Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips om synth köp

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-04-19 19:51

Tja jag har en del funderingar angående synthar och vad jag ska köpa.

jag hade tänkt mig något i klass med 3500 smmanlagt får jag ut något av det?

Jag skulle villa ha en synth som kan fungera lite på samma sätt som midikeyboarden i rammsteins band gör. helt enkelt ett ganska stort sortument av ljud som man kan mixa som på en midi keyboard eller en suth med midi uttag.

Jag är väldigt inne på att göra lite egen synth musik i stil med muysiken som hocico gör. så jag skulle villa ha tillgång till trumljud av lite olika slag och kunna basa ner synthen lågt i ljudläge.

det skulle även vara väldigt bra om synthen var portabel så att jag kunde ta med mig den i någon bag på en buss.

Jag vet inte om det finns någon synth i den här stilen eller om det kanske går att kombinera fram en med hjälp av olika komponeneter, men jag vill gärna lära mig och tar emot vilka ideer och förslag somhelst.

Kommentera gärna.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-19 19:59

Kan inte väl inte ge något bra tips men om du lyssnar på Painbastards näst nyaste skiva(glömt namnet) så är det i princip bara en expanderad Korg Triton du hör.
Och Painbastard är väl snudd på lika som Hocico.

  • Medlem
  • 2006-04-19 20:00

Hmm... Roland MC-505 samt kanske ett litet midi-klaviatur?

  • Oregistrerad
  • 2006-04-19 20:02

Rm1X och midikeyboard kanske? :hmmm:

  • Medlem
  • 2006-04-19 20:03

Rm1X, just ja, det var nog den jag tänkte på först och främst.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-19 20:05

RM1x tröttnar man väl fort på? Har inte den där Triton samplingsoption/möjlighet om man känner för det?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-19 20:23

Man får väl ingen Triton för tre och fem?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-19 20:31

Njae.. kanske man inte får.. kollade runt lite.. då får man nog pumpa upp sig i några tusen till.

Iofs.. en RM1x/MC-505 + klav kanske är den billigaste varianten.. eller köpa en MC-303 + klav.. ännu billigare men mer begränsat.

Tröttnar man är det ju bara till att sälja och köpa något annat eller komplettera. Slår vi till på en Roland JX-305 (eller vad den heter) slipper vi MIDI-klaviaturet eftersom den har inbyggt sådant. Fast jag vet inte om denna synt har inbyggd sequencer? Kan man klara sig utan det så finns det ju en hel del annat att välja mellan. En begagnad laptop som MIDI-sequencer och något enkelt sequencerprogram kan inte kosta så mycket. Ett gammalt Logic 5 borde gå att köra. Eftersom Emagic ändå lagt ned det för PC så borde man kunna "hitta" det på nätet. Får man skriva sånt?

1
Bevaka tråden