Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SY99/77/TG77 dreammachines

Tråden skapades och har fått 68 svar. Det senaste inlägget skrevs .

PF... Korg plockade upp resterna av Prophet VS-gänget typ 1997 eller nått. Ungefär ett år efter, strax innen Kprg M1 släpptes, det köpte Yamaha en stor andel aktier i Korg. I alla fall enligt synthmuseum.com. Hur det ligger till idag vet jag inte. tyvärr kan jag inte komma på var jag läste historien om Korgs kassa filter i M1 och WS, men det hade med Yamaha att göra i alla fall. Nu behövde ju inte den historien vara sann, men jag ser ingen anledning till att det skall vara båg.

"hade 77:an verkligen bra filter??"
Jo, SY77 har rätt okej filter. Tror att man kan höra det i något av ljuden i DENNA FIL

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-09-08 23:27

Det där lät ju inte så pjåkigt faktiskt. gillade ljudet vid 8:08 ungefär.

Det måste vara något fel på min TG77, den låter inte alls så där snällt och åttiotaligt.

  • Medlem
  • 2006-09-09 01:17

Parakeet: En del snygga ljud, men jag tycker ändå inte att de visar något speciellt med filtret i 77:an, dvs. det sög Det man kan fråga sig är om filtret överhuvudtaget betydde något i FM-synthesens värld. Klart att det formade ljudet lite, men om man var Brian Eno sp kunde man ju i teorin programmera ett ljud meed exakt det frekvensinnehåll man eftersökte, eller? Ok, sorry om jag leker besserwisser

Nja, filtret kanske inte märks så mycket, men man kan ju se det som en extra funktion. Om man gör en bas så kan man ju dra upp resonansen lite och styra filtret med anslaget. Just resonansen kan ju vara lite svår att få till med en FM-synt. Skall se om jag orkar ratta till ett ljud där man hör filtret jobba. Jag har gjort en del omkopplingar i studion och har inte gjort ljud på min SY77 på flera år.

lrb: filter på fmsyntar kom sent, så det är nog därför det inte använts särskilt mycket. Men det är smidigt med ett lågpassfilter för att skära bort de värsta övertonerna.

Jag ska se om jag orkar lägga upp lite ljud där filtret får jobba lite mer. (Min TG77 har inte ens en midikabel inkopplad och står på golvet, annars hade det varit lätt.)

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-09-09 11:21

Här är en (lång) snutt med SY99 och endast "FM-ljud". Inte så mycke ös...men ändå...
På vissa ställe får det något kalla och stela filtret jobba lite. DX basar har jag inte tagit med. För dom vet nog alla hur dom låter vi det här laget...;)

SY99 FM pyssel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-09 15:48

MKt vackert!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-09 16:07

Kan inte nån lägga upp nått FM7 ljud så man får höra om det låter också.

Bevaka tråden