbord!

http://www.vintagesynth.com/emu/esi32.shtml
http://www.vintagesynth.com/emu/esi4000.shtml
http://www.vintagesynth.com/akai/s3000.shtml

Kanske kan vara intressant?

Mvh

Med nuvarande priser tycker jag absolut att du slå till på nåt lite lyxigare. Både Akai S5/6000 och Emu's Ultra-burkar är ruggigt prisvärda nu. Avsevärt mer snabbjobbade än gamla härken... Yamahas A4/5000 är nog inte dumma heller. Tycker alla har bra filter. Akai's är väl mest konventionella, Emu har flest typer, Yamahas gillar jag själv soundet i mest.

Men det enklaste är väl att du bestämmer vad det får kosta, och letar utifrån det...

Peter: När du säger att Akais filter är mest konventionella, betyder det att de är tråkiga?

Nej, det tycker jag inte.

Moog's filter är ju också rätt konventionella, iom att det är mest efterapat. Men låter ändå bra.

Emu har ju alla miljarders esoteriska z-plane-filter, blir genast lite mer lekstuga. Öht hade jag nog valt Emu om jag ville experimentera, Akai har en rätt "stel" arkitektur.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-18 13:18

Akai S612 då? :kaaaka!:
Du får plats med en sampling, fast du kan flytta looppunkterna i realtid med två rattar? Borde kosta 500:- eller nått?

Eller så köper du min s3200

Med filtergrej och en död knapp.
Du får den för 2000.

Mvh Lex

S612 kostar ju fan mer än 500:- (jävla vintagefetischism mutter mutter...)

Ursprungligen av hasparigus pink:

S612 kostar ju fan mer än 500:- (jävla vintagefetischism mutter mutter...)

Jag sålde min för 50 spänn till wake09... Antar att den var värd det iaf.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-18 13:49

Varför inte en Korg Electribe-sampler, lite kul å kreativ å inte så jäkla otymplig som en rackare, dessutom smart lagring på smartcards å... ?

sp404,..3500 nånting

Akai S5/6000 har massor med filter, 26 typer, vilket är ungefär lika många om Emu.

Jag har både en S5k och en Emu e6400. S5k är ju nyare och kanske mer jämförbar med Emu Ultra-generationen, men av de båda tycker jag helt subjektivt att Akai låter lite bättre. Dessutom ger det stora fönstret mycket bra överskådlighet. Den är helt enkelt mer användarvänlig än Emu. Det enda jag saknar från e6400 är de koola trix man kan göra med Emus semimodulära modulationssystem. Gillar du att tweaka riktigt ordentligt så är Emu din sampler, även om det är klart meckigare att jobba med den.

Om du funderar på en S5/6k så leta upp en med USB-kortet installerat så kan man editera från datorn med hjälp av AkSys, vilket är enormt överlägset alla andra editorer jag testat, dels ergonomiskt och dels för att du slipper krångla med SCSI. Dessutom kan man editera samplingar direkt i SoundForge, Wavelab eller vilken editor man nu föredrar. Det bästa av två världar helt enkelt.

Har du lite mer stålar kan det vara en idé att kolla in Akai Z4/8, som är de fetaste hårdvarusamplers som någonsin byggts. Små, snabba och lättjobbade.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-18 14:03

Jag köpte en Emu E4XT Ultra med 128 RAM, 10 Gb SCSI HD och 10 org CDRIM skivor med ljud för 3 papp... underbar maskin med många och härliga filter.

MVH
Demokid

Jag har sålt min ESI-4000 för 1200 bagare. Den har ju Z-plane filter och lite annat godis, kan vara kul om man vill gå den hårda vägen utan att spendera så mycket pengar.

Fördelen med Emu är att de ser strikt vetenskapliga och industriella ut. Akai ser bara kliniska ut.

Ursprungligen av Real Parakeet:

Fördelen med Emu är att de ser strikt vetenskapliga och industriella ut. Akai ser bara kliniska ut.

Det förstås. En icke obetydlig sanning.

Ursäkta att jag kapar tråden, men när vi ändå är på ämnet. Vilken (hård) sampler har abslout sjuuuukast ljudmanglaregenskaper? Inte bara filter utan in alles? Luddig fråga, Tyck fritt!

Personligen gillar jag MDUW även om det inte är en sampler på det sättet om man skall vara petig, men vad finns mer? Jag har aldrig haft någon AKAI/Yamaha/EMU etc...

Ursprungligen av spanky:

Ursäkta att jag kapar tråden, men när vi ändå är på ämnet. Vilken (hård) sampler har abslout sjuuuukast ljudmanglaregenskaper? Inte bara filter utan in alles? Luddig fråga, Tyck fritt!

Personligen gillar jag MDUW även om det inte är en sampler på det sättet om man skall vara petig, men vad finns mer? Jag har aldrig haft någon AKAI/Yamaha/EMU etc...

Emu manglar en hel del om man så vill. Jag hade en Roland SP-808 groovesampler ett tag. Helt värdelös, men den kunde verkligen mangla den med. Industrimusikfolk verkar gilla Ensoniq, men jag vet inte om det är pga den skrotiga ljudkvaliteten eller för att de alltid varit relativt billiga. Akai är i alla fall skitdåliga på att mangla.

Jag har en Yamaha A4000 inom kort, dom är koola. Flippar jag på fläkten ska jag vattenkyla den

Jag köpte min E-MU e64 för 1000:- i höstas, otroligt bra maskin tycker jag och lätt att arbeta med. Det enda jag saknar till den är någon form av SCSI-adapter till min PB, nu samplar jag på det gamla hederliga sättet när jag använder den...

Ursprungligen av FIKSOFOKSI:

Jag har en Yamaha A4000 inom kort, dom är koola. Flippar jag på fläkten ska jag vattenkyla den

Det är kanske DET man skulle göra.. Min CPU fläkt håller ett brummande som ligger strax mellan A och Bb i tonarten. Detta tillsammans med Min A5000 som brummar någonstans mellan D och Db gör de outhärligt att ha dem igång samtidigt och försöka skapa musik

@ David:

Adaptec tillverkar SCSI-adaptrar till PB. Ta en titt här: http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=1688&product_id=1563

Tack Sawtooth, jag har faktiskt haft ögonen på just den då och då. Tyvärr är den senaste drivrutinen jag hittar till OSX fortfarande beta och från 2002. Det har också rapporterats många buggar...

Jag ska nog gå in på macoteket i veckan och fråga iaf, det vore ju guld värt att kunna skicka ljudfiler direkt från datorn till samplern.

Är det någon som vet skillnaden på de olika filtrena i E-MU burkarna? Jag gillar ju emulator IIan men vad hände sen när filtrena blev digitala och ljudkvaliten blev bättre? Det har inte jag så bra koll på.

Ursprungligen av axeman:

Är det någon som vet skillnaden på de olika filtrena i E-MU burkarna? Jag gillar ju emulator IIan men vad hände sen när filtrena blev digitala och ljudkvaliten blev bättre? Det har inte jag så bra koll på.

De låter helt annorlunda. EII har ett egentligen ganska halvtaffligt analogt lågpassfilter (4-poligt har jag för mig) som iofs funkar fint genom att softa till det hårda 8-bitarsljudet. Det är en klart bidragande orsak till att EII:an låter så bra.

EIV-serien (som är nästa steg i min maskinpark) har en jäkla massa digitala filter. De flesta låter bra, en del är riktigt karaktäristiska (t.ex. phaser- och formantfiltren som Chemical Brothers, Fluke mfl technomastodonter använde friskt i mitten av 90-talet) och vissa känns ganska poänglösa. Genomgående är att man ska ta det lite försiktigt med inställingarna, då låter det bäst tycker jag.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-18 20:46

Det finns en s6k under säljes.. pruta lite så kanske den blir din ...

*nudgenudge*

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

spanky: Neuron eller någon Ultra.

Sawtooth: Halvtaffligt? Det är ju samma sorts filter som satt i Prophet 5an (v1 och 2 iaf) och det trodde jag var bra...

Ursprungligen av axeman:

Sawtooth: Halvtaffligt? Det är ju samma sorts filter som satt i Prophet 5an (v1 och 2 iaf) och det trodde jag var bra...

Det är kanske skillnad på att filtrera analoga signaler och samplingar? Som sagt, det funkar väldigt bra i EII:an, just för att det ger en varm karaktär åt det råa ljudet. Jag är inte helt säker, men jag tror att samma filter sitter i Prophet 2000 som också låter bra fast på ett annat sätt.

Med halvtaffligt menar jag att det egentligen inte är särskilt spännande. Ett klassiskt analogt lågpassfilter betyder inte automatiskt att det blir jättekul. Resonansen är ganska elak och omusikalisk tycker jag. Om man jämför med att t.ex. köra en ofiltrerad EII-sampling genom en MS20 eller en Minimoog så är EII:ans inbyggda SSM-filter... tja, halvtaffligt.

I alla fall i mina öron.

Ursprungligen av sawtooth:

Det är kanske skillnad på att filtrera analoga signaler och samplingar? Som sagt, det funkar väldigt bra i EII:an, just för att det ger en varm karaktär åt det råa ljudet. Jag är inte helt säker, men jag tror att samma filter sitter i Prophet 2000 som också låter bra fast på ett annat sätt.

Med halvtaffligt menar jag att det egentligen inte är särskilt spännande. Ett klassiskt analogt lågpassfilter betyder inte automatiskt att det blir jättekul. Resonansen är ganska elak och omusikalisk tycker jag. Om man jämför med att t.ex. köra en ofiltrerad EII-sampling genom en MS20 eller en Minimoog så är EII:ans inbyggda CEM-filter... tja, halvtaffligt.

I alla fall i mina öron.

Det är väl ändå SSM2044, och inte CEM, som sitter i EIIan?

http://www.emulatorarchive.com/Synthesizers/SSM/ssm.html

Alltså inte heller samma filter som i tidiga Prophet5 (SSM2040) vilket någon annan skrev, utan samma som Polysix, Mono/Poly och en del Siel-syntar. Mysigt filter hursomhelst!

Bevaka tråden