Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på senaste digitala musiktekniken/siten/programvaran?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-08-07 13:55

Jag ska hålla en kort presentation om vad som helst, bara det har ett digitalt gränssnitt och är coolt och gärna har ett nyhetsvärde. Eftersom jag har syntar och musik som intresse tänkte jag att det vore intressant att hitta något spännande att presentera inom digital musik. Mina kriterier är följande:

  1. Coolt

  2. Nytt

  3. Annorlunda

  4. Praktiskt användbart

  5. Snyggt

Målgruppen är väl bevandrade inom digital teknik (framför allt webbaserad teknik) men kan inte mer än någon annan om just musik och digitala verktyg/program/siter fokuserade kring musik. Det behöver således inte vara fokuserat på musikproduktion utan kan lika gärna vara något som har med musikkonsumtion att göra.

Har du något uppslag så posta det gärna här eller skicka ett meddelande till mig privat. Jag tänker mig att det t.ex. kan vara något sorts nytt (fysiskt) gränssnitt för musikskapande eller varför inte ett nytt sätt att arbeta med musik genom digitala tjänster (on-line kollaboration). Eller något helt annat.

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-08-07 13:57

Den där häftiga touchscreenplattan som man kunde använda 10 fingrar samtidigt på kanske? Kommer inte ihåg vad den heter nu tyvärr, men frän är den

  • Oregistrerad
  • 2006-08-07 14:01
Ursprungligen av Arete:

Den där häftiga touchscreenplattan som man kunde använda 10 fingrar samtidigt på kanske? Kommer inte ihåg vad den heter nu tyvärr, men frän är den

Jag tänkte på den också när jag skrev detta (och har inte heller någon länk) men då skulle man ju gärna vilja ha en sådan med sig och demonstrera den live. Tror inte att jag hinner ordna det till nästa måndag; om det ens går.

Om det är någon på listan som sitter på ett företag som har lite coola prylar och skulle vilja låna ut något intressant så är jag idel öra! Se det som gratis marknadsföring till en grupp tech-freaks.

Ursprungligen av Arete:

Den där häftiga touchscreenplattan som man kunde använda 10 fingrar samtidigt på kanske? Kommer inte ihåg vad den heter nu tyvärr, men frän är den

FTIR touch sensing?

Annars finns ju Yamaha Tenori-On och Jazzmutant Lemur. Bloggarna createdigitalmusic, Pixelsumo och we make money not art har skrivit om en hel del liknande saker också, och så finns allt man kan hitta hos de mer eller mindre galna akademikerna hos NIME.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-07 14:21

Ipod faller på att det är gammalt (alla har en).

Ett exempel på något som jag tycker är intressant är Music Genome Project och deras site Pandora (http://www.pandora.com/) där man börjar med att ange en låt eller artist som man gillar och sedan letar siten automatiskt fram andra låtar med ett liknande sound.

Ursprungligen av Thomas Kahn:

Ipod faller på att det är gammalt (alla har en).

Ett exempel på något som jag tycker är intressant är Music Genome Project och deras site Pandora (http://www.pandora.com/) där man börjar med att ange en låt eller artist som man gillar och sedan letar siten automatiskt fram andra låtar med ett liknande sound.

Ok, då är jag helt ute och cyklar! (gillar genome project!)

Tack!

Mvh

(plockade bort mitt förra inlägg)

  • Medlem
  • 2006-08-07 14:45

Jag tycker http://last.fm är klart bättre än Pandora, ger en bättre helhetsbild av musik som folk gillar. Teorin är "om Peller gillar Abba och Ace of Base så borde Olle som också gillar Abba nog kunna tycka om Ace of Base", om man skall ta det kortfattat.

Det intressanta i det hela är att jag som musikkonsument får bra rekommendationer på musik som andra med liknande musiksmak lyssnar på. Detta utan att någon utanstående behöver klassificera musik enligt mer eller mindre udda begrepp (se Pandora). Metoden är välbeprövad (http://movielens.umn.edu/ för samma sak med film) och ger bra resultat.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-08-07 14:55

Ja last.fm är ju faktiskt rätt fint (movielens också för den delen).

1
Bevaka tråden