Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

jupiter8

Tråden skapades och har fått 142 svar. Det senaste inlägget skrevs .

tänkte skaffa en. nån som vet nåt om olika versioner man skall passa sig för etc eller kan peka mig till nån bra site.
eller om nån vill sälja en

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-08 20:43

Amino kan nog allt som är värt att veta om JP8. Hoppas han dyker upp... men vänta nu, är det inte ni som känner varann, eller blandar jag ihop...?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-08 21:21

Heh, som flera redan påpekat, ställ dig i kön... vi är ett gäng på minst 4 pers bara här på 99:an som scannar alla annonser 6 gånger om dagen och alla vill givetvis fynda...

Jag har inte sett någon till salu till något rimligt pris på flera år.

Det finns lite olika revisioner av JP-8:an. Dels med 12-bitars DAC, dels med 14-bitars. Ingen direkt ljudskillnad mellan dem vad jag har hört(inte med mina öron, av folk...). Det finns också med eller utan DCB. DCB var som bekant Rolands digitala gränssnitt innan MIDI fanns. Det finns DCB<->MIDI lådor. De flesta med 14-bitars DAC har DCB, men inte riktigt alla...

Om du tänker stoppa in Encore-MIDI i den spelar det ingen som helst roll det jag skrivit ovan. Om den däremot har DCB så kan man köra med en MIDI<->DCB-låda i stället för att stoppa in ett MIDI-kit.

Vad kan man räkna med i pris på en sådan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-08 22:12
Ursprungligen av Airwolf:

Vad kan man räkna med i pris på en sådan?

Om du har en till salu så max 6-8kkr om den är i riktigt bra skick, PM:a mig så kanske jag är intresserad...

Närå, jag har sett dem utannonserade för 20-25kkr vilket är aldeles för mycket tycker jag. Vettigt pris är upp till 15kkr ungefär. Observera att pris på saker har starka känslomässiga kopplingar...

Ursprungligen av Frebrik:

Närå, jag har sett dem utannonserade för 20-25kkr vilket är aldeles för mycket tycker jag. Vettigt pris är upp till 15kkr ungefär. Observera att pris på saker har starka känslomässiga kopplingar,,,

Hmm, aningen dyrt jo :hmmm: ...hade tänkt 14-15 tusingar för en. Kanske blir en Jupiter 6 i stället då en vacker dag...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-08 22:28

Huruvida det är 12- eller 14-bitars DAC har bara med autotune-funktionen att göra. Somliga påstår att JP-8:or med 12-bitars DAC låter bättre, men det är bara trams. De med 14-bitars har en autotune som stämmer exaktare och direkt efter man stämt en JP-8 låter den lite stel. Väntar man dock fem minuter så har de "rättat till sig" och alla låter nog mer eller mindre likadant då. Sedan håller de sig oftast också bra länge utan att man behöver trycka på autotune igen.

Det såldes en JP-8 i mycket fint skick i Malmö i våras för 14 kkr. Internationellt brukar jag följa dem och där ligger de i snitt på drygt 20 kkr. Så mycket brukar de inte kosta i Sverige, men 14 kkr är nog några tusenlappar under normalpriset.

Man bör vara noggrann med att JP-8:an fungerar som den skall. Framför allt skall den gå att stämma. Det är inte direkt världens enklaste synth invändigt och den använder en hel del Rolandspecifika och andra gamla komponenter som inte är lätta att få tag på längre.

Ursprungligen av Airwolf:

Vad kan man räkna med i pris på en sådan?

20K +

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-08 23:46

Varför vill man ha just en JP-8?
Vad är det som gör den värd så mycket pengar?

Inte menat som provokation, utan som en stilla undran, har själv ingen aning om hur den låter, bara hur den ser ut... och utseendet är ju inte så tokigt iallafall

Ursprungligen av Bobbski:

Varför vill man ha just en JP-8?
Vad är det som gör den värd så mycket pengar?

Inte menat som provokation, utan som en stilla undran, har själv ingen aning om hur den låter, bara hur den ser ut... och utseendet är ju inte så tokigt iallafall

Snabba svaret: Den låter helt underbart! (Eller kan låta, beror vem som sitter bakom spakarna också).

Är den värd så mycket pengar? Nej! Är en Minimoog värd sitt pris? Nej!
Eller egentligen ja om man har så mycket pengar och verkligen behöver en.

Båda dessa är väldigt eftertraktade och det gör dem också dyra.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-08 23:58

Det var lite det jag undrade över, alltså om den verkligen låter så mycket bättre att den är värd priset jämfört med andra analogmaskiner, om man bortser från ovanlighetsfaktorn då.

Ursprungligen av Bobbski:

Det var lite det jag undrade över, alltså om den verkligen låter så mycket bättre att den är värd priset jämfört med andra analogmaskiner, om man bortser från ovanlighetsfaktorn då.

Tja. Än en gång är det ju "hur mycket" man vill ha en grej som styr priset lite. Eftersom efterfrågan på de "stora" gammla polysyntaran är större än utbudet så sticker priserna lite (milt sagt :rolleyes: ). Men över 20k har jag faktiskt aldrig sett en Juppe 8 för men det kanske ligger där i dag. Det som jag gillade med Juppe 8´an var att den var ruskigt bred. Man kan typ göra det mesta med den och få den att passa in överallt. Den har rolands "snällhet/snygghet" samt att den kan låta som en amerikansk synth typ OB eller SCI dvs lite råare och skitigare. Det är min personliga uppfattning om denna mytomspunna maskin. Kommer ihåg att jag gillade klaviaturen på den oxo.

  • Medlem
  • 2006-08-09 03:00

äh, köp en 106:a istället så har ni 17-22k över. då har ni råd att köpa cirka 244kg chips också!

nä, skämt åsido, det är säkert en finfin synth (jag har inte testat den, men har hört demos och den verkar bra) men den är på tok för dyr

(jag tycker att t ex nord lead 3 låter ganska så mycket bättre)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-09 09:12

Grejen är ju att Jupiter 8 har varit med på i princip alla plattor värda namnet under 80-talet, så det är ju en kvalitetsstämpel den har där. Och det är en fruktansvärt läcker synt både till utseende, handhavande och sound. Så den kommer ju alltid vara eftertraktad. Det är lite som alltid känns det som, ljudet kan man få från en massa andra håll, men det duger inte för folk. Super-budgetvarianten med hårdvara kanske kunde vara 2 st Oberheim Matrix 1000. Alternativt 2 st Bit 01. Eller något annat. T om 2 st MKS-50 tror jag skulle lura de flesta. Fast det faller på oscillatorsynken där. Och två MKS-70 blir overkill. Äsch, lika bra att ta en MKS-80... och så är man snart där ändå.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-28 10:14
Ursprungligen av PF:

Grejen är ju att Jupiter 8 har varit med på i princip alla plattor värda namnet under 80-talet, så det är ju en kvalitetsstämpel den har där.

eller inte...

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

  • Medlem
  • 2006-10-31 15:41

Kom precis in på kontoret efter att ha provspelat en Jupiter8 som jag blivit erbjuden att köpa!

Jösses sicken besvikelse!!!!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-21 19:28

sen har den ju ganska rappa envelopes också.. samma som i juno-6 om jag inte minns fel.

  • Medlem
  • 2006-10-22 12:12

Lyssnade precis på en Jupiter8 demo

Den låter precis som mina gamla juno60´s. Visst att de säkert är närbesläktade, men vad får man för 10-12000:- extra?

Någon som äger en jupiter 8 kanske kan göra en demo för en som suktar men aldrig haft läge att provspela en;)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-22 15:16

Grovt sett: Juno 60 har en choruseffekt. Jupiter 8 riktade sig mer till studio- och livemusiker, och där visste Roland att man lade på effekter externt. Och Roland ville ju också sälja sina chorusmaskiner till dem. Så "out of the box" låter Jupiter 8 och Juno 60 ganska likt just för att Juno har ett chorus - och Jupiter saknar det men har en extra oscillator. Jupiter kan göra oscillatorsynk och kan spela två olika ljud samtidigt. På varann om så önskas. På så vis kan man göra väldigt komplexa patcher. Jupiter har helt analoga oscillatorer, Juno har digitalstyrda analoga oscillatorer. En skillnad i pris men också en skillnad i klang. Amino gjorde en jättefin JP8-demo för några år sedan, han kanske kan lägga upp den igen? Annars ska det finnas bra sånt här på nätet, Bluesynths kanske?

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2006-10-22 18:06

Jag har en trudelutt liggandes i datorn. Den klinkade jag ihop med enbart JP8 som ljudalstrare.
Jag har ingenstans att lägga upp den dock. Kan någon hosta den?

  • Medlem
  • 2006-10-22 18:17

yousendit.com?

jag skulle kunna ha hostat (höustat, inte *host*-at ) om inte min server var så knäpp. får fixa den..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-22 19:18

Host=värd. To host (a file on the internet)=härbärgera, erbjuda, lägga upp?

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-10-22 23:31

hur mycket av låten är juppen?

tror precis jag blev kär

*tokdiggar* Snyggt!

...fast bara för vara lite dryg måste jag nog säga att jag tror att en del av ljuden går att få till i en Juno 6/60.

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2006-10-22 23:41

Allt i låten är JP8. Inget samplat, utan hederlig multitracking.
Jag tycker nog att JP8 och Juno60 är mer olika än lika i soundet.

Tyvärr sålde jag den för ett par år sedan. Shit vad jag ångrar mig.
Skall absolut skaffa mig en igen.

  • Medlem
  • 2006-10-22 23:47

Tack för demon Mec. Känns som JP8 ser häftigare ur/har mer kultstatus än den låter.

*hukar mig*

Ursprungligen av mec:

Tyvärr sålde jag den för ett par år sedan. Shit vad jag ångrar mig.
Skall absolut skaffa mig en igen.

Kan inget annat än att hålla med. Det är nog den enda synth jag ångrar att jag sålde. Underbar maskin.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-24 14:21
Ursprungligen av mec:

Allt i låten är JP8. Inget samplat, utan hederlig multitracking.
Jag tycker nog att JP8 och Juno60 är mer olika än lika i soundet.

Tyvärr sålde jag den för ett par år sedan. Shit vad jag ångrar mig.
Skall absolut skaffa mig en igen.

Wow mycket skön låt!! Me like! Nästan lite Fade To Grey med Visage. Några av mina favvo ljud på min JP8 är att köra Unison och panorera ut ljudet något eller fullt ut... blir lixom inte lika fett. Funkar tokbra på lead/stråkar och basljud. Bassarna blir tok tunga.

Mvh
Demokid

Bevaka tråden