Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips om ny trummaskin

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2006-07-21 13:43

Jag har idag en EM-1 och är väldigt nöjd med dess enkla användargränssnitt och dess arbetssätt, dock tycker jag att ljuden är lite trista med begränsade möjligheter att skruva tlil dem. Vilken trummaskin ska jag köpa som passar till lite hårdare synthmusik? ES-1 är kanske ett alternativ då arbetssättet är detsamma men vad finns det mer?
Hur komplicerad är Machinedrum? Krävs det 3 års utbildning innan man över huvudtaget hittar ON-knappen?

Jag vill ha "instant gratification" då jag inte gillar att pilla i tusen menyer för minsta lilla inställning...

  • Medlem
  • 2006-07-21 13:45

Ge mig 15 minuter så förklarar jag machinedrum såpass att du svänger dig runt den obehindrat.

  • Medlem
  • 2006-07-21 13:55
Ursprungligen av jgb:

Ge mig 15 minuter så förklarar jag machinedrum såpass att du svänger dig runt den obehindrat.

It´s a deal!!!:)

Jomox, Machinedrum eller en sampler är vad jag skulle rekommendera till hårdare syntmusik. (Och en trave effekter, men det var kanske underförstått?)

Tyckte Machinedrum var väldigt lättfattlig när man väl fått en liten guidad tur.

En samplertrummis så klart!

  • Medlem
  • 2006-07-21 14:21
Ursprungligen av Dalleponken:

En samplertrummis så klart!

Ge mig lite exempel, tack!

En MPC eller ASR borde funka finfint.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-07-21 14:43

Machinedrum är ju en sampler-trummis också nuförtiden. Riktigt tuff sådan också. Ruskigt enkel att jobba med då man får en nybörjarkurs på ungefär 15 minuter som jgb sa. Fick en av Elektron då jag köpte den där och jag har sedan dess egentligen inte lärt mig något nytt, utan mer lärt mig hur man finjusterar ljuden ännu bättre. Precis som det ska va!

Lite overkill att köpa en MD för att använda som sampler dock. Tillbaks till 80-talet? 12bitsampling, 2MB minne (är det väl?), till ett femsiffrigt pris.

ES-1 är nog bästa samplervalet om det är realtidskontroll du vill ha. MPC och ASR kan mer, men det gör dem också lite långsammare att jobba med om det främst är ljudskruvande du är ute efter (vet iofs inte hur MPC1000 är på den fronten, kan vara värt att kika på).

Å andra sidan är samplers det klassiska valet för hård syntmusik, speciellt om man kombinerar det med att mangla samplingarna med tonvis med effekter.

  • Medlem
  • 2006-07-21 15:05

Jag vill ha en maskin som klarar allt...:kaaaka!:

MD verkar spännande men det behöver inte vara en sampler utan det viktiga är att grundljuden är bra och att den är snabbjobbad. Att sedan lägga på fullt med effekter gör jag redan idag men jag vill oxå att det låter bra direkt utan effekter. Vissa trummaskiner behöver ju massor med effekter för att låta spännande och så vill jag inte ha det...

Om du är van vid EM-1:an och vill kunna skruva ljuden mer så är väl ER-1:an perfekt? Numera skitbillig (~1500 beggad), lika enkel som resten av electribe serien att använda & låter fint...

Kanske inte så hård. Lättare att klämma ut mjuka analogljudande ljud... Men genom en effektbox (EA-1/MS2k funkar bra!) & en dist låter den hårdare en något annat!

ES-1 är minst sagt skitbra! Jag rekommenderar att börja där. Kompressorn är helt sinnessjuk och passar väldigt bra till riktigt hård musik
(jag har fortfarande inte kommit ens i närheten av samma vansinnestryck med machinedrum uw.. iofs inte testat med egna samplingar)

Om man nu ser på det här lite mer översiktligt:
* MPC <- jättebra val om du känner att du vill ha lite mera känsla/svängig rytm i beatsen (delvis eftersom man lirar in trummorna själv som sedan kan kvantiseras jäkligt snyggt)
* MD UW <- antagligen världens bästa trummaskin för rena och riktigt snygga ljud! Den kan även pressa ur sig världens snyggaste knasterbeats (nåja..).. men särskillt hård är den inte även om man jobbar hårt på den inbyggda dynamikprocessningen.
* XBase09 <- Stenhård! Men jag är lite tveksam om den är särskillt schysst som enda trummaskin till just sådan musik.
* ES-1 <- Jag kan inte hitta ett enda fel med att köra på en sådan även om den är så mycket billigare än de andra. Den vinner utan tvekan om att vara snabbast/enklast att vrida på. Den kan man verkligen "lira" på precis som med en gitarr eller ett klaviatur (eller en mpc, asrx, xbase..). Maskintrummorna tycker jag är lite för omständiga för sådant.. väldigt lätt att man trycker lite snett om man inte tittar på den.. och då kan man helt plötsligt ha gjort någonting jättedrastiskt som är tokfel (man ska nog vara ganska så koncentrerad på just den alternativt använda den nästan enbart som uppspelare om man ska lira inför publik).
* ASRX <- Hänger sig så fort man tittar på den.. men annars hur grym som helst.
* ER-1 <- Komplett skrot.. förrutom sequencern.

  • Medlem
  • 2006-07-21 15:40
Ursprungligen av Volantiz:

ES-1 är minst sagt skitbra! Jag rekommenderar att börja där. Kompressorn är helt sinnessjuk och passar väldigt bra till riktigt hård musik
(jag har fortfarande inte kommit ens i närheten av samma vansinnestryck med machinedrum uw.. iofs inte testat med egna samplingar)

Om man nu ser på det här lite mer översiktligt:
* MPC <- jättebra val om du känner att du vill ha lite mera känsla/svängig rytm i beatsen (delvis eftersom man lirar in trummorna själv som sedan kan kvantiseras jäkligt snyggt)
* MD UW <- antagligen världens bästa trummaskin för rena och riktigt snygga ljud! Den kan även pressa ur sig världens snyggaste knasterbeats (nåja..).. men särskillt hård är den inte även om man jobbar hårt på den inbyggda dynamikprocessningen.
* XBase09 <- Stenhård! Men jag är lite tveksam om den är särskillt schysst som enda trummaskin till just sådan musik.
* ES-1 <- Jag kan inte hitta ett enda fel med att köra på en sådan även om den är så mycket billigare än de andra. Den vinner utan tvekan om att vara snabbast/enklast att vrida på. Den kan man verkligen "lira" på precis som med en gitarr eller ett klaviatur (eller en mpc, asrx, xbase..). Maskintrummorna tycker jag är lite för omständiga för sådant.. väldigt lätt att man trycker lite snett om man inte tittar på den.. och då kan man helt plötsligt ha gjort någonting jättedrastiskt som är tokfel (man ska nog vara ganska så koncentrerad på just den alternativt använda den nästan enbart som uppspelare om man ska lira inför publik).
* ASRX <- Hänger sig så fort man tittar på den.. men annars hur grym som helst.
* ER-1 <- Komplett skrot.. förrutom sequencern.

Bra sammanfattning Volantiz!!

Min polare Carbon Steel har en ES-1 så jag får väl försöka sno hem den nästa gång jag är hos honom.

Du glömde:

* Akustiska trummor <- man blir inte hårdare än DAF när det gäller syntmusik, men då ska man kanske ha Robert Görl till att spela trummor.
* Metallskrot <- Nitzer Ebb är för all del rätt hårda de med.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-22 00:17
Ursprungligen av false messiah:

Du glömde:
* Akustiska trummor <- man blir inte hårdare än DAF när det gäller syntmusik, men då ska man kanske ha Robert Görl till att spela trummor.
* Metallskrot <- Nitzer Ebb är för all del rätt hårda de med.

Word!
Jag älskar trummor som låter som om de vore inspelade i ett trummisbås snarare än alstrade av en trummaskin; särskilt ihop med syntljud. Det är när det organiska, fria möter de strikta syntetiska som det blir bra pop. Vince Clarke fattade detta när han tog in Alison Moyet (soulröst) som sångerska i Yazoo. Jag funderar själv på att skaffa en elbas för att kunna bryta det strika och få möjllighet att arbeta mer med känsla - har dessutom spelat elbas tidigare.

Inget ont om synttrummor, men variation förnöjer.

Mina 3 ören: skivsamling+soundforge+sampler med filter & smart mappning=rock'n'roll galore! Kanske en dist eller 3 att smaka av med innan servering.

Addendum: du får gärna sno våra snodda trummor!

  • Medlem
  • 2006-07-21 21:07
Ursprungligen av sawtooth:

Addendum: du får gärna sno våra snodda trummor!

Här ska tjyvas!!!

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-07-21 18:03

Jag kanske ska pynta iväg min MP7 någon dag när jag å Mario satt ihop den igen. Har proteus2000 + mophatt-roms i sig. Sköna pads å lättnavigerad seq.

Nu blir jag nyfiken på hur en ES-1 låter. någon som har ett exempel man kan få höra?

  • Medlem
  • 2006-07-21 20:01

Nyfiken på hur en sampler låter? Som samplingarna man stoppar i den.

Ursprungligen av jgb:

Nyfiken på hur en sampler låter? Som samplingarna man stoppar i den.

Pöss på dig!

Kallbacks Jomox smäller bra! Blev grymt impad.

Emu MP7/XL7/PX7 är också ett starkt alternativ, bra ljud och bra pads, och en riktigt bra sequencer.

He he he... fler än jag som är sugna på en ES-1 verkar det som. Måste bara få tummen ur och skaffa en sådan. Sedan fyller jag den med stenhårda medeltidstrummor och gör elektronisk mööööööörk hednisk musik.

Ursprungligen av Real Parakeet:

...Sedan fyller jag den med stenhårda medeltidstrummor och gör elektronisk mööööööörk hednisk musik.

Hohoho! Det där vill jag höra! :eek:

Ursprungligen av Real Parakeet:

Sedan fyller jag den med stenhårda medeltidstrummor och gör elektronisk mööööööörk hednisk musik.

Som Garmarna då eller?

ES1 - det e vellan detta som saknas i min
- saknar medeltidstrummorna \ flöjt!

contemporary mellanöstern~åska fixar den default om man vill - - -e dock lite lofi sample rate reduction default (32Khz max) har jag för mig...charmig men kan vara riktigt elak

Testat Yamaha RY30/RM50?
Feta trummor och även elektroniska utan att man får 808/909 kräkattack.
Uppbyggd som en synth, väljer upp till 2 trummvågformer, lägger cutoff+resonans, ADSR och pitch o sånt....

Bevaka tråden