Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nämenvaf...!? Fantom XR DIMM Error?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter här med mitt favorithatobjekt Roland Fantom XR. Det är en följetong full av dramatik, frustration, drömmar om ultravåld och andra snaskigheter. Skaffade ett 512MB DIMM-minne och installerade. Fina fisken, fett med samplingsminne, funkade som det skulle. Började sampla och blev halvtokig på den pissiga editorn. Köpte Sample Tools Expansion Kit och installerade. Och vad får man se på skärmen?

DIMM Error

Please, power off and check DIMM.

Enligt manualen ska man då ta ut DIMM-kortet och sätta in det korrekt. Men fanskapet kan bara sitta på ett sätt och det funkade för 10 minuter sedan, innan uppdateringen. Vad är det här för jävelskap!?

Någon som vet hur man fixar detta? Jag hade blivit hemskt glad för något tips. Jag måste få den lille plåtdemonen att uppföra sig idag eftersom vi åker på USA-turné om 3 dagar och jag har massor av editering att göra innan dess.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-21 16:08

Fixxa alla samplingar med det lilla ram-minnet. Sedan avinstallerar du Sample Tools och kör in det stora minnet.

Alternativt kan du ge den en smäll, det brukade funka på NES.

Tror inte Sample Tools går att avinstallera, är väl en firmwareuppgradering? (om man nu int ekan jaga rätt på det gamla os'et samt proceduren för att nedgradera)

Jag uppdaterade aldrig min, och hade aldrig några problem med minnet, men rimligtvis kontaktar man supporten, låter ju som en bugg i v2 os'et.

Jupp. Firmware. Uppdateringen är oåterkallelig. Har mailat support, väntar på svar.

Men Helix har rätt. En fet smäll skulle den ha. Gärna med ett 60 tons pålverk.

Surt sa räven. Efter att ha plågat halva min bekantskapskrets hittade jag en 128MB och stoppade i. Nu funkar det. Alltså: antingen stektes minneskretsen under uppdateringen eller så är det en bugg som inte gillar 512MB. Vet inte vilket som är värst... :hmmm:

Men jag gillar verkligen inte den här synthen. Den låter fantastiskt men ställer till med så mycket problem att det är rent fånigt.

Låter som bugg, får jag lov?

Mjo, japanska ingenjörsteam och användarvänlighet verkar inte riktigt dras till varandra. Men den låter ju som sagts strålande.

Jag hade iaf 512mb i min, men ska ni ha den live skulle jag nog inte rekommendera att använda så mycket i vilket fall. Tror jag använde 200mb som mest, och det tog uppemot en kvart att ladda från flash. Lite jobbig känsla på scen om man får en strömdipp eller nåt...

@ Peter H:

Har du provat att importera Fantomfiler från datorn? Jag har konverterat mina gamla Akai S3k-program till Fantomformat och försöker få Fantomen att kännas vid dem. Men det verkar inte gå något vidare. Det kanske inte går att importera Patches på det sättet? Eller så gör jag något fel...

JAg lägger dem i Audio Import resp. Patch Import i Tempdelen på CF-kortet, sedan importerar jag från Fantom. Men det verkar inte gå att spara? Hm, om bara manualen hade varit lite mer utförlig...

...det blir mycket gissande här.

Jag använde nåt program (http://www.rolandsamplers.org) som skrev dom direkt till flashkortet, funkade bra med Akai S1000-kompatibla skivor iaf.

Har inte kvar min XR, annars kunde jag nog gett lite tydligare tips!

Aha! Kunde man stoppa in flaskortet i datorn? Eller var det via USB?

Edit: Kollade in programmet. Det är en specialversion av Chicken Systems Translator. Ska testa den nu...

Man kan göra vilket som, gick dock utmärkt att sätta Fantomen i USB-läget.

Men hur i h-e får man Fantom att importera Patch data? Den hittar samplingarna men fattar inte att det finns patchar också. Jag blir galen... :kaaaka!:

Såvitt jag minns drar du väl Akai-programmen direkt till en tom patch på kortet? (dom ligger upplagda som tomma patchar har jag för mej).

1
Bevaka tråden