Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SY99/77/TG77 dreammachines

Tråden skapades och har fått 68 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-04 15:00

Hej på er!
Ny 99:a här
Hängde en del på SAS för många år sedan, men började göra musik istället, hehe.

Såg att SY99:or, TG77 or etc säljes billigt på Vendolin etc.
Vill bara säga för de ännu icke invigda att om man kombinerar en av dessa med en bra editor så har man en av världens mest avancerade syntheziser, fortfarande än idag.
Särskilt SY99 som har högre ljudkvalitet och RAM för egna samples.

Satt häromdagen och jobbade med ett intro för skivan.
Med lite omsorg eller ofta av ren slump så formligen väller det otroligt avancerade dynamiska metalliska och organiska ljud ut ur 99:an.

Ingen annan synth jag testat gör det så lätt att få fram de där organiska varma men men pendlande till råa väsande, distade elaka ljuden som låter som de är plockade från Depeche Modes Ultra eller Nine inch nails skivor.

Har man 8 operatorer som modulerar varandra med loopbara envelopes och sedan tar det gånger 2 och modulerar hela den skiten med en samplad gitarr så pratar vi avancerad ljudkonst!

Man behöver inte ha tid eller tålamod heller, ofta blir det sanlösa ljud bara genom att man gör "fel".

Lekte med tanken att lägga in moogen under för extra djup och värme men bisarrt nog så är SY99 i AFM läge fruktansvärt basig och varm men tight i botten. Så moogen behövdes inte.

Av runt 50 ägda synthar så är SY99:an min absoluta icke analoga favorit!
TG77 eller SY77 är i princip nästan lika grymma, men 99:ans effekter är mycket bättre, sen har den ju sample ram med om man orkar mecka med sådant!

KÖP

Håller med. SY77/99/TG77 är klart underskattade.

Nackdelen med FM är att det är väldigt mycket jobbigare att göra ljud än med andra former av syntes och det är lätt att man urartar i metalliskt kaos och det är inte alltid man vill ha såna ljud.

Men möjligheten att blanda samplingar med FM är skoj och definitivt underutnyttjat. Fast jag undrar om det i dagsläget inte är enklare att jobba med FM med tex en Nord Modular eller mjukvara, bara för att det ger bättre översikt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-04 16:19

FM och AFM med en massa operatorer som alla är anslagskänsliga var för sig och en massa enveloper är inte alls samma sak som FM på en Nord, Prophet etc även om det sounded är kul det med!
Men då blir det ju lätt metalliskt och statiskt.

Det läckra med SY77/99 är ju känsligheten när man spelar, hur ljudet byter karaktär fullständigt mellan varje anslagsnivå.
Så läckert med mjuk dist på med, jag kör genom min Mesa boogie rörstärkare ibland också

Sen som sagt, de kan vara hyfsat varma, varmare än min JX8P som jag hade bredvid innan.

Men jag håller med dig att de är bitches att programmera
Sounddivers SY77/99 editor är ju grym dock, man kan groveditera alla enveloperna på en gång och sedan finjustera efteråt. Suverän överblick.

Jag har väldigt sällan tid att sitta och programmera så mycket och älskar därför rattar men för de där fullständigt unika sjuka komplexa ljuden så kan det ju vara kul att dyka in lite, en stund i alla fall

Ursprungligen av theVOID:

Det läckra med SY77/99 är ju känsligheten när man spelar, hur ljudet byter karaktär fullständigt mellan varje anslagsnivå.
Så läckert med mjuk dist på med, jag kör genom min Mesa boogie rörstärkare ibland också

Man måste nog vara mer keyboardist än jag är för att riktigt uppskatta subtiliteterna i anslagskänslighet. Men jag har hört en inspelning där Sun Ra spelar DX7 och då förstår man verkligen varför den blev så populär som den blev bland klaviaturspelare. Många analogsyntar hade ju inte ens anslagskänslighet på den tiden.

Citat:

Sen som sagt, de kan vara hyfsat varma, varmare än min JX8P som jag hade bredvid innan.

Om man jobbar med effekter och snedställer operatorer mot varandra, japp. Men en JX8P tycker jag har en naturligare värme i ljudet.

Citat:

Jag har väldigt sällan tid att sitta och programmera så mycket och älskar därför rattar men för de där fullständigt unika sjuka komplexa ljuden så kan det ju vara kul att dyka in lite, en stund i alla fall

Jag tror jag har blivit bortskämd med mjukvara. Nu är iofs SY77&co de FM-syntar som är lättast att jobba med från fronten, men ändå.

Jag skulle vilja se en FM-synt med vettiga redigeringsmöjligheter, men det är väl knappast något som är särskilt kommersiellt gångbart. Fast alla som skaffat monomaskiner verkar gå loss på FM, så man ska kanske inte utesluta det.

Ursprungligen av false messiah:

Jag skulle vilja se en FM-synt med vettiga redigeringsmöjligheter, men det är väl knappast något som är särskilt kommersiellt gångbart. Fast alla som skaffat monomaskiner verkar gå loss på FM, så man ska kanske inte utesluta det.

Nord Lead 3

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-04 16:22

Såg att du menade Nord modular nu

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-09-04 16:40

<-

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-04 16:41

hehe

Nice bild!
Fattigmans fairlight

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-09-04 16:45

Jo, hur tusan kan man få tag i Sounddivers editor för PC till SY99:an idag, för den verkar ju inte att gå att köpa längre?
(Kanske straffbart att be om en kopia av någon snäll typ...)
Använder idag en freeware editor from www.fm-alive.com som är ganska ok. Fast lite knölig att jobba med.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-04 16:48

Sounddiver

Den finns med i vanliga Sounddiver 3.0!

Så hittar du den så är det grönt!

Kikade också efter Sounddiver häromdan, men det enda jag hittade var en riktigt vidrig piratsida. (att ta flera hundra kronor för att ladda ner cracks är riktigt jäkla lågt).

Borde vara lag på att nedlagda produkter blev GPL'ade automatiskt... Är ju inget kul läge för de som köpt produkten heller.

Citat:

Den finns med i vanliga Sounddiver 3.0!

Så hittar du den så är det grönt!

Det var ju just det....

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-09-04 16:53

Jo. Men det är ju det som är problemet. Verkar ju inte säljas nånstans länge.
Sedan finns ju den här:
http://cgi.ebay.com/YAMAHA-SY99-SOUND-EDITOR-LIBRARY_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ38091QQitemZ230022438450QQrdZ1
Fast vete tusan hur den funkar eller ser ut.

  • Medlem
  • 2006-09-04 19:30

Hade en SY77'a för länge sedan (första synthen). Idag ångrar jag att jag sålde den för att köpa en NL1, men då var jag grymt besviken på trummorna ("fjupp" när jag ville ha "BAMM") samt de dåliga effekterna som dessutom var felimplementerade så att man fick fasutsläckning. Men som sagt, det är bra synthar det där om man är villig att anstränga sig lite, dessutom har jag för mig att klaviaturet var skönt samt att den var polyfoniskt anslagskänslig??

Jag tänkte mig något mer avancerat än en begränsad 4op-fmsynt med enklare envelopes än DX7:an.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-04 22:49

Hehehe... enklare 4-op..

Yamaha CX5M är svaret.
Dessutom så kan man koppla in monitor.
Eller så kan man köra via ett tv-kort in i datorn. Smaksak.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-04 23:59

@false messiah: Nord Modular.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-05 00:19

Nord modular är ju fusk.. ska vara the real-thing.. en brusig OPL-krets från Yamaha
Billigare också!

kroffe: Been there, done that.

"Fast jag undrar om det i dagsläget inte är enklare att jobba med FM med tex en Nord Modular eller mjukvara, bara för att det ger bättre översikt."

Men det blir också ganska meckigt om man ska göra något som liknar SY77:s arkitektur. FM7 är väl det program som kommer närmast det jag vill ha, men det känns som att ge upp när jag har högvis av FM-möjligheter i både hård och mjuk form.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-05 00:34

Det är ju mer sport att editera FM med 2 raders display och ett suspekt menysystem påhittat av en påverkad japan(läs: Yamaha FM-synthar från 80-talet).

Casio VZ-10m(inte FM-syntes men snarlik + mer avancerad) har en bra editering annars. Semigrafisk eller vad man kan kalla den.

Ursprungligen av saddox:

Det är ju mer sport att editera FM med 2 raders display och ett suspekt menysystem påhittat av en påverkad japan(läs: Yamaha FM-synthar från 80-talet).

Det har sin charm det med. (Har en bank med TX81z-ljud som är ihopknåpade på det viset.) Men det går inte så fort, och jag börjar kanske bli mjäkig på gamla dar, men jag ägnar hellre 2 timmar åt att spela musik än åt att ändra operatorvolymer ett steg i taget. Ett.. steg.. i.. taget.. Vad tänkte de egentligen på hos Yamaha?

Citat:

Casio VZ-10m(inte FM-syntes men snarlik + mer avancerad) har en bra editering annars. Semigrafisk eller vad man kan kalla den.

Synd bara att den har så slöa menyer. Och den lider ännu mer av metallkras-syndromet, fast det är kanske bara jag som överanvände ringmodulationen på den. Men vem kan motstå 4 stycken ringmodulatorer per röst?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-05 00:48

VZ-10m: Ja, den är inte snabb men trevlig. Lätt att göra ljud som är skumma.

Det är förbenat synd att VZ:an inte har loopbara envelopes dock

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-05 09:29

Om ni vill höra lite av de skumma saker man kan göra med en SY99/77 så gå in på www.cdon.se , gå till musik, sen demo, och leta upp "the VOID". Lyssna på låten "The Imp"
Introt på nya skivan. Faktiskt 100% SY99 förutom percussion som kommer från en minimoog bla.

Det första ljudet i början är bara SY99, en nedtryckt tangent

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-09-06 11:42

Vill inte göra dig ledsen, men varken du eller avdelningen demo verkar finns med på cdon.

Annars så har jag vart sugen på en SY99 ett rätt bra tag faktiskt. Aldrig tyckt att de sett så snygga ut, och bristen på rattar har fått mig att rygga tillbaka. Väldigt stor skillnad på Monomachine i det avséendet faktiskt.

Ursprungligen av Clase:

Vill inte göra dig ledsen, men varken du eller avdelningen demo verkar finns med på cdon.

Nere i den gröna menyn till vänster. Direktlänk (fast det blir lite konstigt eftersom CDON använder frames).

Citat:

Annars så har jag vart sugen på en SY99 ett rätt bra tag faktiskt. Aldrig tyckt att de sett så snygga ut, och bristen på rattar har fått mig att rygga tillbaka. Väldigt stor skillnad på Monomachine i det avséendet faktiskt.

De flesta av Yamahas syntar pratar Sysex, så med en bra rattkontroller tror jag man kan lösa det problemet. Fast det hjälper inte mot det faktum att det är en jäkla massa inställningar för varje operator, envelope osv.

Ursprungligen av enapa:

Hoppas inte ni satt griller i huvet på mig nu, tror jag kommer göra för mycket oväsen med fler FMtyper i mitt hem...

Klart apan ska ha en FM-synt! Fast jag tror iofs att monolådan räcker rätt bra för dina ändamål, det brukar väl inte direkt vara realistiska epianon du använder.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-09-06 11:50

Hoppas inte ni satt griller i huvet på mig nu, tror jag kommer göra för mycket oväsen med fler FMtyper i mitt hem...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-06 12:14

Clase: va,skit snygg ju. Stor, tung,svart och fet.

TheVoid: bah,hittar inte låten, bara 3 st gitarrbaserade låtar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-06 12:52

Hej! Sorry allihop, tog visst bort låten, var ju bara ett intro, menlägger upp dn igen. nu!

The IMP

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-06 13:35

Var det är SY99 som EX5 utvecklades? Hur står det till med multimimbralitet och DSP hos SY99? EX5 har ju inte direkt så mycket att skryta med så sett, men jag älskar hur den låter och skulle gärna vilja ha två likadana till, om jag haft råd, men nu funderar jag på om en SY99 kunde vara ett bra komplement?

Bevaka tråden