Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PPG Wave 2.2

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har sett att det säljs några PPG Wave på nätet just nu. Har lite frågor runt synthen innan jag bestämmer mig för att börja jaga en.

Det står på www.vintagesynth.com att den har 8 röster samt att den är 8 parters multitimbral. Innebär detta att man kan köra den som en OB Xpander. Dvs arrangera rösterna hur man vill? Till tex 8 monosynthar? Eller köra en part med 8 röster?

Hur är stabiliteten på en PPG Wave 2.2?

Är 14.000:- skäligt för en 2.2 ? Vad är ett skäligt pris? Ma ser dem inte så ofta så man har inte så bra koll på vad ett skäligt pris är.

Finns det några kända problem med dessa maskiner som man bör kolla. Har läst lite att displayen kan vara ett problem.

Mvh och tacksam för alla svar, synpunkter och diskussioner runt denna maskin.

//VF!

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2006-05-04 12:31

Har inga svar på dina frågor men manualen finns att hitta här:
http://seib.synth.net/documents/w22omeng.pdf
Där borde det ju stå hur multitimbraliteten fungerar...

Ursprungligen av visionfactory:

Hej!

Har sett att det säljs några PPG Wave på nätet just nu. Har lite frågor runt synthen innan jag bestämmer mig för att börja jaga en.

Det står på www.vintagesynth.com att den har 8 röster samt att den är 8 parters multitimbral. Innebär detta att man kan köra den som en OB Xpander. Dvs arrangera rösterna hur man vill? Till tex 8 monosynthar? Eller köra en part med 8 röster?

Hur är stabiliteten på en PPG Wave 2.2?

Är 14.000:- skäligt för en 2.2 ? Vad är ett skäligt pris? Ma ser dem inte så ofta så man har inte så bra koll på vad ett skäligt pris är.

Finns det några kända problem med dessa maskiner som man bör kolla. Har läst lite att displayen kan vara ett problem.

Mvh och tacksam för alla svar, synpunkter och diskussioner runt denna maskin.

//VF!

HAr haft en 2.2a,.. kool synth helt klart, 14000, skulle inte tro att den är värd det, hälften runtomkring, 2.2 har inte midi, den äär en bökig maskin att sätta sig in i ,.och omöjlig att gigga med(även om jag faktiskt gjort det)
En kool grej med 2.2 är att seq och arpeggion är grym som f-n!! arpeggion
är det koolaste jag använt, svårstyrd(clocka) men utmärkt som masterklocka!! ala premidi lösning, en kul grej.
Måste tillägga att jag tycker jag får liknande vibb av ljuden från korgDSS-1
och den kostade 700spänn och har midi, Så ha lite sånt i åtanke

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-05-04 18:18

14 000 är för mycket. 7000 - 8000 är ett ok pris. Tänk på att vissa chip i PPG Wave är stört omöjliga att hitta idag. Så går det sönder kan det vara problem att laga. Displayen är inget märkvärdigt, en ny Elfoil löser mörka displayer Och dem köper man från virtualmusic för en liten summa. Tangentbordet är väll standard J-wire så det kn man också fixa upp om det skulle behövas. Se till att få en maskin med Midi. Kan vara en god idé att recappa för att skydda diverse kretsar från kortslutningar.

Har en PPG Wave 2.2 på operationsbordet just nu som jag ska piffa upp lite.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-04 20:32

Nå hallå !

PPG Wave 2.2 är inte multitimbral.

När den släpptes hade den inte Midi. Sista versionen kom med Midi som standard från fabriken. Ett flertal 2.2:or uppgraderades med Midi och separata ut för varje röst.

Jag hade tänkt köpa den för 14 men backade ur. Det exemplaret var inte mint men tydligen i bra skick. Den har inte fabriksmidi utan ett midikit från Kenton ( vilket var anledningen till att jag var intresserad av den ).

Jag fick tag i en annan i tyskland för 9.000.

L

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-04 20:33

Synth X,

Den från JAM ?

L

1
Bevaka tråden