Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

jupiter8

Tråden skapades och har fått 142 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2006-11-04 07:22

steve: Grattis!

Jag ska köpa pizza nu. Kanske äter jag den, vi får se. Gratta mig, det har jag verkligen förtjänat.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-04 13:30
Ursprungligen av sisältää:

Kom igen nu då! Låt oss säga att jag betalade massvis för den och alla världen stjärnor har ätit pizza genom åren. Jag förväntar mig granna gratulationer..

Rub it in..

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

Vafan.. här han man gått köpt något som kommer att mögla bort i kylskåpet men inte ett "grattis" så långt ögat når.

Don: Du är bara avundsjuk. Typiskt svenskt.

  • Medlem
  • 2006-11-04 13:44

Måste säga att jag är mer än duktigt trött på alla som anser att man måste posta musik, bara för att man har vissa prylar?

Ärligt talat, jag (och mina öron) skulle vara jätteglad om en del lät bli att posta sin alster! Nu slipper ni i alla fall lyssna på mitt! Tro det eller ej, jag snickrar ihop en del saker, men anser inte att världen blir lyckligare av att jag postar dem här.

Borde kanske hålla tyst om vad man har/avyttrar och hur man resonerar runt instrument. Men då detta är ett forum som kanske mer kretsar runt tekninken mer än själva skapandeprocessen så låt alla vara/göra som de vill!

Sen verkar det som om den som sitter med moderna prylar/datormusiserar skall vara mer musikaliskt/kunnig inom spelandets konskt än vissa andra?

Ville bara ventilera lite!

Steve (gearjunkie)

(Vill påpeka att min sarkasmorgie ovan inte är riktad mod steve på något vis.. trist för humorn att behöva klargöra det men jag vill inte missuppfattas.)

Personligen har jag ingenting emot folk som samlar på musikprylar, varesig de kommer till bruk eller inte. Det som stör mig är folk som samlar och gnäller över platsbrist (osv). Jag stör mig också på folk som gratulerar varenda syntköp. Det är liksom helt absurt. Slutligen är det lätt att se ner på de som drar till med "den svenska avundsjukan" så fort som man ifrågasätter dyra investeringar.

Edit: Varje gång någon yttrar "..fast den låter ju inte som en riktig 303:a" får jag blodsmak i munnen.

Ursprungligen av sisältää:

Slutligen är det lätt att se ner på de som drar till med "den svenska avundsjukan" så fort som man ifrågasätter dyra investeringar.

Ja, över huvud taget alla yttranden som innehåller "typiskt svenskt" irriterar mig. Inte så att jag upphöjer den svenska kulturen över alla andra eller så, men jag ställer mig alltid frågan om det finns några faktiska belägg för dessa påståenden eller om det bara är bekvämt att dra till med det något trendiga sättet (tycks det mig) att visa missnöje mot ett visst beteende.

Ursprungligen av plastocid:

Ja, över huvud taget alla yttranden som innehåller "typiskt svenskt" irriterar mig. Inte så att jag upphöjer den svenska kulturen över alla andra eller så, men jag ställer mig alltid frågan om det finns några faktiska belägg för dessa påståenden eller om det bara är bekvämt att dra till med det något trendiga sättet (tycks det mig) att visa missnöje mot ett visst beteende.

Tack! Äntligen en som också vill ha klarhet kring detta absurda!

GB: Vad är typiskt svenskt med det? Utveckla och jämför gärna med hur det skiljer sig mot andra länder.

Ursprungligen av sisältää:

Personligen har jag ingenting emot folk som samlar på musikprylar, varesig de kommer till bruk eller inte. Det som stör mig är folk som samlar och gnäller över platsbrist (osv). Jag stör mig också på folk som gratulerar varenda syntköp. Det är liksom helt absurt. Slutligen är det lätt att se ner på de som drar till med "den svenska avundsjukan" så fort som man ifrågasätter dyra investeringar.

Edit: Varje gång någon yttrar "..fast den låter ju inte som en riktig 303:a" får jag blodsmak i munnen.

Att hålla på att störa sig på folk som gratulerar andra låter typiskt svenskt ala Jante.
Kan man inte få glädja sig åt andra?

Sen så får du faktiskt erkänna att det är en stor skillnad mellan en Jupiter 8 och en pizza.
En pizza är något betydligt mer vanligt...

Du ser ner och stör dig på folk. Tråkig attityd. (störa sig på folk kan jag förstå men ändå)

  • Oregistrerad
  • 2006-11-04 17:46

HOHOHO

steve, du har dragit igång en lavin här, hoppas lurarna sitter tätt på huvudet...

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-04 18:20
Citat:

Ärligt talat, jag (och mina öron) skulle vara jätteglad om en del lät bli att posta sin alster!

Det där är ett ställningstagande som känns väldigt långt ifrån känslan jag ville uppnå med 99musik faktiskt. Jag uppmuntrar iaf till postning av alster. Tycker det är beklagligt med den där typen av uttalanden. Du tålde inte Global Motions lilla försök till peptalk och därför måste du dissa en hel grupp av glada hemstudiomusiker? Ett svagt och ickespecifikt uttalande som bara sårar utan att tillföra någonting.

  • Medlem
  • 2006-11-04 21:09
Ursprungligen av PF:

Det där är ett ställningstagande som känns väldigt långt ifrån känslan jag ville uppnå med 99musik faktiskt. Jag uppmuntrar iaf till postning av alster. Tycker det är beklagligt med den där typen av uttalanden. Du tålde inte Global Motions lilla försök till peptalk och därför måste du dissa en hel grupp av glada hemstudiomusiker? Ett svagt och ickespecifikt uttalande som bara sårar utan att tillföra någonting.

Det var absolut inte riktat mot Global Motion:confused:

Snarare att jag ledsnat på eviga påhopp/peptalk, som om jag vore en lägre stående indivit/miffo/kuf för att jag inte postar något musikstycke på 99an?

Dessutom måste jag säga att jag önskar att jag inte lyssnat på en del skit, men det är ju samma om man sätter på radion;)

Däremot så har jag blivit oerhört positivt överraskad många gånger, dock så tycker jag merparten av de som gör för mig intresant musik postar den alltför sällan. och vice versa!

Så man ska grattas varje gång man köper något ovanligt (tveksamt om jupiter8 verkligen är så ovanliga.. annonserar jag ut att jag köper en för 30 000 så lär det inte vara något problem att få tag på ett exemplar inom ett par dagar) Håller man på sådär så betyder ju "grattis" ingenting efter ett tag. I linje med det borde jag hyllas för mitt pizzaköp.

Ursprungligen av sisältää:

Så man ska grattas varje gång man köper något ovanligt (tveksamt om jupiter8 verkligen är så ovanliga.. annonserar jag ut att jag köper en för 30 000 så lär det inte vara något problem att få tag på ett exemplar inom ett par dagar) Håller man på sådär så betyder ju "grattis" ingenting efter ett tag. I linje med det borde jag hyllas för mitt pizzaköp.

Svar: Ja. (enligt mig)

Om du och mikaela skaffar barn ska man säga grattis då? Finns folk som har 12 barn så det är ju inget ovanligt med det. (ifs väldigt grov jämförelse)

Eller hur är det med födelsedagar och namndagar finns ju folk över 100 år och många med samma namn. Inget att gratulera.

Tycker det osar rejält med jante/pessimism/bitterhet.

Men jag accepterar din åsikt och att vi ser väldigt olika på saker och ting.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-04 19:22

Personligen tycker jag det är mer obehagligt med alla brats som springer runt och sprutar dyr champagne omkring sig och bör dyra kläder som blir förstörda dessutom.

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

Ursprungligen av Don:

Personligen tycker jag det är mer obehagligt med alla brats som springer runt och sprutar dyr champagne omkring sig och bör dyra kläder som blir förstörda dessutom.

Precis, köp en synth istället!!!

Har ni slutat snacka Jupiter-8 nu? Ville inte Steve posta någon musik här så får han väl låta bli. Vill han köpa en Jupiter-8 och bara ha den som fotpall så är det väl hans ensak. Jag är helt oförstående till vissas sätt att resonera. Hade jag haft en massa pengar så kan jag lova att jag köpt en massa syntar bara för att reta upp somliga här. Det kan ni ge er fan på.

Grattis Steve!

Födelsedagar och namnsdagar har jag aldrig firat (vilken överraskning, va? ). Fast när fan blir gammal och sådär.. jag har börjat mjukna. Igår fyllde min sambo år och jag köpte faktiskt något till henne. :eek:

För mig har det aldrig handlat om bitterhet. Jag tycker att man ska ta hand om varandra året runt, inte bara vissa dagar. Vidare gillar jag att gratta goda insatser.. inte inköp för köpandet skull. Osar det jantelag?

Ursprungligen av sisältää:

Födelsedagar och namnsdagar har jag aldrig firat (vilken överraskning, va? ). Fast när fan blir gammal och sådär.. jag har börjat mjukna. Igår fyllde min sambo år och jag köpte faktiskt något till henne. :eek:

För mig har det aldrig handlat om bitterhet. Jag tycker att man ska ta hand om varandra året runt, inte bara vissa dagar. Vidare gillar jag att gratta goda insatser.. inte inköp för köpandet skull. Osar det jantelag?

Det var inte det intrycket jag fick innan. Tycker det är en riktigt bra inställning att man ska ta hand om varrandra året runt.

Inköp för köpandes skull? Vi har som bekannt väldigt olika syn på saker och ting.
En Jupiter 8 är inte en "sak". Det är ett levande instrument med själ enligt mig.
Sedan är det ett instrument med histrorisk status. Skulle tycka det skulle vara lika mäktigt att ha en Jupiter 8 som att få träffa någon historisk person.
(nu kommer jag väl bli hånad av halva 99an efter detta utal men så tycker jag)

Mvh
GM -Som tycker det luktar betydligt mindre jante nu

  • Medlem
  • 2006-11-04 21:04
Ursprungligen av GlobalMotion:

Inköp för köpandes skull? Vi har som bekannt väldigt olika syn på saker och ting.
En Jupiter 8 är inte en "sak". Det är ett levande instrument med själ enligt mig.
Sedan är det ett instrument med histrorisk status. Skulle tycka det skulle vara lika mäktigt att ha en Jupiter 8 som att få träffa någon historisk person.
(nu kommer jag väl bli hånad av halva 99an efter detta utal men så tycker jag)

Mvh
GM -Som tycker det luktar betydligt mindre jante nu

Håller med där! för mig är JP8 en stor del historia och respekt! Därav mitt dissande efter provspelning. Hade större förväntningar än den levererade Hade samma känsla när jag provade DX7 förstå gången och insåg att den inte lät prophet:p Men både JP8 och DX7 kräver en djupdykning för att uppnå full potential. Men lyckan kan bli så där magiskt underbar som tidigare idag när jag plötsligt kranat fram Forever Young padset:)

Steve (80tals kid)

Jag håller med Para.
Grattis Steve

Personligen ser jag jupiter8 som en pryl, inget annat. Fast jag har ju ingen relation till den heller. Jag började gilla musik först på 90-talet och syntar först på 00-talet. Det förklarar väl en del.

Ursprungligen av GlobalMotion:

(nu kommer jag väl bli hånad av halva 99an efter detta utal men så tycker jag.

Jag tycker att det är fint att du sticker ut hakan sådär. Mer sådant!

Äh! Jag har inte heller postat något från min musik här. För mig är 99:an främst en plats att diskutera synthnörderi och musik på.

Fast fan vet om man inte ska slänga upp lite musik här...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-04 22:23

Barf !

Grattis till köpet Steve ! Och till den kommande godbiten !!

Testade en Matrix-12 idag och priset mina vänner, var inte i paritet med soundet

En magnifik pjäs är det dock men det är ju oxå en Andromeda.

L

  • Medlem
  • 2006-11-05 01:50

Jag gratulerar för att steve äntligen har fått tag på något han velat ha länge. Dessutom är jag nyfiken på vilken sorts musik steve gör (Toto-covers med extra allt? ), men vill han inte posta något så får det vara så.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-05 01:57

Antagligen ska du vara glad att du slipper höra det jgb...

OBS!! Detta meddelande kan innehålla stora mängder ironi och bör inte tas på allvar, känsliga människor varnas härmed och ev. klagan kan lämnas till slash@dev.null

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

Jag tycker att Steve kan ta lite bilder på sin Jupiter 8 där man en gång för alla får se att den är mörkgrå och inte svart. På alla kända bilder av Jupiter-8 (utom en bild i tidningen Okej från 1986 där en långhårig Alphaville-snubbe står och pillar på den) ser den svart ut.

  • Medlem
  • 2006-11-08 09:35
Ursprungligen av Real Parakeet:

Jag tycker att Steve kan ta lite bilder på sin Jupiter 8 där man en gång för alla får se att den är mörkgrå och inte svart. På alla kända bilder av Jupiter-8 (utom en bild i tidningen Okej från 1986 där en långhårig Alphaville-snubbe står och pillar på den) ser den svart ut.

e den inte svart:D

  • Medlem
  • 2006-11-08 09:37

Blev förvånad över hur jäkla bra basljud man kan krana ur jupitern! Funderar på att spela in lite olika ljudexempel på jupitern med och utan effekter. Det saknar jag själv när man googlar nätet!

Bevaka tråden