Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Matrix 12

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om nån har stor semesterkassa (eller massa pengar för övrigt). Lär sluta på ca: 20000-25000
Jag är själv sugen men Just nu har jag inte ens en tiondel av det, tänkte att jag kunde tipsa andra 99or om den.

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ih=014&item=330007093770&rd=1&sspagename=STRK%3AMEWA%3AIT&rd=1

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-18 09:31

Hej GM!

Fin pjäs det där...  Själv skulle jag aldrig våga köpa dessa beggade gamla dyrgriparna utan att riktigt testa dom ordentligt.

Mvh
Demokid

PS.
Hur gick det med din ARP Chroma? Kom den fram och var den i fungerande skick?
DS.

  • Medlem
  • 2006-07-18 09:37

Speciellt när säljaren endast har 8 stycken tidigare auktioner. Förvisso 100% nöjda kunder, men ändå.

Sedan återstår ju problemet var man ska ställa eländet om man skulle få för sig att köpa det ;).

//Tomas

Man får ju åka dit och testa den om man vill. Han säger att den är nyservad och felfri.

PS. Jodå den har kommit men den kommer behöva gås igenom rejält. Så nu har jag att göra för ett långt tag frammåt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-18 11:43
Ursprungligen av GlobalMotion:

Man får ju åka dit och testa den om man vill. Han säger att den är nyservad och felfri.

PS. Jodå den har kommit men den kommer behöva gås igenom rejält. Så nu har jag att göra för ett långt tag frammåt

Coolt! Verkar som ett riktigt skönt klav.

Mvh
Demokid

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-18 09:43

Har man vägarna förbi Hamburg kan man ju hämta den, han skickar ju bara om man själv ordnar med en speditör och betalar för att de kommer och packar och skickar, lär inte bli billigt.

35-45 Euro om man läser på sidan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-18 10:36

För frakten ja, "Versandkosten ca. 35-45.-Euro.", jag tror att packningen kommer att kosta betydligt mer.

I USA tar de betalt för förpackningsmaterial, i europa oftast inte men man vill ju få hem den hel.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-18 12:02

Jam har ju annars en sån här (Matrix-12) till salu, ser misstänkt lik ut exet som stod i samma studio där jag köpte Nord Modularen:

http://www.jam.se/vintage.html

  • Medlem
  • 2006-07-18 16:42

Jo, man är inne där på Jams hemsida och dreglar lite då och då Finns ju mycket annat godis där också. Men 35 loppor för en såpass gammal sak... Det lär ju bli kostsamt att repa den om den går sönder.

Är det inte Matrix-12 som är den fetaste synten som finn?

Ursprungligen av Real Parakeet:

Är det inte Matrix-12 som är den fetaste synten som finn?

Näää..Jupiter 8 är fetare!

  • Medlem
  • 2006-07-18 19:05
Ursprungligen av Real Parakeet:

Är det inte Matrix-12 som är den fetaste synten som finn?

Vad är fett med M12 och JP8? gämfört med obx/8voice eller cs80? vad är fethet:)

steve: Fethet räknas ut med denna enkla formel: Storlek + (utseende * oscillatortyp * (hype / 1,5)).

  • Medlem
  • 2006-07-18 19:34
Ursprungligen av Volantiz:

steve: Fethet räknas ut med denna enkla formel: Storlek + (utseende * oscillatortyp * (hype / 1,5)).

Just ja

OB-X är det fetaste polysynthen IMO.

  • Medlem
  • 2006-07-18 23:21

Om man talar storlek så kanske Korg PS3300 är ett bra exempel. Spöar OB-X:en med 40 röster dessutom.

På min suktarlista: OB-Xa, Synthex, Jupiter 8.

Jag kan faktiskt säga att Oberheim-pryttlar aldrig har lockat mig så värst mycket. Visst design och så ser dom faktiskt trevliga och elaka ut men nä och fetheten vet jag inte så värst mycket om eftersom det finns massor av synthar som jag tycker låter extremt fett och trevligt men på olika sätt.

Har lirat och tweakat Oberheim Expandern. Visst är dom snygga och bara anblicken av en Matrix-12 väcker ju känslor. Men man skall ju framförallt göra en massa musik och programmera dessa, eller hur? Tyckte verkligen inte man fick den direkta kontakten och det sound som "hypen" säger. Matrix-modulation, menyer efter menyer i all ära men möjligtvis är Hans Zimmer en av de få som verkligen hoppade jämfota när Matrix-12/Expandern släpptes. Känns för komplex och digital och för film-musik för min smak. Och tala inte om när displayerna och några av de XXX-tal IC´na i den börjar tacka för sig. Då vill jag inte vara ägare till ett sånt vrak.

Oberheim OB-X är verkligen något helt annat. Väldigt mycket mer spartansk förstås och i en annan kategori egentligen än sina betydligt yngre syskon. Den direkta kontakten med själen i maskinen finns där verkligen och den svarar direkt på tilltal. Den får dessutom byxbenen att fladdra rejält likt minimoog och ARP2600. De diskret byggda oscillatorerna märks och köttar igenom med sådan go rå 70-tals-karaktär och kraft in i SEM-filterdesignen och allt sammantaget golvar det mesta jag tidigare lirat på, IMO.

Citat;
(Fethet räknas ut med denna enkla formel: Storlek + (utseende * oscillatortyp * (hype / 1,5))
Helt underbart skrivet Volantiz! Ha ha! Credits on you man!

Hemsida: http://medlem.spray.se/moogcontrol/

Slutpris: EUR 2,520.00

Som hittat eller?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-24 22:17

Ptja, det var inte så farligt för en sådan klassiker. Matrix 12 är i mina ögon den ballaste analoga polysynten som någonsin byggts. Och jag får faktiskt också tycka, så det så! Jag tycker det är fantastiskt att den kan låta som en nästan äkta kör, nästan äkta regn och nästan äkta stråkar. Allt med en brutalt mysig syntig edge. Jag jobbade på Keyboard City när vi hade en Matrix 12:a och en EIII:a ståendes bredvid varann. Bäst var när man kom tidigt till jobbet och bara kunde sitta vid de två mirakelmaskinerna och bara liksom befinna sig på ett stort härligt moln. Matrix 12 är "a player's instrument". Och man kan tweaka tills man spyr.

Jag är absolut ingen kännare av Matrix 12 men jag spenderade lite tid med en för ett tag sedan. Det jag kramade ur den lät ruskigt bra. Bra klaviatur var en grej jag reagerade över också. Men den vägde inte så mycket som jag hade förväntat mig av en synth med 24 VCO´er (man har ju burit rundor på både juppe 8´or och OBXa synthar och de väger, tro mig) Men det är med 100% säkerhet en grym ljudmaskin. Kändes som en synth för den sanna ljudkonstären som vill vara obegränsad i modulation. Så uppfattade jag den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-27 14:10

Är inte Matrix-12 uppbyggd med ganska många "synt in a chip" kretsar typ 3372 Signal Processor, 3374 Dual VCO samt software envelopes och LFO's. Väger lixom inte lika mycket som en massa hårdvarukretsar.

Kan man på nått vis fixa så att en röst har två VCF i en Matrix-12, typ halvera röstantalet? Nått jag gillar med t.ex. Andromedan är just att den har två filter per röst... går att göra muffiga grejer med två filter.

Mvh
Demokid

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-27 21:06

Absolut, det är ju multitimbralitet i den så man kan lägga ljud på varann.
Seriekoppla filter - borde gå, väldigt balla filter i den.

1
Bevaka tråden