Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ångsynt

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-08-05 11:48

Ångdriven synt. Är säkert bra till något.

http://shoko.calarts.edu/~lorinp/steam.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-05 11:57

Så långt från digital man kan komma!

  • Medlem
  • 2006-08-05 12:30

Lät som en trasig Poly 800:D

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-05 14:00

Som jag fattade det var det ju bara typ en ångturbin som drev en motor som i sin tur genererade sinus-tonen, skulle ju varit coolare med själva ljudet av ångvisslor, kanske en hel radda stämnda.

Lustigt ämne....

kom o tänka på att jag har sett nå som är faktiskt JÄVLIGT mycket coolare än den där lilla prylen ..

När jag var liten så hade familjen min en ångbåt som vi åkte runt med...
Bla annat har man blivit medsläpa på diverse ångbåtsmöten och sånt...
Och det finns en stor passagerarångbåt som ligger i södertälje som heter ejdern..

De brukade ha som grej att koppla in sin ångorgel....
det gick väl rör från ångpannan som i sin tur gick till orgeln som hade ca 24 ångvisslor som öppnades med hjälp av ett klaviatur på 2 oktaver.
sen var det en kille som satte sej o spela lite då o då....samtidigt som det sprutade ut ånga ur visslorna.
det var som i den här gamla musse pigg filmen med flodångaren..

HJursomhelst så var det nog ett väldigt unikt instrument...

Båten finns fortfarande kvar tror jag ....farsan har varit maskinist på den senaste åren då o då..

ska se om jag kan hitta bilder.

hittade faktiskt denna bilden på ångorgeln..

Ursprungligen av peter80:

De brukade ha som grej att koppla in sin ångorgel....
det gick väl rör från ångpannan som i sin tur gick till orgeln som hade ca 24 ångvisslor som öppnades med hjälp av ett klaviatur på 2 oktaver.
sen var det en kille som satte sej o spela lite då o då....samtidigt som det sprutade ut ånga ur visslorna.
det var som i den här gamla musse pigg filmen med flodångaren..

Det är en Calliope (vet inte om det heter så på svenska eller om det kallas ångorgel istället). Populärt på amerikanska ångbåtar när de användes.

Vissa kan tydligen höras på ett par kilometers håll...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-05 19:40

Se där!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-08-06 12:37

Påminner mig om en idé jag skulle vilja genomföra: Att bygga en rytmmaskin som är dieseldriven, med stora slagborrar och pressar och andra grejor som kan styras via midi, alternativt via en mekanisk sequencer

1
Bevaka tråden