Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En TEMPO ratt. Spezial-spezial.

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett litet problem med mina dinkytoysinstrument - dom vill inte hålla takten.
Dels beror det på att temporattarna har lite korrosion och skit på kolbanorna, dels beror det på att dom är lite misshandlade och glappar en aning och till sist beror det på att dom är så små och har mikroskopiskt arbetsområde.

Den enklaste lösningen borde vara att skaffa fram en jättestor ratt med ett väldigt stort fysiskt arbetsområde och noll feltolerans, samt rätt värde för ändamålet. Då dyker problem 1 upp:

1: Var hittar man en sån pot, typ fysiklektion-i-aula-utan-overhead/kärnkraftverk -storlek? Den ska ju även arbeta i ett jättestort område 0-1k ohm kanske, för alla tempopotar har säkert inte samma värde.

Et annat litet problem är att jag vill inte förstöra originalratten eller dess funktion, men lösa problemet med en övergångskontakt som bryter upp banorna till originalpoten och använder hulkenpotens värde. Idén var att bygga in en neutrik kretskortsstereotelehona, som har tre tungor med brytande funktion - den borde väl funka va?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-10 23:20

Eller använd ReCycle!

För mycket jobb med sampling och test av kombinationer för att recycle ska vara kul. Jag använder redan recycle för att klippa upp vissa grejer, men det är SÅ mycket lättare att bara plugga in maskinen när man redan vet tempot och spela något ur luften som smälter ihop med det man redan håller på med. Förresten blir det ohållbart med kanske 15 maskiners autokomp i alla ackord som finns och hålla på att sampla av det. Dessutom försvinner lite själ när de klipps upp.

.....
20 GOTO POST #1.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-10 23:32

Ok

  • Oregistrerad
  • 2006-09-11 00:52
Ursprungligen av charliecrash:

Jag har ett litet problem med mina dinkytoysinstrument - dom vill inte hålla takten.
Dels beror det på att temporattarna har lite korrosion och skit på kolbanorna, dels beror det på att dom är lite misshandlade och glappar en aning och till sist beror det på att dom är så små och har mikroskopiskt arbetsområde.

Den enklaste lösningen borde vara att skaffa fram en jättestor ratt med ett väldigt stort fysiskt arbetsområde och noll feltolerans, samt rätt värde för ändamålet. Då dyker problem 1 upp:

1: Var hittar man en sån pot, typ fysiklektion-i-aula-utan-overhead/kärnkraftverk -storlek? Den ska ju även arbeta i ett jättestort område 0-1k ohm kanske, för alla tempopotar har säkert inte samma värde.

Et annat litet problem är att jag vill inte förstöra originalratten eller dess funktion, men lösa problemet med en övergångskontakt som bryter upp banorna till originalpoten och använder hulkenpotens värde. Idén var att bygga in en neutrik kretskortsstereotelehona, som har tre tungor med brytande funktion - den borde väl funka va?

Annars hade ju en dinkey toys autokompsamling till stylus RMX varit OHYGGLIGT porrigt!!

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-11 14:15

Bygg in sync-in istället. Enklare.
Skaffa ett oscilloscope och se var tempopulsen kommer ifrån

Hehe, enklare för vem? Men du säger ju något. Lyckan är trots allt att få plastburkarna att spela i takt med datorhelvetet.

För att förverkliga det där krävs ju en del hårdvara. Oscilloskop och en midi > synk burk, plus att jag inte ska schabbla bort mig på kretskorten. Vad kostar såna prylar? Kan man få oscilloskop som ratats av folk för för stor felmarginal?

Men kan man göra detta du säger utan att sabba den befintliga tempolösningen? Och hur vet jag om synkpulserna är kompatibla, eller går 4dubbelt så fort mot vad man förväntar sig? Är alla synkpulser av samma karaktär? Kan man helt sonika använda en synkburk till en 303'a t.ex för att styra en analog Yamaha PS-3?

Utbilda mig, jag är en bonnlurk på synkområdet.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-11 20:17

Tja.. jag har två oscilloscope. Ett kan jag avvara.. men det är en raritet med världens ballaste namn. Den som är intresserad kan ju PMa mig för mer info.

Allt är ju baserat på viss analys. Man måste ju veta hur det ser ut i kretsen runtomkring där man ska pilla samt hur signalerna ser ut. Nej, man kan oftast inte ta och koppla sync hit och dit men man kan ju se till att bygga converters mellan olika sync-varianter. Finns säkert någon här på forumet som har mer erfarenhet.

Hmmm, nu lät en analog jättepot plötsligt mer lockande igen. Jag är inte så haj på varken synk-konvertering eller kretskortsläsning.

Är det ingen som vet var man hittar stora exakta oljetröga pot'ar? Och vad är det vanligaste: Logaritmisk eller Linjär kurva?

Säg man väljer en pot med dubbelt så stort värde som snittet av dom jag letar upp i maskinerna. Med vilken pot-karakteristik får jag den jämnaste övergången?

Skulle nån sånhär funka? http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=2012622.htm

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-11 21:00

Jisses.. en var dyr sak det där du!

Linjär skulle jag ta

Testa med en billig!

Jaha.... kollade upp lite potar i själva maskinerna och tre av dom visade sig vara på 1MΩ.

Så stora värden kan man ju inte få på en 10-varvig precisionspot från elfa. Och om jag köper en billigare enkelvarvig så har jag ju 10-200 bpm på 300 graders rotation - det blir ju lika dåligt som originalet. Jag behöver ha kontroll över hundradelar av bpm för att det ska va nån idé.

Är det bara elfa i sverige som säljer komponenter på detaljnivå?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-13 21:15

www.futurlec.com (inte sverige men billiga)
www.trimlog.se (om de finns kvar)
Säkert mer..

1
Bevaka tråden