Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mycket Mac i Computer Sweden

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det känns som att det har varit mycket Mac i Computer Sweden (CS) den senaste tiden. Är det för att Apple har börjats tas på allvar? Eller är det jag som inte har märkt det tidigare?

I dagens nummer (021016) så är det två annonser från Apple, båda om Xserve och den ena är ett helt uppslag.

Sen så är det en artikel om hur Apple troligen kommer använda sig av PPC970 från IBM i framtiden.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-16 08:17

Tror Unix under skalet ger fetcred till oss Macanvändare som vi inte haft tidigare.

Synen var att vi var ointresserade datoridioter som satt med dagismacen i gulliga färger. Nu kanske den skiftas över lite, allt pga en liten Terminal.app.

Min flickvän har med sig sin iBook i skolan (Uppsala Universitet) och imponerar på folk. En kille i hennes klass hade fnyst åt datorn och sagt "Mac! - sånt kan man väl inte köra?".

Maria visade terminalen och berättade att Mac faktiskt är UNIX baserat. Och ja: Word finns för Mac.

Killen såg ut så här:

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-16 08:40

Men Macen har långt kvar att vandra innan så kallat vanligt folk hakar på. Ni som lever i den grafiska branschen eller ljudbranschen där Apple dominerar är lite blinda ibland inför det faktum att Macen är en nischprodukt.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-16 09:56

Mmm, visst är det så, det behövs oändligt mycket mer marknadsföring på bred front, broschyrer i dagstidningar a´la Dell, reklam på bussar och gud vet allt. Okunskapen utanför Macens traditionella områden är enorm.

Samtidigt tror jag att fler och fler börjar få upp ögonen för hur olämpligt det är att MS har en 100%-ig marrknadsdominans inom alla möjliga områden. Det kan kanske öka intresset för alternativa plattformar varav Macen definitivt är en.

Nu drömmer jag mig bort, men tänk om det ser ut så här om 10 år:

Linux/Unix 25% marknadsandel
Apple 10% marknadsandel
Windows 65% marknadsandel

Men nu får jag sluta dagdrömma och komma tillbaka till verkligheten, det här är kanske mer troligt:

Linux/Unix 10%
Apple 2%
Windows 88%

• Oregistrerad
  • 2002-10-18 23:27
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: William W M:
Det känns som att det har varit mycket Mac i Computer Sweden (CS) den senaste tiden. Är det för att Apple har börjats tas på allvar? Eller är det jag som inte har märkt det tidigare?

I dagens nummer (021016) så är det två annonser från Apple, båda om Xserve och den ena är ett helt uppslag.

Om jag minns rätt har Apple kört den reklamen för Xserve tidigare, men de måste väl försöka skapa mer intresse för den produkten med tanke på de dåliga försäljningssiffrorna.

Annars tycker jag också att CS det senaste året haft lite mer Mac-relaterade nyheter.

1
Bevaka tråden