Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Creamware Klangbox - Osexigheten personifierad

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

http://news.harmony-central.com/Newp/2006/CreamWare-KlangBox.html

Alltså, bra DSP-lösningar tror jag är framtiden. Men inte dedikerade på det här viset. Om jag kunde välja vilken emulering lådan skulle köra hade jag nog tyckt att det varit en hygglig idé. Men att köpa en blank rack-enhet för varje känns ju idiotiskt...

Sen vill man ju ha den integrerad i sin mjukvara (det här är ju ändå tänkt att användas med en dator får man förmoda), som UAD/Powercore tex.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-11 09:14

...tja, vad ska man säga: mycket märkligt! Nu framstår ju Creamware som bara oerhört gnidna och giriga - är övertygad om att det kommer en "patch-bar" variant senare typ G2 engine till lite högre pris...

Bäst för dem att de där är jävligt billiga. Noah tillverkas inte längre va? 4sound har jättelänge försökt sälja ut en Noah EX för 5papp.. helt sjukt billigt egentligen.. men verkar vara svårsåld även den. Och dessa är typ.. jättebantade och helt utan externa kontroller?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-11 10:41

Vad vinner man på att köpa en Klangbox istf ett av deras ljudkort med SCOPE... om de nu inte är snorbilliga då. Av den blanka panelen att döma verkar man ju stå sig ganska slätt utan en inkopplad dator. Det ska vara om man vill vara laptopportabel då...

Luktar inte succé där jag sitter.

Deras scope-kort kräver windows eller OS9

De är ju mest gjorda för att man ska kunna plugga in dem o bara köra loss. Precis som ASB boxarna, fast dessa är billigare (Rack brukar ju vara det?).
Sen kan man lägga till en midi controller, som BCR eller något, o ändå komma undan billigare än själva ASB-boxen.

Vill man ha det integrerat i datorn osv, så bör man ju köra med ett SCOPE kort istället, som redan finns.

Detta öppnar upp SCOPE för en bredare publik, för det finns så många som inte orkar/kan med datorer utan bara vill plugga in o spela.

För de som är intresserade:
http://www.creamware.de/index.php?lang=en&seite=klangbox&submenu=home

Ursprungligen av Peter H:

...Sen vill man ju ha den integrerad i sin mjukvara (det här är ju ändå tänkt att användas med en dator får man förmoda), som UAD/Powercore tex.

Hugha!
Jag föredrar 0 latency, o större kontroll på mina grejer än man får med POCO/UAD.

Alla "större" sequencers kompenserar för latency i stort sett automatiskt. De enklare seq'arna som inte gör det automatiskt kan man kompensera i manuellt utan större problem.

Öppnar upp för en bredare publik? Men Noah då? Ett par år tidigare och gjorde precis samma sak.. fast med flera pluggar i en rack-enhet + display + rattar osv.

Ursprungligen av Volantiz:

Alla "större" sequencers kompenserar för latency i stort sett automatiskt. De enklare seq'arna som inte gör det automatiskt kan man kompensera i manuellt utan större problem.

Öppnar upp för en bredare publik? Men Noah då? Ett par år tidigare och gjorde precis samma sak.. fast med flera pluggar i en rack-enhet + display + rattar osv.

Kompensation för Latency, betyder att Sequencern ÖKAR latencyn för alla andra instrument/efx, så de blir lika sena i responsen som det som orsakar latencyn från första början.
När jag skriver 0 latency, så menar jag just 0 latency. Alltså, när jag trycker ner en tangent på min SCOPE synth, så kommer ljudet direkt, o inte 29ms senare.

NOAH, var helt klart åt detta hållet med ASB boxar, men det var fortfarande för "komplicerat" för de roadies som ASB förmodligen mest har siktet inställt på. Samt, så körde folket som var mer inne på integrering med datorn vidare på SCOPE korten istället (vilket helt klart är det bästa alternativet), så det vart ju en flopp minst sagt.

Det är tydligt att ASB är ett bra drag från CW, det är ju bara se på försäljningen om man tvekar.
Dessutom innehåller ASB boxarna något förbättrade SHARK chips, mer åt det hållet de nya SCOPE korten kommer att vara när de väl uppgraderas. (tidigast om några år skulle jag tippa på dock.)

För min del ska det vara total datorintegrering (UAD/POCO), eller fullständigt standalone (rattar!). Halvmesyrer känns bara jobbiga... Och jag tror att många känner likadant, jag ser inte marknaden alls för dom här burkarna. Om dom inte är *extremt* billiga kommer nog majoriteten att köpa ASB-boxarna istället.

Hmmm ... Tveksamt omm man vill ha den där rackaren i racket. Fruktanvärd logga ... och en fet blå lysdiod i vanlig ordning ...

Ja vem vill ha en ful synth, sen om den låter outstanding det spelar ju totalt ingen roll.

Om du menar att SCOPE platformen är halvmesyr Peter H, så vet du uppenbarligen inte va du pratar om. Men de flesta vet inte det, när det handlar om SCOPE har jag märkt. Vilket jag ä glad för, iomed att korten blir lite billigare för mig då.

Om du däremot menar ASB boxarna o Klangbox, så kan jag bara hänvisa till ovanstående kommentarer.

Med halvmesyr menar jag såklart Klangbox. Den är varken eller. Scope är helt integrerat, ASB är helt fristående. Ingen kritik där...

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-10-18 12:39

Bumpar upp tråden nu när pris finns. Musicstore säger €444 styck.

  • Medlem
  • 2006-10-18 12:47

ok, halva priset? mot en med rattar.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-10-18 12:46

tycker den ser tysk och mystisk ut. lite kraftwerk över det hela

föredrar dock att kunna ratta utan mus.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-10-18 12:53

känns som man betalar för utrymmet. mer utrymme i datorn och mindre i racket...

Det är ju intressant att alla Klangboxarna kostar lika mycket, medans de olika ASB-arna varierar ganska mycket i pris...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-18 15:31

Det blir kul när de sjunker i pris. Kanske?

Android: Skillnaden i pris beror säkert på hårdvaran, kontrollerprylarna har ju väldigt olika konfigurationer av rattar/knappar/switchar medan Klangboxarna säkert har samma hårdvara men olika mjukvara.

Jo, jag kom att tänka på det sedan...

Men är det verkligen nästan 2000kr dyrare reglage på prodysseyn än på minimaxen?
Och Pro-12 och Minimax ser väldigt likadana ut, men ändå skiljer det en dryg tusenlapp...
-Så jag tror nästan att det ligger mer bakom än bara komponenterna ändå... T.ex. kan det ju va så att de satsar på att få riktigt många Minimaxar sålda, eftersom Minimoogen är såpass hype'ad...?
Eller också betalar de olika mycket till Moog/ARP/SCI/whateva' för att få göra sina "kopior"...?

/skjuthjärnsgjornallisten...

Pris på hårvara kan allt skilja en hel del, både i fråga om pris på rattar/knappar men också bearbetning av frontpaneler -fråga bara fräsNeriks

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-18 19:50
Ursprungligen av stryph:

... men också bearbetning av frontpaneler -fråga bara fräsNeriks

Usch ja ...:rolleyes:

1
Bevaka tråden