Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Evolver eller MFB synth2 ?

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Skattepengarna är snart på ingång, ska få lite över fyratusen tillbaks från masarna.
Direkt börjar man förståss tänka på synthar och sånt, fladdrar med blicken
och fastnade lite för MFB synth 2.

Är den nåt att ha, jämfört med en Evolver?

Är den stabil och välbyggd, MFB'n?

Vilken hade ni valt?? man får ju rattar på MFBn...

http://www.mfberlin.de/Produkte/Musikelektronik/MFB-SYNTH_II/MFB-SYNTH_IIe/mfb-synth_iie.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-07 21:42

Jag vet inget om MFB.
Men jag vet att alla borde ha en evolver.

Jag hade lätt valt Evolvern framför en MFB alla dagar i veckan. Vad jag vet så har de lite problem med sina filter och sina osc. Men det kanske är på de mindre varianterna? Det ska låta väldigt digitalt iaf..

Och ser man till antalet rattar så vinner MFBn, men jag kan inte tänka mig att den spöar evolvern i antal funktioner..? bara 4x16 stegs step seq. är ju svårslaget

Men det man bör tänka på med en evolver är att den har en tendens att ta stor plats. Det är inte så att man går in och bara skär ner den lite i en mix, ibland måste man motorsågs massera ner den helt brutalt för att den kan skrika på ganska massivt..

Ursprungligen av zthee:

Jag hade lätt valt Evolvern framför en MFB alla dagar i veckan. Vad jag vet så har de lite problem med sina filter och sina osc. Men det kanske är på de mindre varianterna? Det ska låta väldigt digitalt iaf..

MFB Lite eller vad den nu heter har digitala oscillatorer vill jag minnas.

Jag skulle också valt en Evolver, mest för att jag gillar trasiga ljud. Men ska man bara snickra vanliga smör-och-bröd-analogljud så är kanske fler rattar ett plus.

Men jag tycker den låter analogt, här är ljudexempel:

http://www.mfberlin.de/Produkte/Musikelektronik/MFB-SYNTH_II/MFB-SYNTH_IIe/Demo/demo.html

Säkert smidig om man inte ska efterlikna aukustiska instrument

Bygget ser ju lite schavigt ut..därför blir jag en smula misstänksam..

EDIT: får kolla upp det där med oscillatorerna/filterna

jag vill bara göra vanliga synthljud, svenssonbasar, leads, chordljud och sånt..

synd att dom kostar nästan lika mycket, skulle MFB kostat 2395 kr skulle jag köpt den.

EDIT: Men det ska vara feta basar och små basar, eller stora och blurriga och bra eads
utan effekters hjälp

livfullt liksom

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-07 22:10

Evolvern är ju en väldigt sjuk skapelse..
Det går ju att göra svenssonbasar och vanliga ljud på den. Men det är liksom inte vad det blir när man sitter vid den. Med alla parametrar som finns och möjligheter så är det lätt att det slutar någon helt annanstans (man kan kort och gott säga att ljudet man började med evolverade ut i något helt annat än vad man hade tänkt sig, både på gott och ont).

Du känner ingen som har en evolver? Eller kan gå ner på stan och prova en? Så får du iaf känna på en av syntharna (antar att det är svårt att få tag på en synth II och bara provköra lite?).

MFB'n är ganska så mycket lättare att använda.. och låter faktiskt riktigt bra. Ändå så skulle jag utan tvekan hellre köra på en evolver. Det är en helt otroligt mångsidig liten mojäng.

Ursprungligen av Volantiz:

MFB'n är ganska så mycket lättare att använda.. och låter faktiskt riktigt bra. Ändå så skulle jag utan tvekan hellre köra på en evolver. Det är en helt otroligt mångsidig liten mojäng.

Har du "känt" på MFB synth 2 alltså, känt på kvallen...rattarna, brusar den??

Som sagt..synd att dom kostar lika mycket det är därför man hamnar vid ett sånt synthvägskäl.

Rattarna är väl det bästa på den efter ljudet
Brus från den har jag inget minne av.

  • Medlem
  • 2006-06-07 23:43

Jag har båda, men skulle jag vara tvungen att bara behålla den ena så skulle det vara MFB. Fast det är ju en smaksak förstås

där ser man..

får fundera lite faktiskt (om nu pengarnar rullar in i musikinstrumentsindustrin, till begagnatmarkaden)
eller nån annanstans

MFB synth 2 ljudexemplena låter som jag vill att en synth ska låta, iallafall den jag behöver nu.

Kanske ska man satsa på en gammal beprövad:

Roland SH101
Korg Mono/Poly
Arp Oddyssey
S.C Proone

?_* man hittar kanske ingen sådan. äh, dom går säkert bara sönder..

  • Medlem
  • 2006-08-26 16:57

Bara så du vet så finns det komponent/kompetent folk här i malmö som gärna lagar om det går åt pipvalsen. Syftar på gemensam bekant vid namn luggen.

Ursprungligen av FIKSOFOKSI:

där ser man..

får fundera lite faktiskt (om nu pengarnar rullar in i musikinstrumentsindustrin, till begagnatmarkaden)
eller nån annanstans

MFB synth 2 ljudexemplena låter som jag vill att en synth ska låta, iallafall den jag behöver nu.

Kanske ska man satsa på en gammal beprövad:

Roland SH101
Korg Mono/Poly
Arp Oddyssey
S.C Proone

?_* man hittar kanske ingen sådan. äh, dom går säkert bara sönder..

Ursprungligen av 18db:

Bara så du vet så finns det komponent/kompetent folk här i malmö som gärna lagar om det går åt pipvalsen. Syftar på gemensam bekant vid namn luggen.

bra att veta...

Har inte blivit nån monosynth än. Blev en ESQ-1 på bas och ledarjobben..
nån gång i framtiden ska det bli en riktig VCOhäck.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-08 00:09

hehe .. audio in på evolvern gör ju att man kan använda den som värsta sköna effekt boxen till sina andra grejer .. alltså är den en midi sequenser, en effektbox och en synt i ett, ska köpa en sån effter sommarjobbs tider.(!)

Jag kanske är temporärt miljöskadad eftersom jag nyligen köpte en Evolver men den är faktiskt riktigt, riktigt, riktigt jävla bra. Kanske den bästa och mest inspirerande monosynthen jag pysslat med hittills? I vår monopark ingår MS20, Pro-One, Pulse, Promars, SH3A och Moog Voyager. Jag har också lekt med VNV-Ronan Harris MFB-II (som i mina öron lät ganska ordinärt standardanalog) och ARP 2600 (som lät helt grymt) i samband med ett projekt vi hade för några år sedan.

I mina öron är Evolver likvärdig/överlägsen alla dessa klassiker. Pro-One har inget att hämta mot Evolver. MS20 har kanske en skugga av en chans, men mest för att den är så mångsidig och tweakvänlig. Den bästa jämförelsen jag kan komma på är att den låter och uppför sig som en modern och mycket bättre version av OSCar. Det är lite samma tankesätt: kombinera digitalt med analogt, lägg till lite egenheter och vips! så har vi en odödlig maskin som låter helt unikt.

På den tiden vi höll på med Front242/FLA-bodybasar så brukade vi mixa en CZ1000 med något analogt (typ JX8p eller Promars) vilket var helt komplicerat. Evolver gör samma sak fast bättre på alla sätt.

Gör dig själv en tjänst och spendera en stund med en Evolver innan du köper något underlägset. Om jag hade fått tillbaka allt vi betalde för vår Voyager och blivit tvungen att välja mellan en ny Voyager eller en PEK hade jag helt sonika sidsteppat och köpt en MEK plus en Odyssey och aldrig mer funderat på fler monobassynthar.

Alltså: det enda som talar emot Evolver är bristen på dedikerade knappar/rattar för alla parametrar samt att den har en relativt komplex arkitetektur. Med tanke på den löjligt låga summa en begagnad Evolver betingar kompenserar man det med en uppgradering till OS 3.0 för 25$, en modern MIDI-controller och någon timmas jobb med inställningar i den händelse inget dedikerat preset redan finns.

Å andra sidan är de allra flesta av Evolverns 512 presets så sjukt bra att du nog aldrig ens behöver tänka på editering över huvud taget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-08 08:25

Jag har varit lite sugen på en Evolver ett tag nu men när jag har testat den själv så har jag blivit lite tveksam till dess grundljud. Det känns som det antingen låter lite för digitalt eller också låter för distat, det där vintage-analog-knarriga verkar vara svårare att få fram. Å andra sidan så kan den ju göra otroliga effektljud som man inte gör så lätt med nån annan synth.

MFB:n däremot låter alltid typisk analogsynth, lite gammalt och rått sådär som gamla Kraftwerk. Lådan är ju liten och gjord i plast men rattarna har jag för mig är helt ok!

Om jag skulle välja en av dem så skulle det bli Evolvern eftersom jag känner att jag har andra synthar som klarar av de typiska analogljuden (Pro-One t ex).

Evolvern känns lite som att den är gjord för att skräna och skrika, men det går absolut att tämja den till mer traditionellt analoga ljud.
Man behöver ju faktiskt inte använda dist, hack och feedback på alla ljud (även om det är lockade!)...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-08 11:50

Hur är den som effektbox? Går det bra att spela gitarr genom den eller sjunga? Låter fint?

Ursprungligen av HEK:

Hur är den som effektbox? Går det bra att spela gitarr genom den eller sjunga? Låter fint?

Det ska enligt manualen gå bra att spela gitarr genom den (finns tillochmed presets med färdiga inställningar om jag inte minns fel), men jag har inte testat. Har inte heller prövat att köra nåt annat igenom den, men jag har hört demos där man t.ex. kört trummor genom Evolvern och det lät finfint!

  • Medlem
  • 2006-06-12 11:42

Kanske dum fråga som redan är besvarad:kaaaka!: Kan man grafiskt editera evolvern i datorn?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-06-08 14:00

Min MFB Synth Lite har digitala oscillatorer som någon skrev. Hitatchiprocessor om nån är intresserad. "Problemet" är att de inte tagit i ordentligt så oscillatorerna lider av aliasingproblem. Detta ger lite halvskumma bieffekter men jag tycker det bara är charmigt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Aliasing <-- bra info om aliasing

  • Oregistrerad
  • 2006-06-08 17:47

Det tristaste med evolvern är dess interface.. Vill du ha analogsynth upplägg så köp MFB...
Sen att evolvern låter skitbra, det håller jag med om, men matrix interfacet är inte min grej.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-08 20:36

mfb synth lite 2 har digitala osc men synth 2 har ju analoga. dessutom har den en liten sequenser precis som evolver

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-10 02:53

För fanden man, jag låvar dig att en evolver kör cirklar runt en mfb,mfb är en väldigt basic synth, den har ingen tyngd men det har däremot evolvern massor med tyngd,attityd,unikt sound...
Den kan låta som en pro-one med enkelhet, men den kan så otroligt mycket mer änn så.
För att citera sawtoth ,det är helt enkelt en av de bästa monosyntharna jag någonsin har hört och du vet att jag har haft det mesta vid en eller annan tidpunkt.
Gör dig själv en tjänst och skaffa evolvern.
hälsningar ninja. = )

aha är det du som är wardroid som är ninjan..

jag vet att du vet att jag vet...

jo..var nära på en waldorf pulse idag (eller nära och nära, men den var såld)

får se vad som händer.

ses snart

  • Medlem
  • 2006-08-26 16:53

Jag vet att ni bägge vet att jag vet. Ni vet....

Ursprungligen av FIKSOFOKSI:

aha är det du som är wardroid som är ninjan..

jag vet att du vet att jag vet...

jo..var nära på en waldorf pulse idag (eller nära och nära, men den var såld)

får se vad som händer.

ses snart

  • Medlem
  • 2006-06-11 01:21

jag har inte använt någon av dem, men jag skulle nog köpt en evolver. jag har hört tusentals demos av evolvern och det verkar som den är kapabel till extremt mycket...och vem kan säga nej till 4st 16-stegssequencers?! jag dreglar bara jag läser specifikationerna...

EDIT: skriver med tårna

Det finns (minst) 2 olika editors till Evolver, ja. -Soundtower och Psicraft.
Har inte använt nån av dem, så jag vet inte hur "grafiska" de är...

Ursprungligen av android:

Det finns (minst) 2 olika editors till Evolver, ja. -Soundtower och Psicraft.
Har inte använt nån av dem, så jag vet inte hur "grafiska" de är...

...men båda kostar pengar. Soundtower kostar 49$ och Psicraft går på 80$. Jag har inte testat någon av dem men Psicraft verkar bättre upplagd. Men den är ju dyrare.

Det finns en gratiseditor till Mac också: Evoedit. Den är dock skriven för OS9.

Bevaka tråden