Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PPG wave 2.x

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-08-05 22:58

är det någon som har koll på hur många det finns ute i världen ? priser?

har bara haft (o)turen att använda mjukvaran steinberg släppte en gång i tiden.
PPG känns lite som en ouppnålig dröm för mig. men om jag någon gång skulle testa en sådan
i verkligheten raseras troligtvis drömmarna och där kommer jag att ligga och snyfta om natten...

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-08-05 23:08

Om du bara vill ha samplingarna så finns de som wav här: http://www.ppg.synth.net/waveterm/wt_lib.shtml

Själv laddade jag hem dem av en slump idag och lekte med tillsammans med Simpler. Många av samplingarna är väldigt bra, men de är rätt så korta. Vet inte om det är något som uppstår när simpler importerar dem eller ej. Helt vrdelösa är de dock inte.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-08-05 23:12

clase - skall kolla igenom samplingarna. dock är jag mer intresserad av "the real thing".
vet att abletons ägare har en. men som sagt. det är en dröm som jag troligtvis aldrig kommer att
förverkliga. om jag inte får gott om pengar och köpt en MD först

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-08-05 23:20

Att köpa en MD låter faktiskt roligare. Då får du nästan en idenntisk rigg som mig. Kör med Machinedrum, Monomachine och Ableton i stort sett och man gör grymma grejer med de tre prylarna helt klart.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-08-05 23:25

Tänkte skramla ihop till hela elektrons katalog. divigt om man hade både vanliga MD och deras UW version insåg till slut (nästan efter misshandel från en kompis) att sidstation skall man inte sälja.

ableton fastnade jag för redan i version 2.1 men att uppdatera till 6:an får jag vänta med. nu skall jag lära mig monomachine. har drömt mardrömmar i 3-4 nätter nu om att min mono skall brinna upp det första den gör när jag skall använda den...

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-08-05 23:56

Har faktiskt haft hela deras katalog, men sålde min sidstation rätt nyligen. Föredrar Monomachine mera.

Faktum är att min Monomachine brann faktiskt upp när jag kopplade in den första gången. Det var det enda exemplaret som det har hänt något liknande med, och jag fick naturligtvis en ny när jag knallade iväg till deras kontor. Så om man kan sin sannolikhetslära enligt Tage Danielsson (sannolikheten och Harrisburg) så kan du sova gott om nätterna utan mardrömmar.

Ursprungligen av leere:

har drömt mardrömmar i 3-4 nätter nu om att min mono skall brinna upp det första den gör när jag skall använda den...

Ursprungligen av Clase:

Faktum är att min Monomachine brann faktiskt upp när jag kopplade in den första gången.

Jag kan inte uttala mig om en gammal PPG Wave´s hållbarhet, men om du är ute efter den typen av ljud så finns ju Waldorf Microwave. Den är ju dessutom i rakt nedstigande led släkt med PPG. Själv har jag en Microwave XT och den liksom bara skriker "TANGERINE DREAM" när man spelar på den. Just detta tyska band baserade mycket av sitt sound på just PPG-syntarna. Det finns en demosnutt på Microwave XT i något inlägg. Använd sökfunktionen så hittar du det nog.

Jepp. Släng ett öra på Microwave om du får en chans. Den första Microwaven hade dessutom analoga filter, precis som PPG Wave. De är lite sällsynta nuförtiden, men du bör kunna hitta en billigt om du letar. Jag har också en Microwave XT och den låter helt fantastiskt, men mindre PPG än de tidigare Microwave-modellerna.

Här är länken med ljud från en Microwave XT: http://forsell.mine.nu/musik/waldorf_xt.mp3

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-08-06 12:34

Skillnaden mellan Microwave och PPG är som natt och dag. Hadde nyligen en PPG inne för restauration och den låter väldigt annorlunda mot Waldorfs alla versioner. Priserna på PPG beror helt på hur hipt det är att äga en sådan för tillfället. Ibland går de för rekordlåga priser och ibland över 10 000 lite beroende på marknaden och version på PPG:n. Om du promt vill ha en PPG Wave leta efter en 2.2 eller 2.3 jag har för mig att 2.0 är omidifierbar.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-08-06 13:46

deadbeat: håller med. som om inte det skulle göra mig tilräcklgt nervös

SynthX: det är 2.3 jag är sugen på. någon gång i framtiden. däremot hade jag väl inte tänkt att moda den. bara renovera den och sen gå loss med den...

1
Bevaka tråden