Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa samplern för livebruk (klaviatur)

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-06 22:02

Hej

Skulle vilja börja använda en sampler live så jag kan få in alla mina goa ljud som jag gör med analogsyntar live, samt med alla goa effekter. De e så krångligt med min nordlead jag har nu eftersom den inte har inbyggda effekter. Jag vill ha den i keyboardvariant också så jag slipper dra en massa midisladdar och så. Mina krav är:

- Extremt stabil
- Bra effekter (delay, reverb, dist)
- Minst 4 slotar för ljud i varje "performance" som jag kommer åt snabbt å enkelt typ som på nordleaden

Några tips?
Jony

Det finns inte så många keyboardsamplers med de egenskaper du söker. Du kanske ska kolla på någon synth/sampler/workstation-variant? Typ Korg Triton, Roland Fantom eller Yamaha EX7? Eller fundera på keyboard+racksampler?

Hade kikat på Fantom helt klart. Inga billiga prylar dock.

Eller köp min EX7

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-06 23:48

Köp lite effektpedaler till din Nordlead så är du hemma. Att försöka sampla syntljud så det blir bra är så tidsödande att du kommer ångra dig direkt.

Har för mig att Jarre använder en Roland DJ-70 för livebruk. Det kanske inte är världens modernaste sampler i dag men den har lite roliga live features som ett "sctratchhjul" som du kan dra samplingar fram och tillbaka med. Sen har den ju klaviatur oxo. Men den saknar nog inbyggda effekter tror jag.

EMU har en klaviatursampler.. det är väl den närmsta jag kan komma på nu.

tillägg: Nu menade jag inte de gamla kult-burkarna.. e4k kanske den heter?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-07 12:31

Nya Triton TR61 med samplerexpansionen skulle ju kunna vara något! Någon som har arbetat med den som har åsikter om hur den funkar? Jag skulle nog kunna lägga upp alla ljud jag behöver till varje låt över de 5 oktaverna så slipper jag hålla på och switcha ljud! Coolt!

Fast då måste jag veta om detta funkar:
Säg att jag har ett "slingljud" på högra delen som ska spelas upp och ringa ut när jag slår an en tangent, typ attack på 0 och release på 10, och på vänstra halvan en pad med attack 5, sustain 10 och release 5. fattar någon hur jag menar? Kanske går att köra splittade ljud i samplerdelen, hur många splittar i så fall?

Citat:

Köp lite effektpedaler till din Nordlead så är du hemma. Att försöka sampla syntljud så det blir bra är så tidsödande att du kommer ångra dig direkt.

Det är inte så lätt att få nordleaden att låta som t.ex en Logan String Melody II, och det finns massa ljud jag skulle vilja kunna spela live som inte går på nordleaden. Sen är jag också sugen på att kunna lägga upp alla ljud jag vill använda över klaviaturen så jag slippr flippa ljud en massa i låtarna. De flesta ljuden är ändå av typen som jag bara slår an och sen ringer ljudet bara ut, det kan väl inte vara så knepigt?

Ursprungligen av Jony:

Nya Triton TR61 med samplerexpansionen skulle ju kunna vara något! Någon som har arbetat med den som har åsikter om hur den funkar? Jag skulle nog kunna lägga upp alla ljud jag behöver till varje låt över de 5 oktaverna så slipper jag hålla på och switcha ljud! Coolt!

Vi har en Triton Rack i vårt band. En Fantom Rack också. Jag har inte själv jobbat med dem särskilt mycket, men båda två är väldigt krångliga att sampla med. Särskilt Triton som har världens muppigaste filsystem och en ännu muppigare bruksanvisning. Ska du sampla själv så undersök noga hur det går till och om man kan editera i datorn för att sedan lägga över samplingarna, så du slipper mecka så mycket.

Däremot låter bägge maskinerna väldigt bra som de är. Med Vintage-expansion kanske du inte behöver sampla alls. Stråkmaskiner och analogsynthljud finns i långa banor på de korten.

Men nu när jag tänker efter så kanske Roland V-Synth egentligen passar bättre? PF här på forat har haft en sådan. Den är dock sällsynt på beg.marknaden och ganska dyr.

1
Bevaka tråden