Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

JX-3P & PG-200 strul

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena alla!

Har just fått tag i en PG-200 till min JX-3P som jag ägt några år. Butiken där jag köpte den sa att de inte hade testat den men att jag fick ta den på öppet köp. Så jag slog till.

När jag kopplade in den och skulle börja ratta för brinnande livet blev jag dock besviken. Ingen steglös vridpod reagerar när jag. Dock fungerar knappar och sådana vridpoddar som endast har fasta lägen hur bra som helst.

Någon som känner igen detta problem?
Vill ju inte gå tillbaka med PG-200:an till butiken om det finns en lösning.

Alla knepiga teorier mottages tacksamt.

/ Saftskallen

Har du ställt om switchen bakpå synten till rätt läge ??

Jodå jag har ställt JX-3P'n till läge "programmer".

Flera kontroller fungerar (EX range, waveform mfl som har fasta lägen), men alla steglösa rattar (typ cut off, resononance) mfl är döda.

Kan tillägga att min sens slider på JX-3P'n är något glappig. Kan detta påverka?

/ Saftskallen

Prova den på en annan jx3:a? eller prova en annan programmer till din?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-12 00:34

Låter som om någon hällt en Cola i den.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-12 01:07

Hur funkar programmern rent teknisk? sänder den midi eller över nåt annat liknande interface eller är det kopplingar från varje pot? Det första låter iofs mera troligt.
Det känns rätt osannolikt att alla rattar skulle oxiderat igen samtidgt, men du kan ju altlid vrida runt dom en stund och se om det hjälper.
Kanske har rattarna en egen kanal och knapparna en annan på nåt sätt och så är det glapp i sladden eller nånstans på den ledningen. Skruva upp och se om du hittar nåt som ser misstänkt ut lär väl knappast skada.

Det är knappast midi iaf.. kabeln har 6 pinnar i bägge ändar, så det är nog nån sorts digital överföring av parametrar etc.

Har tyvärr ingen annan PG-200 eller JX-3P att prova mot annars hade det varit en kanon ide.

Jag har också öppnat PG-200:n och kikat in i den. Det är fina gamla rejäla analoga reglage etc och inget ser med blotta ögat ut att vara knas (ingen cola eller dylikt där inte).

Kabeln är 6 pin och är specialbyggd som jag fattar det. Den matar även ström till PG:n. Kabeln är ju för övrigt något som skulle kunna vara en felkälla.

Blir nog tvungen att gå tillbaka till butiken med PG:n om jag inte hittar en lösning snart.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-13 16:19

Jamen var bor du då ?

Det finns ju många JX-3P eller MKS-30 i landet.

L

Bor i stockholm.

Nån som har utrustning som jag kan testa emot?

Jag hade samma problem med en som jag köpte i en paketdeal.

Om alla steglösa kontroller skickar ut sitt maxvärde när du trycker på manual-knappen så behöver du troligtvis byta en eller två IC-kretsar inuti (jag bytte båda för säkerhets skull, visste inte vilken som var fel)

Nu tror jag vi börjar närma oss problemet. Tack för det Hackemoff.

När jag slår på manual knappen får jag ett ljud som drar iväg rejält, skulle kunna tänka mig att det är det som du beskiver med att alla steglösa värden drar upp i max...

Hur fixade du problemet? Bytte du dina IC-kretsar själv eller lämnade du in den hos nån verkstad. Roland Sverige får inte reparera prylar som är äldre en 10 år numera (ny policy).

Bytte kretsarna själv. Eftersom jag har en del löd-erfarenhet var det inga problem, men det är inget jag skulle rekommendera nån som aldrig lött eller har reparerat elektronik förut.

De som ska bytas är de som är märkta IC7 och IC8 på kretskortet. Kretsarna är relativt billiga, typ 20 spänn totalt på ELFA. Tar nog inte mer än typ tjugo minuter för en erfaren reparatör så en sådan kan inte ta ut nån större summa för besväret tycker jag...

1
Bevaka tråden