Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

novis söker råd

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-09-11 23:57

sänare grappar

jag är ny här hos er kunniga och en färsking på att spela. kan ni hjälpa mig med vilka synthar som skulle passa mig och var jag kan få tag i dem

jag gillar företrädelsevis gammalt analogt ljud (från min barndoms tider), ju smutsigare desto bättre men det funkar också med minimalt, anno sent 70 och tidigt 80tal. dock ska det inte inte låta 1987 och shavig hårdrockskeybord. det ska inte heller vara för hightech och "perfekt". min ljudsmak spänner mellan suicide - DAF - dm/puppets + tr. europe/kraftwerk

har jag ingen större lust att betala mer än 3500-4000. hoppas ni kan hjälpa mig och ber att få tacka på förhand.

mvh
patrick/göteborg

Tja, låter som dina ljudpreferenser är analogt, och då kommer du inte så långt på de pengarna om du vill ha äkta vara. Däremot kan du få tag på en modern synth som klarar av att emulera de där ljuden du vill ha ganska hyggligt. En beggad Nordlead eller Virus kanske?

Men någon synth som direkt ur burken låter DAF/Kraftwerk finns förmodligen inte, du får nog vara berädd att lägga litet tid på att programmera fram ljuden med.

Korg MS-20 är ju DAF så det förslår (deras sättning var MS-20 och trummor), men en sådan får du betala minst 6 papp, förmodeligen en del mer för.

Ursprungligen av Dalleponken:

(deras sättning var MS-20 och trummor

åh f-n, att det var ms20 visste jag inte !

  • Medlem
  • 2006-09-12 00:22

jag kan väl iof gå lite till i pris om det känns rätt. ms10 och 20 känner jag till men de verkar poppis nu och också svårare få tag på. trummor och synth är för övrigt en skön sättning. //är programmera detsamma som att ratta och ställa in ljudet?

patrick

"är programmera detsamma som att ratta och ställa in ljudet"
Ja.

Du har ju alternativet Korg Legacy. Det är en MS20 i miniformat och en plugin till datorn. Kostar begagnad runt en tusenlapp. För 3000 - 4000 spänn borde du kunna bära hem en begagnad Korg MS2000. Den är också släkt med MS-serien, Och så är den snygg och låter rätt bra.

Nord Lead 1 hade jag nog satsat på. VA visserligen, men helt OK ljud.

Vill man ha riktig analog för dom pengarna är det väl Juno 106 o dyl som gäller. Men den är nog lite för snäll i sammanhanget.

Ursprungligen av rev:

sänare grappar

sänare grappen !

det finns en quasimidi polymorph till salu under säljes, med ljuddemo och allt,
det kanske kunde vara nåt annars ? då behöver du iofs ett midikbd också...

Om du har en någorlunda kompetent dator (P4 eller bättre) är det faktiskt en utmärkt idé att kolla in Korg Legacy. Det är en mjukvarusynth, dvs att den genererar sitt ljud med hjälp av mjukvara i datorn och ljudet kommer ut ur datorns ljudutgång. Korg Legacy är ovanligt fiffig i och med att den har en dedikerad kontrollenhet: du får en miniatyr-MS20 av plast på köpet. Den ansluter du till datorn och du kan ställa in ljudet med hjälp av rattarna på panelen istället för att behöva göra det med musen på virtuella rattar på skärmen.

Jag har en riktig MS20 och tycker att Legacy gör ett utmärkt jobb med att emulera den. Det är skitigt, varmt och rått precis som det ska vara. Dessutom får du en virtuell Korg Polysix (en klassiskt varm analog polysynth) och en Korg Wavestation (en legendarisk digitalsynth med väldigt flexibelt gränssnitt och klassiskt sound). Du får också effekter och den extra bonusen att du kan spara ljuden på din MS20.

De kostar c:a 1000:- begagnat och jag kan inte föreställa mig att det går att få mer "analog" kräm för pengarna på något annat sätt. Det är ett helt fantastiskt paket. Normalpris för en äkta MS20 ligger runt 7-8k. Polysix kanske runt 5-6k. Wavestation ~2-3k.

Om du inte är i direkt behov av en synth som klarar sig ensam (t.ex. för live-gig) eller om du i så fall har en laptop som gör dig mobil så rekommenderas Korg Legacy, i mina ögon helt utan konkurrens. Du kan i så fall använda pengarna du får över till ett vettigt ljudkort och kanske ett musikprogram till att spela in och arrangera din musik. Eller ett bättre keyboard med fullstora tangenter.

  • Medlem
  • 2006-09-12 09:40

Polysix, 5-6 kkr? Nu har jag missat ett hopp i priser på 2-3 kkr! När hände det här? Tycker att P6 brukar väl gå för ca 3 kkr.

(för övrigt tycker jag Korg Legacy verkar vara ett bra köp)

Ursprungligen av jgb:

Polysix, 5-6 kkr? Nu har jag missat ett hopp i priser på 2-3 kkr! När hände det här? Tycker att P6 brukar väl gå för ca 3 kkr.

(för övrigt tycker jag Korg Legacy verkar vara ett bra köp)

Den senaste jag såg gick för drygt 5k. Men det kan vara fel, eftersom det begärda priset sällan är det som i slutänden betalas. Dock har jag inte sett någon för under 3k på länge.

  • Medlem
  • Skurup
  • 2006-09-12 10:39

Kolla danska sajter om ni är på jakt efter polysix - den brukar ligga runt 3000 danska kronor. Ibland lönar det sig att bo söderut...

"Sawtooth" har här känner jag hittat det mest svårslagna tipset. Kan inte annat än instämma på detta tips med tanke på kravspecen.

Skall du "plinka" synt och känna tidevarven genom att titta på de slitna rattarna och träpanelerna eller skall du "göra musik" för de blygsamma pengarna? Jag antar ju självklart det sistnämnda...

Ibland måste verkligen råanalogfetichisten gömma sig långt bakom gardinen. KORG Legacy Collection är verkligen ett oslagbart koncept för de pengarna. Rekommenderas varmt!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-12 09:54

eller kanske ax-60? kan låta riktigt skitigt och rått

  • Medlem
  • 2006-09-12 10:40

ok tack
föredrar riktiga spelare så mjukvara går bort

  • Medlem
  • 2006-09-12 10:45

ingen som har korg ms-10 eller 20 till salu?

Ursprungligen av rev:

ingen som har korg ms-10 eller 20 till salu?

Kolla eBay Tyskland och USA. Det är inte ofta man ser någon av dem och de är båda hyfsat dyra.

Det finns en del butiker på nätet som handlar med vintage-synthar. De här killarna har en MS10 för 900 US$: http://www.tonetweakers.com/used/korg_ms10_1.htm

Eller ta en titt på läsarannonserna i t.ex. Sound On Sound: http://www.soundonsound.com/readersads?Cat=7

Annars är det ju en god idé att hålla koll på Säljes här på 99:an, samt Vendolin och Blocket m.fl. "ordinarie" kanaler.

PBIT
Har du några adresser till bra Danska sidor, är intresserad av vad priserna ligger på där. Tyska Ebay är ju schysst då slipper man ju iaf moms och tull som man åker på från USA.

  • Medlem
  • Skurup
  • 2006-09-12 21:09
Ursprungligen av streetsoul:

PBIT
Har du några adresser till bra Danska sidor, är intresserad av vad priserna ligger på där. Tyska Ebay är ju schysst då slipper man ju iaf moms och tull som man åker på från USA.

http://soundcheck.dk/?Dtype=marked&Did=2&pRubrik=4

http://www.dba.dk//asp/soegning/soegning.asp?AnnonceType=2&Fritekst=&RubrikId=23100&Medbillede=0&AntalDage=0&Querytype=0&PrisTil=9999999&PrisFra=0&KortSogRad=0&KortSogY=0&KortSogX=0&radX=0&radY=0&KortSogNavn=0&RegionId=0&Forhandler=0&OldNiveau=1&AgentNavn=&SoegningId=0&BilledVisning=0&TotalAntalTopAnnoncer=4&SortSearch=1&Sortering=3&partner=&Sorteringtype=1#sortering

Där har du två länkar iallafall..

  • Medlem
  • 2006-09-12 23:22

tack ni vänliga

  • Medlem
  • Skurup
  • 2006-09-13 09:38

Hittade denna på den danska sajten:

korg ms-10 (indrykket 11-09-2006)
virker perfekt, som ny taget i betragtning af alderen ,inkl. original Korg taske meget fin stand Kr. 5.500 Telefon: 21810460 / 76410460 Email: glarson1979@hotmail.com

  • Medlem
  • 2006-09-14 00:22

kollade runt lite
utöver ms-10/20 låter ax-60 (tips inkinen) och enkla yamaha cs01 helt ok

Tänk bara på att danska kr = 1.23 svenska ungefär. 5.5kDKR blir alltså c:a 6.7kSKR vilket är rent tosigt dyrt för en MS10.

AX60 är inte särskilt DAF:ig på något sätt. CS01 är en leksak.

Helt seriöst, jag tycker du ska ta en allvarlig funderare och ge dig själv lite tid i en musikaffär med några VA-synthar. En Access Virus B (som iofs inte tillverkas längre) eller en MS2000 bör kunna hittas i övre skalan av din budget. De fixar ditt ljudideal galant utan att blanda in datorer.

Gör dig själv en tjänst och testa några moderna maskiner innan du lägger en förmögenhet på gamla, i sammanhanget begränsade, klenoder. Jag säger inte detta av något annat skäl än att det blir jättedyrt att få en vettig ljudbild med antika maskiner. Det som en Virus klarar för c:a 4-5k kostar 20-30k att åstadkomma med äkta analog teknologi. Minst.

  • Medlem
  • 2006-09-14 01:13

Jag måste ha missat något. Trodde MS-20 låg på 5k eller nåt max. Man kanske skulle lägga upp MS-20:n på Tradera med tanke på de priser folk nämner här Någon som har någon uppskattning var en Korg Mono/Poly kan ligga prismässigt idag? Hittar inga moderna annonser som kan ge någon bra uppfattning.

Nåväl, tillbaka till topic:

rev: Jag instämmer med sawtooths råd. Prova några VA:s innan du bestämmer dig för gamla saker. De må vara kul men fanken så mycket mer begränsande än en modern VA. Virus är ju en bra allroundsynt. Även Nord Lead låter mycket bra. Båda finns i många modeller från gamla billiga till nyare och givetvis dyrare så du borde lätt hitta den modell som ger 'most bang for the buck'. Se bara till att du har mycket rattar å sånt på den så den blir förhållandevis lättrattad. Finns få saker som dödar ljudprogrammeringsentusiasmen som dåligt utbud av direktåtkomliga parametrar på fronten. Även här lämpar sig Virus och Nord Leanden bra. Inte heller Novations Nova-modeller är väl att förakta i sammanhanget.

Ta en runda och ge dem en chans innan du avfärdar det alternativet helt.

@ TMB: om du ska sälja en Mono/Poly så ligger den absolut inte över 2k. Sälj den till mig genast utan att passera gå!!

Eller inte. Mono/Poly verkar vara lite billigare än MS20 i snitt. Tyvärr är det så att just MS-serien är väldigt eftertraktad och dyr nuförtiden. Det beror väl iofs mest på att de låter så bra. Vi som äger sådana är inte så intresserade av att sälja och då stiger priset på de få som slinker ut i kretsloppet.

Nog med OT.

Kom just på att den kanske mest underskattade analogsynthen någonsin - Waldorf Pulse - fortfarande är relativt billig. Det kan ha att göra med den lite knökiga programmeringsmetoden, såklart. Men den lille rackar'n kan verkligen bråka om man så vill! 3 äkta analoga oscillatorer, gosig arpeggiator, koola modulationsmöjligheter: en Pro One-killer till en fraktion av priset.

På tal om Waldorf: deras Q är också en finfin VA-synth som ger redigt med "bang for the buck" med den extra lilla bonusen att den är både "fuskanalog" och digital på samma gång.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-09-14 02:09

och på tal om DAF så använde de en ms2000 på arvika förra året
(det har jag indigo att tacka för nördig info).

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2006-09-14 16:16
Ursprungligen av leere:

och på tal om DAF så använde de en ms2000 på arvika förra året
(det har jag indigo att tacka för nördig info).

Ja visst ja Lite besviken, kunde väll ha dragit bort sådär -1980 från synthnamnet

  • Medlem
  • 2006-09-14 13:26

ok ok jag ska kolla va (falskanalog?), jag avfärdade bara mjukvara till dator. men jag vill helst ha med tangenter på, inget rack. ms 2000 säger ni men hur är då microkorgen? som jag också nämnde, det ska inte låta perfekt därför kan det också funka med leksak/cso1. bara den ger skönt ljud från sig. sedan är ju ms-10/20 väldigt snygga.

kan man inte ändra ljudet ytterligare med ngn typ av dist eller liknande. det enda jag har nu är en gammal analog ace tone rytmbox som jag kör just med gitarrdist vilket låter svinrått. men, som ni säkert också tycker, är det kul att prata om grejerna (provsmaka lite) innan förvärv. jag har lärt mig massa om gamla modeller genom er och vintagesynth.com. jävligt skoj trots att jag inte kan spela. men måste man kunna spela för att skapa musik. sätt på en trummaskin bara och det kan vara hur skönt som helst.

hej på er

  • Medlem
  • 2006-09-14 18:21

sawtooth: Hehe, nä, problemet är att jag ingen Mono/Poly har men jag vill ha. Har en snubbe som vill byta en rakt av mot min MS-20 men det känns som om jag är den som förlorar på det bytet vilket tycks bekräftas av det du och andra skriver.

rev: Snygg är ju helt klart något man har svårt att räkna bort som köpfaktor. Fast man borde göra det... Viktigare är ju hanteringen av den. Med en VA så har du mycket gratis som tex multitimbralitet, effekter (förutom Nord Leaden då), bra midi-implementation osv som kan vara krångligt att få till om man kör analogt. Med en stram budget så är det viktigt att få ut så mycket som möjligt för varenda krona.

Om du har möjlighet försök låna hem dem så får sitta med dem en stund. Den pryl som i butiken kan verka som det läckraste sedan skivat bröd kan vara rena döden att jobba med.

1
Bevaka tråden