Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Programmera ett drumkit

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag hoppas att den här tråden hamnar i rätt kategori.

Jag hittade nyligen programmeringsspråket ChucK, något som jag som kompositör av elektronisk musik, programmerare och matematiker kan uppskatta djupt. I ChucK programmerar du ljud och du kan utnyttja MIDI-, mikrofon-, och till och med nätverkskällor (UDP). Du utför matematiska operationer på ljudet och skickar det till ljudkortet (dac nedan). Källkoden (för en square-våg) kan se ut såhär:

step s => dac;
-1.0 => float amp;

while(true)
{
-amp => amp => s.next;
800::samp => now;
}

Nu skulle jag behöva hjälp med att skapa ett par bastrummor, ett par snare och ett par hi-hats. Vad skall jag tänka på? Var börjar jag? Vilken vågform och hur skall den manipuleras? Alla tips välkomnas varmt!

  • Medlem
  • 2006-09-13 13:43

http://www.soundonsound.com/search?url=%2Fsearch&Keyword=&Words=All&Section=8&Subject=12&Month=+&Year=+&Summary=Yes&CB=0&Articles=Search+Articles

Kolla artiklarna Synth Secrets, finns ett gäng som bara handlar om att göra trumljud med syntes. Sedan får du översätta det till Chuck.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-13 13:44

detta kanske kan vara något? exempel i lisp :

http://ccrma-www.stanford.edu/~sdill/220A-project/drums.html

Sound on sounds serie Synth secrets har en hel del information om hur man gör trumljud. FM-syntes är inte så dumt heller.

Själv tror jag att tex Supercollider, Pure Data eller CSound kanske är bättre alternativ, de är äldre och har mer färdigbyggt (efter att ha kastat ett snabbt öga på ChucK).

EDIT: dags att lägga till en länk till Synth Secrets eller åtminstone till Sound on sound nånstans? Eller iallafall försöka få kommission från dem?

Tack så mycket!

Tack så mycket för hjälpen! Jag återkommer när jag blir färdig!

/Jon

1
Bevaka tråden